Gå til innhold

Hvordan finne ut om lambdasonder/luftmengdemåler er ødelagt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 540 driver å går i nødprogram, og noen ganger når jeg starter den opp, går den utrolig dårlig. Reagerer dårlig på gassen og går helt sinnsykt dårlig. Klarer nesten ikke å dra seg selv i oppoverbakker liksom. Men plutselig kvikner den til av seg selv, og går normalt igjen.

Har stor tro på at dette er luftmengdemåler eller lambdasonder, men jeg vet ikke helt hvordan jeg finner ut om det er noen av de.

Hvis jeg tar ut kontakten på luftmengdemåleren mens motoren står på tomgang, går den rett i nødprogram. Da må jeg stoppe bilen, vente litt, og starte opp igjen, så er den fin igjen. Går i nødprogram av seg selv også mange ganger uten at jeg har rørt den kontakten.

Jeg har også prøvd å tatt ut kontaktene av begge lambdasondene, men jeg merket ikke noe forskjell fra jeg hadde kontakten i, enn da jeg hadde den ute.

Kan noe av dette tyde på at noe av det er ødelagt?

Takk for svar!

Skrevet

Min 520ia 24v fikk lignende fikt tidligere i sommer, der var det gasspjeldbryter som var problemet. Men da gikk motoren også på veldig høy tomgang før den gikk i nødmodus. (girkassa låste seg i 3. gir)

Jeg vil anbefale deg å koble på en tester, da kommer det ganske sikkert opp hva som feiler :wink:

Skrevet

(95 540) test av LMM:

(Pinner på kontakt til LMM:

5 6

4 7 1

3 2

Holder kontakt mot deg.

Kontroll av spenningstilførsel: 3 og gods=B+ (tenning på, kontakt koblet av)

Kontroll av jording: 1 og gods = 0V (tenning av,kontakt koblet av)

Kontroll av motstand: (kontrolleres i datakontakt til styreenhet, kontakt av, måler bestandig på baksiden av slike kontakter hvis du får det til, hvis ikke vær forsiktig med klemmene) 14 og 41 ca 336 Ohm (tenning av)

(95 540) test av 02-sensor: ser inn i kontakt, pil til venstre:

4

1 3

2

Bilen går på tomgang, normal temp, kontakt tilkoblet (stikk målepinner gjennom isolasjon hvis du ikke kommer til ved å ta av smokk).

Kontroll av spenningstilførsel: 3 og 4 = B+

Kontroll av signal: 1 og 2 = 0,1 til 1,0V vekslende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...