Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
  Gunnar skrev:
Den skal gi 0-1V med motoren i gang..

Det er ikke et sikkert tegn på at den er i orden da.

Spørs litt hvordan modell du har, men hvis du har et symptom er der hele tiden (jaging, høyt bensinforbruk) så kan du på de fleste biler kople ut lambdaen og prøve bilen. De fleste bmw er skal gå helt fint uten, derfor er det en grei måte å stille diagnose på.

  • 2 weeks later...
Skrevet

På de aller fleste biler skal spenningen ut fra lambda sonden pendle mellom 0 og 1 volt. På et vanlig voltmeter vil man da kanskje lese av

0,5Volt. De fleste moderne biler har vel også to lambdasonder. En før og en etter katalysator. Den før skal justere bensininnsprøytningen og den etter skal bare kontrollere at den første og katalysator fungerer ok. En annen ting er at en lambda sonde slites og bør således byttes etter et antall km. (på min cherokee tennes ei lampe etter 130.000km som indikerer bytte av sensor). Det er jo uansett en lønnsom sak å gjøre dersom man sparer noen liter bensin på det.

Hvis man plugger fra sensoren mens motoren går, vil jeg tro at motoren går over i nødmodus, med elendig gange som resultat, og et enormt forbruk. Elektronikken får da ingen tilbakemelding om hvordan bensinmengden er i forhold til luftmengden. Husk på at lambdasensoren måler mengden av oksygen i eksosen og kalles også for O2 sensor. Hvis det er rester av oksygen igjen i eksosen er det for lite bensin.

mvh

Torfinn

Skrevet

To av ledningene er til et varmeelement. De kan du ohme deg frem til hvis du plugger av sensoren uten at bilen går. Varmeelementet er for å oppnå hurtigere arbeidstemperatur på sensoren.

Så kan du måle på de andre to ledningene. husk på at du må måle mens sensoren er koblet til motoren, så du må sikkert stikke inn målepinnene fra baksiden.

Torfinn

Skrevet
  torfinn9990 skrev:
To av ledningene er til et varmeelement. De kan du ohme deg frem til hvis du plugger av sensoren uten at bilen går. Varmeelementet er for å oppnå hurtigere arbeidstemperatur på sensoren.

Så kan du måle på de andre to ledningene. husk på at du må måle mens sensoren er koblet til motoren, så du må sikkert stikke inn målepinnene fra baksiden.

Torfinn

Flotters :D Stikker ut å måler litt nå :) Takk for info!

Skrevet

Signalet skal veksle mellom ca 0,2 og 0,8V ca 1-2 ganger pr sek. Kan da være vanskeli g å få utlesning på et digitalt voltmeter. Best med skopmeter. Hvis det veksler saktere enn en gang pr sek er sensoren gåen. Men som nevnt tidligere skift disse dersom bilen har gått over 100.000 med samme sensor. Den blir dårligere med årene.

Torfinn

Skrevet

ja oki :) Den her veksler ikke i det hele tatt. Bruker et digitalt multimeter. Ligger på 0.42 hele tiden. Tipper den har stått der siden bilen var ny :P Så det vil bli ca 230.000

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...