Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på Radiatorservice i Sandnes sist sommer og fikk fylt på gass.

Hadde 30 gram gass før fylling og hadde 1,2 kg gass etter.

Tror ikke det gikk mer enn 3-4 mnd før det var tomt.

Er dette en kostbar affære å utbedre?

Kosta meg jo 1700 kroner å fylle opp for kun å ha AC til det ble høst...

Skrevet

er ikke sikkert d er lekasje! men sjekk om el vivten virker! den har to hakk mener jeg! kjør strøm til viften og sjekk! og sjekk om d er mye skit i mellom kondensern og radiator! d som sjer vist d er tett eller viften ikke starter er at d blir før høy temp i systemet at sikkerhetsventiln slipper ut gassen! sjekk dette vist d ikke er tett eller vist viften starer så har du lekasje :( håper dette hjelper deg på vei! :)

Skrevet

Radiatoren er 10 mnd gammel og vifta i fronten sviver ja... Jeg ble fortalt av "gassmannen" at jeg måtte bruke AC regelmessig på vinteren også med den hensikt at det smurte pakninger og sånt.

Skrevet

hmm han karn som fylte annlegget dit vacum testet han annlegget?? eller fylte han bare på? er du sikker på at annlegget er tomt? kan også være at kompressoren som ikke starter. starter denne?

Skrevet

da er d dårlig av han som fylte! er jo bortkasta å je 1700 t ingen ting liksom! før man fyller så vacum tester man så gjennvinner man så fyller man på! ja di røran som ligg på pass siden under panseret! men du finn jo fort ut om kompressoren virker når du trykker på knappen dett turtallet?

Skrevet

Man trykktester (sjekker etter lekkasjer) og vakuumerer (tørker ut anlegget) før en gassfylling.

De på Radiatorservice kan sikkert trykkteste for deg og finne ut hvor det lekker. I tillegg er det lurt å fylle på sporstoff når de først fyller gass på anlegget.

Vil også anbefale å bytte ut begge tilkoblingsventilene (ca 70,- pr stk.) med det samme du holder på. Mine to BMWer har begge hatt lekkasje i en av disse ventilene og da går det ikke lange tiden før det er tomt og pengene ut av vinduet. Disse ventilene står åpne under trykktesting og da får man ikke sjekket om de er ok.

Etter at radiator (kondenser) er skiftet skal også tørkefilteret skiftes. Hvis ikke dette blir gjort er det viktig å vakuumere ekstra lenge.

Skrevet

Et par ting en e36 skal da ha 600-800 gram et sted, 1,2 kilo burde føre til redusert effekt, og fare for væskeslag i kompressor.

Tørkefilter skal alltid byttes når anlegget har vært åpnet.

Lekasjetest ved vacumering er nesten bare tull, det eneste du oppnår å finne er evt o-ringslekasje, det som er viktig er å trykkteste med nitrogen.

Trykkteste og foreta lekasjesøk bør da kunne gjennomføres av de fleste verksteder.

Skrevet

Har litt samme problem selv... (På en 520 E39 98 model)

Lekker som fy !

Det meste er sjekket, og sporingsmiddel har blitt brukt, freonsniffer er prøvd.

Anlegget er testet på 25bar og lekker ca 1 bar\t. så det er en stor lekkasje, som man faktisk burde hørt.

Kondensatorviften går ikke, så trykket blir for høyt, det vet jeg, men det finnes en sikkerhetsventil (smeltepluggtype) som sitter i tørkeren og den har ikke løst ut.

Men så i tråden her noe om sikkerhetsventil, er det noen andre ventiler på denne modellen som ikke syns og slipper ut freon ved for høyt trykk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...