Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vanos vil si at kamakslingen kan vri seg og dermed variere ventiltidene.

Enkel-vanos vil si at du kun har det på innsug-kammen, dobbel-vanos vil si at du har det på både innsug og eksos.

8)

Skrevet

Med dobbelvanos kan en optimalisere både innsug- og eksos-tidene og da kan en utnytte motoren ved forskjellige turtallsområder bedere. Dette kan gi roligere gange, bedre effekt/moment og bedre drivstofføkonomi.

BMW.no-sidene hadde et leksikon på sine sider tidligere hvor det sto beskrevet litt info om forskjellige tekniske anordninger. Er usikker på om de nye har det.

Skrevet
Hei. Er det noen som kan fortelle meg va Vanos er? :oops: Har søkt litt inne på forumet men finner ingenting.. Takker for alle svar.

Når jeg søker får jeg 633 treff på ordet vanos...

Skrevet
Ja fekk lese ein del om det på eit par gode linker jeg fekk her på forumet:)

Om du fant en tråd til hvordan en fikser/vedlikholder vanos kan du legge ut denne tråden her? (litt på jakt etter DIY for m50b20, enkel vanos).

Skrevet
Skal legge ut om jeg finner noe om vedlikehold. Det jeg leste om igår var berre om va Vanos var.

Jeg også har bare funnet ut hva vanos er. Tronrud drm blåste vist vekk møkk der mens hørt at alf lie oslo utførte service (hva det nå enn er).Vet ikke om det er bytte av kjede eller noe? Lurer litt på prøve ut qmi men torshov drm var utsolgt i forrige uke på qmi. Føler tråden videre.

Skrevet

Har hørt at qmi er veldig bra men har ingen erfaringer med det sjøl. Men legger sef inn litt info om vedlikehold/rep viss jeg finner. Viss du prøver qmi så hadde det vert digg med ein melding om det er så bra som jeg har hørt..

Skrevet

Ja prøvde qmi på den så mye omtalte m40 motoren. Hadde litt tikking så derfor prøvde. Tikkingen ble selvfølgelig ikke borte men den ble mere dempet og bilen ble litt friskere, noe som hjelper om enn har m40 motor. Ble litt røffere lyd også. Så personlig syntes jeg qmi på m40 motor er å anbefalle.

Motoren min går helt fint, men om jeg kjører den litt hardt kommer det frem en rasle lyd i vanos. Så hvordan qmi fungerer på m50 motoren er jeg helt uten erfaring med. Tenkte at om det var møkk i vanos vil kansje en rens rette opp litt. Vurderer også motor rens fra www.topcare.no

Skrevet

Motor rens har jeg oxo vurdert pga av når jeg skrur av oljelokket på toppen er det eit eller anna svart/brunt seigt kliss. Var ein kompis som hadde prøvd det på ein Volvo. Motoren blei helt rein og fin og den begynte og gå mye jammnere og finere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...