jäger Skrevet August 6, 2007 Skrevet August 6, 2007 Er ute å sliter med dette og skulle gjerne blitt ferdig i kveld. (har hele natten) Har fått av calipperen, skiva og drivaxelmuttern (f*en så den satt!) og står nå måpende og klør meg på pungen. Haynes sier at jeg skal "Skruva fast en glidhammare på drivaxelflensen och dra flansen från navet/axeln. Om så behøvs, använd en avdragare til at dra loss lagerets inre bana från flänsen" Autopower.se mener at jeg skal "Banka ut hullagret genom att slå på baksidan. När det har kommit ut en bit kan man försöka med slaghammaren." Hva skal jeg dra i, til eller fra meg? MÅ jeg ha spesialverktøy av no slag? Tok flere bilder som var relevante, men dette var det eneste jeg fikk lasta opp .. ?
Mpower20 Skrevet August 6, 2007 Skrevet August 6, 2007 Dette er det nok en fordel å ha en form for pressverktøy, du kan også løsne de 4 store umbraco boltene på baksiden og ta av hele lageret med nav og alt, dette er nok det letteste hvis du ikke har napper/slaghammer til å nappe ut navet med. Ikke noe jeg ville begitt meg ut på uten tilgang på pressverktøy ihvertfall 2 måter å gjøre dette på: 1. -Ta av bremseband for håndbremse -Håpe på at drivleddet ikke sitter så forferdelig fast i navet, kan løsnes med bruk av hammer, helst gummi slik at du ikke skader gjengene. -Løsne de 4 boltene på baksiden og ta ut hele lageret med nav. -Presse ut navet -Presse ut det gamle lageret -Presse inn nytt lager. -Montere sammen igjen 2. -Nappe ut navet med en slaghammer/napper -Løsne drivaksling på klokka og ta ned akslingen -Presse ut gammelt lager og presse i nytt -Montere sammen igjen. Som sagt, pressverktøy er greit å ha
jäger Skrevet August 6, 2007 Forfatter Skrevet August 6, 2007 Dette er det nok en fordel å ha en form for pressverktøy, du kan også løsne de 4 store umbraco boltene på baksiden og ta av hele lageret med nav og alt, dette er nok det letteste hvis du ikke har napper/slaghammer til å nappe ut navet med.Ikke noe jeg ville begitt meg ut på uten tilgang på pressverktøy ihvertfall Umbrakoboltene kommer jeg ikke til, ikke nubbkjangs... Hvilken vei skal lageret ut? Sitter det "bak navet" liksom på baksiden eller skal det ut foran? Takk for svar da. Vet at det ikke er det lureste å begi seg ut på sånt uten research men det pleier å gå bra, dessuten haster det veldig og nytter ikke å få verkstedplass heller...
Klinz Skrevet August 6, 2007 Skrevet August 6, 2007 Du må av med navet og de skal bruke ein slag ters på. og slåss vekk fra bilen viss du skjønner. når de skal på igjen er de som sakt best og ha press verktøy (handpresse) blir vel de beste..
jäger Skrevet August 6, 2007 Forfatter Skrevet August 6, 2007 Ok. Men det jeg trenger er altså slaghammer og håndpresse. Takk for hjelpa sålangt, gull verdt.
jäger Skrevet August 7, 2007 Forfatter Skrevet August 7, 2007 Denne slaghammeren, skal jeg slå ut flensen som drivaxelmutteren sitter på eller skal jeg slå ut navet med den?
jäger Skrevet August 7, 2007 Forfatter Skrevet August 7, 2007 navet skal av, har du fått byttet de forresten? Skjønte etterhvert at navet måtte av uansett. Fikk det ikke av selv (kom ikke til med torxhylsa mi på noen av de boltene) så jeg ga opp og satte den på verksted. Hvis jeg må kjøpe mye verktøy for å gjøre det selv så er vitsen borte mener jeg... Takk for hjelpa da, forsto det til slutt. Og når en ser det foran seg så er jo allt så åpenbart an en lurer på hvordan i all verden en ikke skjønte det med en gang ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå