Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har senkesett på bilen i dag, som satt på når jeg kjøpte bilen. De står ikke registrert i vognkortet og jeg har ikke tuv papirer på dem. Så det blir litt mas når den eu-godkjennes.

Har skaffet meg monroe støtdempere, men lurte på hvor mange MM fjerene skal være, slik at hjulbuene går rett over dekkene framme som bak. Felgene med dekk er, 225-45-17

Svar møtes med et :)

Skrevet

Hvis du ikke har tûv papir til senkesett blir det nok vanskelig å få godkjent bilen hos biltilsynet, du må kontakte forhandler og få tuv papirene på senkefjærene, oppgi delenr foran og bak.

Standard på e28 er at hjulene bak ligger litt lenger opp mot hjulbuene enn foran, så for å få samme avstand fra hjul til hjulbuekant foran og bak må du senke endel mer foran enn bak, hvor mye avhenger av bilmodell, den autokassa veier jo litt så den vil tynge fronten litt mer ned enn hos manuell modeller.

På 520en min senka jeg 35mm foran, apex senkefjærer og bilstein kortslag gass dempere, ingen senking bak, og hjulene har ca lik avstand til hjulbuekantene foran og bak, ligger rimelig klistra til veien og :).

Hvis du ikke allerede har montert tårnstag vil jeg råde deg til å gjøre det mens du er igang, hvis gryna kommer til kort er det ikke noe problem å sveise selv, tårnstag hjelper masse på stivheten til e28 karosseriet.

Det er også svært lurt å investere i kortslagdempere hele veien rundt, er monroe demperene kortslag eller hardere enn standard?.

I lengden er det billigere, da for mye senk på vanlige dempere vil slite dem opp raskt (altså mer enn 20-30 mm senking).

Men når alt er iorden er en e28 med stor motor og bra understellsoppsett rimelig morro på norske svingete veier :) , selv en med liten motor, har jo både 2,0 og 2,8 selv, simpelthen geniale biler, tross alder.

Har du penger å bruke på godt understell vil bilen din takke deg for det.

Skrevet

Takk Stian. Nå har det seg slik at jeg har kjøpt dempere som ikke sitter på bilen i dag, og jeg skal kjøpe fjærer med tuv papirer. Så på enkleste måte, er jeg ute etter fjærer som senker bilen, slik at jeg får samme høydeforskjeld framme som bak, mellom dekk og hjulbue. Hvor mange mm skal da fjærene være i front og bak. :)

Skrevet

Vet egentlig ikke nøyaktig hvor mye du må senke for å få nøyaktig lik avstand fra dekk til hjulbuekant foran og bak da dette kan endre seg ved å ha for mye i bagasjerommet f,eks subwoofer, verktøy eller folk baki, men å senke mer foran enn bak er en god start da.

hele bilen vil da stå litt på skrå hvis den står på rett asfalt, synes dette ser bra ut på en e28, men handler jo om hva du foretrekker her da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...