Gå til innhold

Utveksling ved kjøring på rulle...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp testet bilen min på rulle. Ser når jeg kommer hjem at 4. gir er brukt. Trodde 5. skulle brukes. Spurte han som utførte testen, og han sa at 4 gir var "direkte gir" og derfor det riktige å bruke.

Utvekslingen for min bil skal være som følger:

Første gir 4.21, andre gir 2.49, tredje gir 1.66, fjerde gir 1.24 og femte gir 1,0. Diffen har en utveksling på 2.93.

Blir det da riktig som han sier, at 4 gir er det riktige å bruke mtp. utveksling i gir og diff?

Skrevet

Er mange som bruker 3.gir også vet jeg.

Kommer litt ann på hvor mye hastighet rulla er beregnet for.

Men med utvekslingen du har,så burde de brukt 5.gir med mindre bilen din varver 10000prm.

Skrevet

Han har nok trodd at 4. gir har vært 1:1 hos deg. Det er normalt nest siste gir som er 1:1, dvs. at 5. på de fleste 5-trinnskasser er et overdrive-gir. Men på litt motorsterke E46er (med unntak av M3 og noen 6-trinns) er det veldig høy utveksling i diffen i stedet for overdrive i girkassa..

Så, hva ble resultatet? ;)

Skrevet

I 4. gir kom hastigheten opp i ca 210 km/t ved 6300 o/min.

Resultatet ble 194 hk og 291 Nm på hjulene.

Eneste som er gjort er bakpotte byttet med Eisenmann race, midtpotte og frampotte byttet med åpent rør.

Det jeg lurer på er om valget av gir får utslag på tallene, og i så fall hvor mye?

Nå skal det sies at slike tester på rulle ikke er noen eksakt vitenskap, men heller en måte å måle utslag av endringer man gjør i motoroppsettet, men det gir allikevel en pekepinn om at motoren har taklet de 191000 km bra.

Skrevet

Har lest litt rundt, og funnet ut at både E36 og E46 er mest vanlig å teste på 4. gir. 5 gir er det mest ideelle, men forskjellene fra 4. til 5. er ubetydelige.

Skrevet

Det er samme vilket gir som brukes. Motoren yter samme effekt uansett gir.Men det er vanligst å bruke 4 gir, kurven er også greiest og lese da i henhold til eventuelle justeringer av motoren,samt at de fleste benkene har begrensning på hastighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...