Wazu Skrevet August 7, 2007 Skrevet August 7, 2007 Vel, etter jeg byttet tilbake til de orginale baklyktene mine i begynnelsen av sommeren har jeg hatt litt småproblemer med lysene der bak. Er endel rust på de, så når jeg først monterte de så måtte jeg pusse en del irr og slikt vekk for at alle lysene skulle fungere. Så sluttet høyre blinklys bak og fungere, og det viste seg å være et brudd på kretskortet, det ble loddet, og alt fungerte igjen. Utenom bremselysene. Så nå de siste to dagene har jeg feilsøkt som besatt, har prøvd alle pærene, og de fungerer, også i holderne, har gått over alt med prøvelampe, har til og med byttet tilbake til de uorginale lyktene jeg hadde før, men bremselysene vil ikke virke for alt i verden. Men hvis jeg tar jord og strøm fra uttaket til baklykten, og tester de forskjellige kontaktene på selve lykten får jeg noen rare resultater. På høyre lykt fungerer alt utenom det "ytterste" bremselyset, det vil si den pæren har to glødetråder og da altså er både kjøre/bremselys. Mens det "innerste" bremselyset fungerer to ganger, på to forskjellige pinner altså. men når jeg ser på kretskortet virker det som om det er koblet opp slik at det skal være sånn. På venstre lykt fungerer alle lysene når jeg testet det tilsvarende der. Men en ting jeg synest var merkelig var at på høyre baklykt, var +lederen til det "ytterste" bremselyset helt isolert, dvs det var ikke koblet til noe, som kunne gi strøm. Så jeg prøvde å lodde det slik at det fikk strøm fra det "innerste" bremselyset, men da skjedde ingenting og lyset som viser at jeg har tåkelyset bak på slo seg på. Ble en lang og rotete post dette her, men jeg håper noen orker å lese alt og komme med forslag, alt hjelper. Skal kjøre fra bergen til trondheim på søndag, og er nesten nødt til å få ordnet dette før da. Mvh, Mike
Wazu Skrevet August 7, 2007 Forfatter Skrevet August 7, 2007 Har fått tatt et bilde av kretskortet, så kanskje hvis noe er ravende galt er det lettere å oppdage. Altså, metallplaten som er merket med en rød ring ser ikke ut til å være koblet til noe sted. Litt rart? Av pinnene som går til punktene med oransj og grønn ring rundt seg så er det kun den med grønn ring som får strøm. Pinnen som samsvarer med den røde ringen har heller ikke strøm i seg. Altså kan det virke som om bare 1 av 3 kontakter for bremselysene fungerer. Hvis noen har en forklaring så kom med den.
Wazu Skrevet August 11, 2007 Forfatter Skrevet August 11, 2007 Vel, fant ut av hva problemet var, og tenkte jeg kunne skrive det her, slik at hvis noen med lignende problemer søker seg fram til denne tråden er det i hvertfall litt hjelp å få. Etter MANGE timer med prøving, feiling, målinger og tester kom jeg på å sjekke bryteren på selve pedalen. Tok den ut og demonterte den, satte den sammen igjen og da virker plutselig bremselysene . Så da var det i orden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå