Gå til innhold

risting når jeg utløser bilen i 1 gir. hva er galt? e36.

Anbefalte innlegg

Skrevet

når jeg skal kjøre på jobb om morningen rister bilen når jeg slipper clutsjen til første gir. bilen rister mest om morningen...(ettter bilen har stått mange timer)

hva kan dette være? det er en 98mod, e36 sedan, 318i, kjørt ca 115000km

Skrevet

Er clutsjen din slitt?, tar den langt ute ?

Jeg har noe av samme greierne på min, og der er utløserlageret på clutsjen heelt gåent. Jeg vet enda ikke om det er dette som er direkte årsak til ristingen, men det er en mulighet.

Skrevet

På min så hadde jeg problemer med hardykoblingen (gummikoblingen som sitter mellom girkassen og mellomakslingen) som var slitt. Da ristet det ganske bra, men jeg vet ikke om det er samme på 1.8L ...

Skrevet

ristingen er kraftigst når motoren er kald, å stått over natten. kjenner ristingen bare når jeg "slurer" den forsiktig ut på 1 giret. når jeg har fått den i gir er alt i sjønneste orden.

ristingen er ganske kraftig, å må av og til trokke clutsjen inn igjen for å foreta ny "start"

Skrevet
  rayman85 skrev:
ristingen er kraftigst når motoren er kald, å stått over natten. kjenner ristingen bare når jeg "slurer" den forsiktig ut på 1 giret. når jeg har fått den i gir er alt i sjønneste orden.

ristingen er ganske kraftig, å må av og til trokke clutsjen inn igjen for å foreta ny "start"

Ja det er akkurat sånn hos meg også, er en som skal hjelpe meg å se på dette. Men det skjer ikke før etter den 20. så jeg vet ikke noe mer før da.

Håper andre her kan kaste litt lys over saken :)

Skrevet

Dette er vel noe som kan skje om clutch er slitt eller ikke, ganske vanlig på Honda også , etter at man har varmet clutchen litt(sluret) blir problemet borte for en stund.Noen ganger sjer dette rett og slett fordi det er kommet olje på clutch lamellen eller som nevnt før fjærene på lamellen eller trykkplate som har blitt sjev eller varmeflekker på svinghjul.

Skrevet

Hadde det vært bilen min hadde jeg skifta clucthen, og selvsagt undersøkt svinghjulet etter sprekker og varmeskader. Ser det greit ut, ville jeg tatt fiberskive på drillen og pussa det og montert den nye clutchen. Gjorde det på en bil på tirsdag med samme symptom som din. Rista når man dro i gang. Med ny clutch var problemet borte!

Skrevet

Kan dere være så snill å sjekke hardy koblingen før dere går til innkjøp av dyre deler og sender på verksted.

Risting ved gåen hardy kobling kommer fordi mellomaksel kommer ut av senter ved lite fart-men i høyere fart er ikke dette merkbart da mellomaksel har god fart-derfor kun i 1 gir,evt til 2.

Bare ett tips.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...