Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde bilen på eu-kontroll i dag og fikk følgene feil:

1.2.3 Forskjell i bremsekraft større enn 50% av høyeste verdi - Venstre bak.

Har en E36 320i og har derfor skivebrems bak. Betyr dette at jeg må bytte kaliperet, eller finst det andre ting som kan gjøres før jeg kjøper nytt?

Takker for svar

Skrevet

trenger nok ikke bytte holder nok og ta opp og smøre litt eventuellt og bytte klosser. merker jo fort om det sitter helt når du tar det opp for og bytte klosser

Skrevet

Byttet nettopp håndbrekksko så vet at det er mye klosser igjen,så rimelig likt ut på begge sider. Men da kan altså de venstre klossene være mer slitt en resten eller?

Skrevet

hakke noe å si om venstre kloss er "mer" slitt enn høyre.. så lenge det er plenty med belegg.

jeg trur heller at sylinderne i kaliptern har satt seg fast.. ta løs kaliptern og klossene.. også kan du bruke snekkertvinger for å presse dem inn igjen.. husk å smøre godt. går dem lett inn, ville jeg sjekka bremseslagen..

Skrevet

Du har kun stempel på en side i calipperen. Det skjer iblant at den klossen som ikke har stempel bak seg eirer fast og ikke beveger seg. Da vil du få mye svakere nedbremsing på den siden. Sjekk at begge klossene går fritt mot skiva.

Skrevet

Det hender ofte at bremseslangen ut til caliper blir tett (løser seg opp innvendig ) da får du lite trykk på stempelet i caliper`n når du bremser ,og stempelet klarer ikke returnere heller.

Skrevet
Du har kun stempel på en side i calipperen. Det skjer iblant at den klossen som ikke har stempel bak seg eirer fast og ikke beveger seg. Da vil du få mye svakere nedbremsing på den siden. Sjekk at begge klossene går fritt mot skiva.

Hei

Lurer på om dette kan ha skjedd med meg. Etter å ha kjørt litt så kjennes risting i rattet ved en viss hastighet. Det lukter litt og jeg merker at det legger seg litt støv i felgen samtidig som det utvikles varme. Mistenker at klossen ligger innpå skiva. Dette er bare fremme, høyre side. Verdt et forsøk å ta en kikk på kalipperen?

snes

Skrevet

punkt 1.2.3 er for håndbrems og 1.2.1 er for fotbrems/drift brems. dvs det har ingen ting med kalippere å gjøre. du har gjerne ikke justert ut bånda inne i skiva, etter du skiftet hvis ikke kan det være en wire eller no.

Skrevet

Takk for alle svar folkens. Men som bjørn e21 sier så er det vist håndbrekket og ikke driftsbrems det er snakk om her. Leste litt for fort på skjemaet.. Dette er jo fort gjort å justere..

Men takk for alle svar! Bra forum dette!

Skrevet
Hei

Lurer på om dette kan ha skjedd med meg. Etter å ha kjørt litt så kjennes risting i rattet ved en viss hastighet. Det lukter litt og jeg merker at det legger seg litt støv i felgen samtidig som det utvikles varme. Mistenker at klossen ligger innpå skiva. Dette er bare fremme, høyre side. Verdt et forsøk å ta en kikk på kalipperen?

snes

Hadde også problemet med min, at bremsene vart varme og ganske mykje støv i felgen. Dette var høgre framhjul.

Problemet med min var at stempelet ikkje gjekk tilbake igjen etter at eg hadde bremsa, grunnen var at fettet som stempelet skulle ligge i var tørka opp. Smurde opp med nytt fett og bremsene var gode som nye :) Pass på at det er eit spesielt fett som skal brukast, mitt var i allfall blått... trur bl.a. GS Bildeler har slikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...