Kermitt Skrevet August 3, 2007 Skrevet August 3, 2007 Hvilken orginal fabrikklaget turbomotor passer inn i en 520 i e 34? Passer 745 i motoren (m 106 b 34) inn i bilen? Hvis ikke. Hva må gjøres av ombygginger for at motoren skal passe inn? Hva må bygges om på bilen for at biltilsynet skal godkjenne et slikt motorbytte? Hvilken bil kan en flytte over deler fra som kan tilfredsstille biltilsynets krav til en ombygging? Jeg vurderer å kjøpe meg en slik bil der tanken er å bruke datasprut (electromotive tech 2 eller 3, eller megasquirt) på et turbobygg. Er veldig usikker på om en 520 i e 34 er et godt utgangspunkt for et slikt turbobygg. Derfor håper jeg at noen har et svar på spørsmålene mine. Takknemlig for alle svar.
Stephan.s Skrevet August 3, 2007 Skrevet August 3, 2007 Alt kan bygges bare man vil. Men stikkordet her er TÜV i Tyskland. Siden e34 aldri ble levert med turbo eller motor over 4 liter, så går ikke dette å få godkjent her i landet uten å ha vært hos TÜV først.
///MoePower Skrevet August 3, 2007 Skrevet August 3, 2007 Alt kan bygges bare man vil. Men stikkordet her er TÜV i Tyskland. Siden e34 aldri ble levert med turbo eller motor over 4 liter, så går ikke dette å få godkjent her i landet uten å ha vært hos TÜV først. Saken er den at 745 motoren (M106 og M102) bare er på 3,4 og 3,2 liter Selve hovedproblemet som mange sliter med er når motoren er eldre enn bilen, da kommer man inn på avgassregler og forurensning, og dette er som regel veldig vanskelig å få gjennom, selv om E34 ble levert med M30 motorer (som er det samme som M102 og M106, bare uten turbo`en) Som det sies, så er TUV veien å gå, men da må du vel gjerne en tur til tyskland med bil og motor også, koster en del penger det. Lykke til uansett hva du gjør og hva som skjer
Stephan.s Skrevet August 4, 2007 Skrevet August 4, 2007 Kan stemme det ///MoePower Du kjenner vel til det en god del bedre enn meg.
///MoePower Skrevet August 4, 2007 Skrevet August 4, 2007 Faktisk kjenner jeg veldig lite til godkjenning, turbobygge osv, så er ikke den som "kjenner til dette mye bedre" enn alle andre. Bare vet at M102 og M106 er 3,2 og 3,4 liter turbomotorer. + vet en del data om de motorene fordi jeg har en M102 selv Men det er det jo ingen skam å tro det er en 4,5 liter, ettersom modellnavnet (745) er så missvisende til motorvolumet som det er. Vi er jo dessuten alle her inne vant til at 535 står for 5 serie og 3,5 liter motorvolum. Man lærer så lenge man lever heter det vel. For min del kunne jeg ingenting da jeg meldte meg inn her på bimmers en gang i tiden, så takk til dere alle må jeg vel få si
Kermitt Skrevet August 4, 2007 Forfatter Skrevet August 4, 2007 Faktisk kjenner jeg veldig lite til godkjenning, turbobygge osv, så er ikke den som "kjenner til dette mye bedre" enn alle andre.Bare vet at M102 og M106 er 3,2 og 3,4 liter turbomotorer. + vet en del data om de motorene fordi jeg har en M102 selv Men det er det jo ingen skam å ikke vite at de ikke er 4,5 liter, ettersom modellnavnet (745) tross alt er veldig misvisende i forhold til motorvolumet og vi alle her inne er vant til at 535 står for 5 serie og 3,5 liter motorvolum. Man lærer av jo tross alt så lenge man lever, og det er nettopp derfor vi holder til på et forum slikt som dette Har sittet og sett på en del filmklipp fra V.S Motor sin M 5 turbo. Temmelig heftige saker må jeg si. Går som et olja lyn. Et bytte til en M 5 E 34 motor kan også være aktuelt. Men dette er jo ikke en turbomotor. Ser for meg at det vil koste noe inn i hampen mye penger å turbokonvertere en slik motor. Derfor tenkte jeg at det ville være et rimeligere alternativ å sette inn en motor som allerede er bygget som en turbomotor.
Idland Skrevet August 6, 2007 Skrevet August 6, 2007 E34 kom med biturbo-motor 360hk (alpina b10 biturbo), men tror ikkje det er lett eller billig å få tak i....
Kermitt Skrevet August 7, 2007 Forfatter Skrevet August 7, 2007 E34 kom med biturbo-motor 360hk (alpina b10 biturbo), men tror ikkje det er lett eller billig å få tak i.... Har faktisk vært inne på tanken om en alpina b10 biturbo. Jeg har sendt en e-mail til biltilsynet om emnet på denne tråden med spørsmål om å sette inn en alpina b10 biturbomotor. De påsto at alpina var et annet merke enn bmw. Kan dette stemme da? Etter hva jeg har forstått er alpina b10 biturbo en trimmet utgave av 535 e 34. Motoren er en trimmet utgave av 535 motoren hvis jeg har forstått det riktig. I e-mailen som jeg sendte til biltilsynet tok jeg utgangspunkt i en 520 i e34 1988 modell. Mitt spørsmål til tilsynet gikk ut på å sette inn en 745 e 23 motor i 520 og bygge om til understellet (hjulopphenget), bremsene og styringen fra en m5 3,6 e 34 og få Strandveien Auto i Trondheim til å se etter om ombyggingen var forsvarlig gjort i henhold til fabrikkens retningslinjer. Svaret jeg fikk var positivt. Dette skulle la seg godkjenne. Slikt sett skulle det ikke være værre enn å bygge om bilen til en alpina b10 biturbo. Noen som har kommentarer til dette?
mad-fun Skrevet August 7, 2007 Skrevet August 7, 2007 SS Performance sitter inne med mye info om ombygging og godkjenning av diverse biler. Hvis du ikke finner ut noe her, kan det være interessant å kontakte dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå