rayman85 Skrevet August 17, 2007 Skrevet August 17, 2007 når jeg skal kjøre på jobb om morningen rister bilen når jeg slipper clutsjen til første gir. bilen rister mest om morningen...(ettter bilen har stått mange timer) hva kan dette være? det er en 98mod, e36 sedan, 318i, kjørt ca 115000km
-Sammy Skrevet August 17, 2007 Skrevet August 17, 2007 Er clutsjen din slitt?, tar den langt ute ? Jeg har noe av samme greierne på min, og der er utløserlageret på clutsjen heelt gåent. Jeg vet enda ikke om det er dette som er direkte årsak til ristingen, men det er en mulighet.
rayman85 Skrevet August 17, 2007 Forfatter Skrevet August 17, 2007 jeg tror ikke clutsjen er slitt. og utløserlageret er i orden.
-Sammy Skrevet August 17, 2007 Skrevet August 17, 2007 På min så hadde jeg problemer med hardykoblingen (gummikoblingen som sitter mellom girkassen og mellomakslingen) som var slitt. Da ristet det ganske bra, men jeg vet ikke om det er samme på 1.8L ...
Bimmerlars Skrevet August 17, 2007 Skrevet August 17, 2007 Kan ha problemer med fjærene i sentrum på lamellen din. De løsner og dette ut noen ganger. Da vil nok ikke fjæringen av lamellsentrumet være like godt, og det kan nøkke
rayman85 Skrevet August 17, 2007 Forfatter Skrevet August 17, 2007 ristingen er kraftigst når motoren er kald, å stått over natten. kjenner ristingen bare når jeg "slurer" den forsiktig ut på 1 giret. når jeg har fått den i gir er alt i sjønneste orden. ristingen er ganske kraftig, å må av og til trokke clutsjen inn igjen for å foreta ny "start"
-Sammy Skrevet August 17, 2007 Skrevet August 17, 2007 rayman85 skrev: ristingen er kraftigst når motoren er kald, å stått over natten. kjenner ristingen bare når jeg "slurer" den forsiktig ut på 1 giret. når jeg har fått den i gir er alt i sjønneste orden. ristingen er ganske kraftig, å må av og til trokke clutsjen inn igjen for å foreta ny "start" Ja det er akkurat sånn hos meg også, er en som skal hjelpe meg å se på dette. Men det skjer ikke før etter den 20. så jeg vet ikke noe mer før da. Håper andre her kan kaste litt lys over saken
Fliid Skrevet August 17, 2007 Skrevet August 17, 2007 Høres ut som det er problemer med clutchen på begge bilene. Bytt clutch, da er det nok i skjønneste orden:)
Bonden Skrevet August 17, 2007 Skrevet August 17, 2007 Dette er vel noe som kan skje om clutch er slitt eller ikke, ganske vanlig på Honda også , etter at man har varmet clutchen litt(sluret) blir problemet borte for en stund.Noen ganger sjer dette rett og slett fordi det er kommet olje på clutch lamellen eller som nevnt før fjærene på lamellen eller trykkplate som har blitt sjev eller varmeflekker på svinghjul.
Bimmerlars Skrevet August 17, 2007 Skrevet August 17, 2007 Hadde det vært bilen min hadde jeg skifta clucthen, og selvsagt undersøkt svinghjulet etter sprekker og varmeskader. Ser det greit ut, ville jeg tatt fiberskive på drillen og pussa det og montert den nye clutchen. Gjorde det på en bil på tirsdag med samme symptom som din. Rista når man dro i gang. Med ny clutch var problemet borte!
rayman85 Skrevet August 17, 2007 Forfatter Skrevet August 17, 2007 ok, takk for alle svar:) men håpet på at jeg slapp å skifte clutch på den da... menmen
Bimmerlars Skrevet August 17, 2007 Skrevet August 17, 2007 Kan jo kjøre som det er, dersom det ikke plager deg for mye
bmwsel Skrevet August 18, 2007 Skrevet August 18, 2007 Mye arbeid å skifte clutch på en E46 320Dt og vansklihetsgrad fra 1-10?
propan Skrevet August 18, 2007 Skrevet August 18, 2007 Kan dere være så snill å sjekke hardy koblingen før dere går til innkjøp av dyre deler og sender på verksted. Risting ved gåen hardy kobling kommer fordi mellomaksel kommer ut av senter ved lite fart-men i høyere fart er ikke dette merkbart da mellomaksel har god fart-derfor kun i 1 gir,evt til 2. Bare ett tips.
Bimmerlars Skrevet August 18, 2007 Skrevet August 18, 2007 Et annet symtom på hardy er vel også at bilen jokker når man slipper gassen helt i fart, pga. at det da slår i drivverket
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå