325icab_88 Skrevet August 7, 2007 Skrevet August 7, 2007 Lurer enkelt og greit på hvordan jeg kan måle om min lambda funker. Noen som vet?
Robin_Isak Skrevet August 8, 2007 Skrevet August 8, 2007 Gunnar skrev: Den skal gi 0-1V med motoren i gang.. Det er ikke et sikkert tegn på at den er i orden da. Spørs litt hvordan modell du har, men hvis du har et symptom er der hele tiden (jaging, høyt bensinforbruk) så kan du på de fleste biler kople ut lambdaen og prøve bilen. De fleste bmw er skal gå helt fint uten, derfor er det en grei måte å stille diagnose på.
325icab_88 Skrevet August 21, 2007 Forfatter Skrevet August 21, 2007 Det er en 1988 m20b25 Har en misstanke om at den bruker litt mye bensin ja. Får skilt på fredag, så får sjekke litt da
Dehghan Skrevet August 21, 2007 Skrevet August 21, 2007 Lambdaen skal faktisk ligge mellom 0,2 og 0,8 V fikk jeg forklart nylig, har nettopp hatt dianose på min og byttet lambdaen idag, ble mye bedre.
torfinn9990 Skrevet August 22, 2007 Skrevet August 22, 2007 På de aller fleste biler skal spenningen ut fra lambda sonden pendle mellom 0 og 1 volt. På et vanlig voltmeter vil man da kanskje lese av 0,5Volt. De fleste moderne biler har vel også to lambdasonder. En før og en etter katalysator. Den før skal justere bensininnsprøytningen og den etter skal bare kontrollere at den første og katalysator fungerer ok. En annen ting er at en lambda sonde slites og bør således byttes etter et antall km. (på min cherokee tennes ei lampe etter 130.000km som indikerer bytte av sensor). Det er jo uansett en lønnsom sak å gjøre dersom man sparer noen liter bensin på det. Hvis man plugger fra sensoren mens motoren går, vil jeg tro at motoren går over i nødmodus, med elendig gange som resultat, og et enormt forbruk. Elektronikken får da ingen tilbakemelding om hvordan bensinmengden er i forhold til luftmengden. Husk på at lambdasensoren måler mengden av oksygen i eksosen og kalles også for O2 sensor. Hvis det er rester av oksygen igjen i eksosen er det for lite bensin. mvh Torfinn
325icab_88 Skrevet August 22, 2007 Forfatter Skrevet August 22, 2007 Takk for utfyllede info Får vel ta å måle den i kveldinga
325icab_88 Skrevet August 22, 2007 Forfatter Skrevet August 22, 2007 Hvilke ledninger skal jeg måle på? Går 4 stk til lambdaen
torfinn9990 Skrevet August 22, 2007 Skrevet August 22, 2007 To av ledningene er til et varmeelement. De kan du ohme deg frem til hvis du plugger av sensoren uten at bilen går. Varmeelementet er for å oppnå hurtigere arbeidstemperatur på sensoren. Så kan du måle på de andre to ledningene. husk på at du må måle mens sensoren er koblet til motoren, så du må sikkert stikke inn målepinnene fra baksiden. Torfinn
325icab_88 Skrevet August 22, 2007 Forfatter Skrevet August 22, 2007 torfinn9990 skrev: To av ledningene er til et varmeelement. De kan du ohme deg frem til hvis du plugger av sensoren uten at bilen går. Varmeelementet er for å oppnå hurtigere arbeidstemperatur på sensoren.Så kan du måle på de andre to ledningene. husk på at du må måle mens sensoren er koblet til motoren, så du må sikkert stikke inn målepinnene fra baksiden. Torfinn Flotters Stikker ut å måler litt nå Takk for info!
325icab_88 Skrevet August 22, 2007 Forfatter Skrevet August 22, 2007 målte 0,42v mens motoren gikk. Det vil da si at den er i orden?
torfinn9990 Skrevet August 22, 2007 Skrevet August 22, 2007 varmeelementet skal være på to hvite ledninger
torfinn9990 Skrevet August 22, 2007 Skrevet August 22, 2007 Signalet skal veksle mellom ca 0,2 og 0,8V ca 1-2 ganger pr sek. Kan da være vanskeli g å få utlesning på et digitalt voltmeter. Best med skopmeter. Hvis det veksler saktere enn en gang pr sek er sensoren gåen. Men som nevnt tidligere skift disse dersom bilen har gått over 100.000 med samme sensor. Den blir dårligere med årene. Torfinn
325icab_88 Skrevet August 22, 2007 Forfatter Skrevet August 22, 2007 ja oki Den her veksler ikke i det hele tatt. Bruker et digitalt multimeter. Ligger på 0.42 hele tiden. Tipper den har stått der siden bilen var ny Så det vil bli ca 230.000
torfinn9990 Skrevet August 23, 2007 Skrevet August 23, 2007 Var motoren varm da du målte? Det må den være. Verdier på opp mot 0,8V angir fet blanding og 0,2 mager blanding. sjekk denne. http://www.picotech.com/auto/waveforms/ ... conia.html Torfinn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå