Margarus Skrevet August 13, 2007 Skrevet August 13, 2007 hei. holder på ett aldrig så lite snik turbo prosjekt. har en 528i m30 motor, med pressa btr \ gule dyser å garret t04 turbo på 0.5 bar. eneste jeg mangler nå før jeg kan begynne å montere er wastegate. har en hks kopi for hand til 750 kr. tror den var 50 eller 60mm, med 3 fjærer- 0.5bar \ 0.7 å 1 bar. jeg skal bruke den minste. dette er en skyline type så selger denne her. å han babler om 1000hk motorer å at jeg ikke kan bruke denne. hvorfor ikke ? den slepper jo ut på 0.5 bar vis jeg bruker den fjøra? sjønner ikke helt dette. hvilken wg burde jeg itilfelle bruke ?
CSM Skrevet August 15, 2007 Skrevet August 15, 2007 Enig. Bruker du 0.5 Barsfjæra vil den begrense trykket i innsuget til 0.5 Bar. Du kan bruke den selv om den er anbefalt til motorer med mer gamp enn det du har. Jeg antar det er en 50 mm wg, som vil være anbefalt til motorer med rundt 1000 hk (700-800 hk og oppover). Du kan kanskje som følge oppleve et litt ustabilt turbotrykk på topp, men kanskje ikke... Er ingen ekspert på området, men det eneste problemet jeg kan se, er en potensiell trykkoscillasjon når wastegaten løser ut iht. fjær (som vil si 0.5 i ditt tilfelle). Dvs. at wastegaten begrenser trykket til 0.5 Bar, men at størrelsen på ventilen fører til et for raskt og stort trykkfall i forhold til eksosmengden motoren er i stand til å produsere. Så økes turbotrykket når ventilen stenges; helt til prosessen gjentas. Slik kan du få en trykkrippel like rundt 0.5 Bar.
Oxyopia Skrevet August 16, 2007 Skrevet August 16, 2007 Ettersom du kun skal kjøre med 0,5 bar i overtrykk så må en god del av eksosen gjennom wg for at turboen ikke skal produsere mer trykk enn det som er ønsket. Hvis du skulle brukt mer enn 70-80% av turboen sin kapasitet så kunne du klart deg med en mindre wg.
Margarus Skrevet August 16, 2007 Forfatter Skrevet August 16, 2007 ok får prøve.. turboen er klar å wg er handlet inn nå. går det ikke får jeg prøve andre deler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå