Bjørn 320 Skrevet August 11, 2007 Skrevet August 11, 2007 [n dråpe hvaforno molykote, olje eller?? Jeg har sikkert trukket den for langt ja. Har momentnøkkel med forlenger, så er lett å dra til siden da, sikkert det som har gjort utslaget, at den er overtrekkt pga at man ikke kjenner hvor "HARDT" man tar i egentelig. Men hører jo fremdeles denne gnikkelyden (metal-mot metal) Når jeg kjører mellom 0-30km/t. Og boltene er fast, sjekket alle. Og det er riktig kon på alle. Han meiner nok monteringspasta, er ein grå pasta med konsistens omtrent som kulelagerfett / grease. Er i grunn det samme kva du smør med, men f.eks Molykote sin monteringpasta, kulelagerfett, kobberpasta e.l. er fine greier
ropa Skrevet August 11, 2007 Forfatter Skrevet August 11, 2007 [n dråpe hvaforno molykote, olje eller?? Jeg har sikkert trukket den for langt ja. Har momentnøkkel med forlenger, så er lett å dra til siden da, sikkert det som har gjort utslaget, at den er overtrekkt pga at man ikke kjenner hvor "HARDT" man tar i egentelig. Men hører jo fremdeles denne gnikkelyden (metal-mot metal) Når jeg kjører mellom 0-30km/t. Og boltene er fast, sjekket alle. Og det er riktig kon på alle. Han meiner nok monteringspasta, er ein grå pasta med konsistens omtrent som kulelagerfett / grease. Er i grunn det samme kva du smør med, men f.eks Molykote sin monteringpasta, kulelagerfett, kobberpasta e.l. er fine greier Ok,hehe er ikke så kjent med slike uttrykk da jeg ikke er mekanikker og ikke skrur altfor mye selv heller..
monster11 Skrevet August 11, 2007 Skrevet August 11, 2007 på min søsters ford knakk alle 4 bolte i dag.hun kørte heldivis kun 5-10 km i timen. boltene var bare et år gamle.
dvil Skrevet August 11, 2007 Skrevet August 11, 2007 Husk at vi snakker om to forskjellige koner her. Hvis boltene er overbelastet kan det hende at gjengene legger seg. Hold de mot lyset og sjekk profilen. Friksjonen i gjengeflatene er vesentlig for å hindre en bolt i å løsne. De fleste som prater om Molykote mener det mørke fettet som inneholder tørrsmøremiddel - som grafitt eller molybdendisulfid. Som nevnt over her; Molykote er bare et firmanavn med flere produkter. http://www.lindberg-lund.no Det er bare ett verktøy som normalt klarer å overbelaste hjulbolter; muttertrekker'n. Må brukes med fornuft.....
Diesel power Skrevet August 11, 2007 Skrevet August 11, 2007 Molykote er bare ett Merkenavn, på lik linje som Chesterton, CRC, Wurth m.fl som leverer diverse "hjelpemidler på boks". Ikke så veldig viktig hvilket merke/type du benytter. Bare se til at du påfører en pasta som i det minste er tiltenkt montasje/gjenger. Det verste er å unnlate å tilsette noe som helst. Olje og oljesmøremidler som CRC, WD40 osv har meget kort virkningsgrad og har veldig begrenset evne som preservering f.eks gjennom en saltet vinter her til lands. Kopperpasta og Chesterton`s grå pasta som jeg ikke husker navn og nr på er de meste kjente/utbredte her til lands. Chesterton er nok den beste å anvende av disse to. Det negative med Chesterton er når man begynner å komme borti f.eks syrefast. Chesterton inneholder Carbon som faktisk vil kunne tære på syrefast i riktig miljø. Lite trolig å møte dette problemet ved bilskruing, men nevnte det bare lell. Momentnøkkel med forlenger øker ikke tiltrekkingsmomentet, med mindre du mener ett 2m 3" rør som ekstra lengde på skaftet Det er bare ett verktøy som normalt klarer å overbelaste hjulbolter; muttertrekker'n. Må brukes med fornuft..... Ikke hør på den der. Muttertrekkern bli bare puslingen sammenlignet med den gode gamle rørbettan. Men det er riktig at de aller fleste muttertrekkere uten momentpipe er for kraftige. Allikevell, de fleste normale trekkerne klarer nok ikke vri av hodet på en god bolt. Det de derimot er veldig flinke til er å dra fin felga skjeve Men det er derimot ingen problem for de fleste her inne, ved hjelp av den gamle rørbettan, å vri hodet av en hjulbolt. Det er bare snakk om nok arm.
tuniluni Skrevet August 12, 2007 Skrevet August 12, 2007 btw, den lyden du klager på.. sjekk at du ikke bare har bøyd litt på varmeskjoldet til bremseskiva da;) let¨t å finne lyden om du fjerner dekket og snurrer på skiva.. ingen ulyd da.. og du har "fine" spor i enden av boltene burde du vurdere kortere bolter, dette kan gjøre at boltene løsner også, pga konstant kontakt og vibrasjon mot boltene;P sjekk at du ikke bare har ødelagt gjengene i skiva osv og at det ikke bare er dumme kaliptern som ikke siger tilbake,, som regel så lærer man av å feile, noen ganger blir jeg mektig irritert på tafatte folk som må spørre om råd heeele tida;P ta insiativ å fin feilen selv, det funker best ALLTID;D guud luck;D
dvil Skrevet August 12, 2007 Skrevet August 12, 2007 Med fare for å gnåle på et utdebattert emne; Dieselpower - det var nettopp det jeg mente med min kommentar om muttertrekkere. De er bra hvis de brukes med fornuft. Lange ekstraarmer må stort sett kun brukes når en tulling har dratt for hardt med muttertrekker (les dekksjapper med dårlig tid). De fleste skjønner at å legge på ekstra lang arm kan overbelaste bolter. Jeg tror ikke noen gjør det ved tiltrekking, kun for å løsne en gjenstridig bolt. Men noen vet kanskje ikke hvilken vei de skal skru for å løsne? Da kan det gå galt. Biler med venstregjenger på ene siden av bilen lages heldigvis ikke lenger. Felger blir ikke skjeve hvis det trekkes i flere omganger etter kryssmønster. Det gelder med muttertrekker og for hånd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå