Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, trenger noen innspill på et problem jeg har fått med bilen.

Har oppstått en ulyd i motoren som jeg ikke er sikker på hva er:

- skrangle/rasle lyd/noen ganger "turbo" aktig lyd/uling.

- lyden kommer som oftest på kald motor, når bilen har stått ute.

- oppstår alltid i 1.gir eller i revers, som regel når jeg clutcher og skal ta

av fram til jeg oppnår litt turtall i 1.gir

- Når jeg starter bilen og turtallet går ned mot tomgang så kommer ofte

lyden. Deretter, på tomgang, skrangler det litt, for så å gi seg.

- når lyden oppstår, følger den turtall, noen ganger møter motoren

motstand/lugger, resultatet er at jeg må trykke inn clutchen, tørr ikke

kjøre på mer. Ofte når skranglingen og luggingen står på som værst, så

kommer det et klikk, lyden forsvinner og bilen går bra igjen. (skrangle

skrangle, ule ule, lugge lugge...klikk.....alt er fint. :wink: )

- noen ganger kommer ladelampa på en liten stund (når skranglelyden står på som værst), deretter når bilen går bra igjen, forsvinner lyset på ladelampa.

Virker som det er noe ekstert på motoren. Har byttet løpehjul, viftereim, strammehjul og kjedestrammer for registerkjedet - ikke noe av dette var åsrsaken

Siden ladelampa har lyst noen ganger, kan det vel være dynamoen. Når jeg skiftet delene som nevnt over, så virker lagerene i dynamoen fin, samt at den ladet bra. Bmw verksted så på bilen, og mente at dynamoen lugger. Er det noen som har hatt liknende problem? Vil nødig bytte en dynamo til 5000kr hvis det viser seg og ikke være problemet.

Alt av info er til hjelp, på forhånd takk!

Skrevet

Generelt;

Det høres jo ut som det er noe mekanisk som "bremser" motoren, kan være et dårlig lager en eller annen plass...kan ikke helt få meg til å tro at det er dynamoen hvis den er reimdrevet (vet ikke helt designen på 318) da hadde vel reima røket av i og med momentet i motoren...

Som sagt, ut fra hva du beskriver mistenker et lager eller en annen roterende enhet med kjede eller drev kobling mot veiva.

Skrevet

Det er vel en N42 motor, den har frihjul på dynamoen når dette ikke har frihjuls fungsjon lenger begyner ofte reima og vibrere mye på tomgang .Dette har jeg selv måt bytte på egen bil (ikke BMW) .Dette hjulet har slurekobling mot akselen i dynamoen .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...