Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har akkuratt kjøpt en brukt m54b25 motor som jeg skal prøve og putte inn i den nokså late 320'en til kjerringa. :)

fikk med lednings nett og hjerne.

skal bruke girkassa og driverket som sitter der fra før.

eneste jeg "mangler" er eksos manifold, men har muligens fått tak i en fra en m50b25, hvis denne passer da..

noen andre som har gjort lignende arbeid?

vet ikke om jeg må bytte ledningsnett, eller om det er ganske likt.

e46'en er en 1998 mod og 2,5 motoren en 2000 mod.

er det noe spesielt annet jeg må passe meg/gjøre om?

blir noe høy utveksling, men blir jo bare bedre aks så det får gå.

Setter pris på all tips! :D

Skrevet

Du kan bruke manifoilen som sitter på 320 motoren tror jeg. Kunne ivertfall jeg på min når jeg byttet fra 320, til 328. Lurer du på noe underveis, er det bare og spørre.

Ang utveksling, så blir den litt høy ja, pga utvekslinga i diffen. Dette går litt utover forbruket, men man trenger nesten ikke gire underkjøring :D

Skrevet

trodde kanskje det at jeg kunne bruke manifolden fra 2 litern, den passer ihvertfall ganske sikkert. men er det egentlig ikke litt grovere hull på 2.5 litern da?

Satte du inn m52b28?

vet du hvordan det er med ledningsnettet?

Skrevet

Det er nok samme manifoilen. Men er bare og gå inn på online etk og sjekke. Var ikke noe forskjell i åpningene på min 320-328.

Ja, bygde om fra M52b20tu til m52b28tu.

Skrevet

Sorry, glemte det. Ledningsnettet er plug and play. Er en lek og skifte om på motorer i disse bilene, da alt passer om en annen. Så ledningsnettet er null problem. Det du må tenk på er startsperra!! Når du legger inn en ny hjerne i bilen, må du også bytte EWS boks, til den som har stått ilag med den nye ECU fra før, eller kjøpe ny EWS og få den programmert opp mot den nye ECUn. Samtidig må du ha nøkkel, og tenningslås med plastringen som leser av koden i nøkkelen. Så til basic.

Skal du gjøre dette, så bør ECU,EWS,tenningslås,nøkkel og ring til og lese koden, komme ifra en og samme bil, da dette er programmert opp imot hverandre fra før.

Dette gjør alt mye enklere. Har du ikke alt dette, anbefaler jeg deg og gå inn på www.bildelsbasen.se Her vil du finne alt du trenger brukt. Bestill alt dette fra samme bil, og bilen vil starte når motor er byttet.

Annet og tenke på, ta ut motor med girkassa på, det er enklest. Bak på motoren er det kunn besinslangene, og en kjølevanns slange som må tas løs, resten ser du når du begynner skru.

Skrevet

fikk med den ews boksen som satt sammen med den hjernen jeg fikk med på den "nye" motoren. det jeg er litt usikker på er om nøkkelen og tenningslåsen følger med. jeg får motoren først på fredag..

men den er kjøpt i fra Koed i danmark. så regner kanskje med at det fulger med hvis jeg må ha det.

går det eventuelt ann og kjøpe ny nøkkel og tenningslås og programere dette opp mot den hjernen og ews boksen som følger med? og hvor mye ca koster det og kjøpe det?

Skrevet

Prata med en på koed i dag, og han sa at nøkkelen og plastringen og ecu og ews boksen fulgte med. men ikke tenningslåsen.

Det jeg skulle gjøre var og kobble plastringen til ews boksen, og sette den nøkkelen som fulgte med inni den, og legge dette i hanske rummet.

dat kan jeg bare bruke de nøkklene jeg har fra før.

på denne måten kobler man forbi startsperra. men hvis man er på steder det kan være fare for at bilen blir stjelt er det bare og ta med nøkkelen som ligger inni ringer i hanskerommet, og vips så er startsperra på!!!

Beggynner og plukke ut 2 litern idag. skal prøve og få tatt noen bilder underveis og legge ut hvis det kan være noe interesant for noen, jeg har ihvertfall lett litt rundt på nettet etter en trød som dette.

Skrevet
Prata med en på koed i dag, og han sa at nøkkelen og plastringen og ecu og ews boksen fulgte med. men ikke tenningslåsen.

Det jeg skulle gjøre var og kobble plastringen til ews boksen, og sette den nøkkelen som fulgte med inni den, og legge dette i hanske rummet.

dat kan jeg bare bruke de nøkklene jeg har fra før.

på denne måten kobler man forbi startsperra. men hvis man er på steder det kan være fare for at bilen blir stjelt er det bare og ta med nøkkelen som ligger inni ringer i hanskerommet, og vips så er startsperra på!!!

Beggynner og plukke ut 2 litern idag. skal prøve og få tatt noen bilder underveis og legge ut hvis det kan være noe interesant for noen, jeg har ihvertfall lett litt rundt på nettet etter en trød som dette.

Dette vil fungere, men jeg anbefaler det ikke. Du får problemer og låse bilen, fordi sentrallåsen tror at nøkkelen enda står i tenningen, og da skal det ikke gå og låse bilen med nøkkel. Låse med fjernkontrollen kan du bare glemme, må tvinge dørene ilås med bruk av nøkkelen.

Er nødvendigvis ikke så dyrt for tenningslås og nøkkel. 2-3tusen kanskje, bakdelen er jo hvis fjernkontrollen slutter og fungere når du er ute på tur, da bør du ha skifta dørlåsene og slik at du kan åpne bilen med samme nøkkel som du kjører med.

Og legg bare ut bilder, jeg følger ivertfall med:)

Skrevet

først idag fikk jeg motoren. og til min store skuffelse var ikke den plastringen som leser nøkkelen ikke med..

så nå er jeg ikke riktig sikker på hva jeg skal gjøre. men jeg lurer litt på om den ringen som sitter i bilen fra før kan brukes. så på gs, der kunne jeg kjøpe den ringen for 50 kroner, så jeg lurer på om denne bare er en ren sender som ikke er programert. skal prøve og bruke den.

Prøvde også og finne en ny nøkkel og tenningslås på gs, men det fant jeg ikke,

tenkte da og få programert ecu og ews mot en ny nøkkel, men er ikke sikker på hvem som kan/ har utstyr til og gjøre dette.

En anen ting jeg tenkte på hvis jeg kjøper ny nøkkel er hvordan jeg skal få programert den til og funke på sentrallåsen. er det en egen "hjerne" til dette?

hadde vært fint om jeg kunne fått nummeret dit isanfa, kanskje jeg kunne ringt hvis jeg står fast på noe. setter pris på all hjelp jeg kan få.

Skrevet

Tror du kan bruke den ringen du har, da den bare er en spole som leser av magnetfeltet i nøkkelen. På BMW kan du få tak i nøkkel og tenningslås hvis du tar med deg styreenheten dit, tror og det er lurt at du tar med deg kvitteringen fra koed, slik at de ikke mistenker deg for og prøve og få igang et tyveriobejekt:)

Skrevet

da er nesten alt komplett. trodde jeg ihvertfall. var klar til og starte bilen i kveld. men det skjedde ingen ting når jeg vrei rundt tenninga. men jeg regner med at det er den plastringen som fikk et brudd når jeg pella den av. så det blir en "svipp" tur til Bud på gs bildeler i morgen for og kjøpe ny ring.

Så la jeg merke til en ting jeg hadde glemt under hele greia, og det var og kobble på gasswiren. men så ups... var den ikke no sted og kobble denne siden m54 motorene har elektronisk gass regulering... så dermed har jeg et stort problem.

Noen som har noen annelse om hvordan jeg skal løse dette?

jeg fikk en liten fornemelse av at noe manglet når jeg kobblet opp det elektriske og så at det var en kabbel mølle ekstra fra den nye motoren som gikk til boksen der ecuen sitter, denna har jeg bare latt være. så den ligger løs. mulig det oxo er denne som gjør at det ikke skjer noe når jeg vrir på nøkkelen.

Skrevet
da er nesten alt komplett. trodde jeg ihvertfall. var klar til og starte bilen i kveld. men det skjedde ingen ting når jeg vrei rundt tenninga. men jeg regner med at det er den plastringen som fikk et brudd når jeg pella den av. så det blir en "svipp" tur til Bud på gs bildeler i morgen for og kjøpe ny ring.

Så la jeg merke til en ting jeg hadde glemt under hele greia, og det var og kobble på gasswiren. men så ups... var den ikke no sted og kobble denne siden m54 motorene har elektronisk gass regulering... så dermed har jeg et stort problem.

Noen som har noen annelse om hvordan jeg skal løse dette?

jeg fikk en liten fornemelse av at noe manglet når jeg kobblet opp det elektriske og så at det var en kabbel mølle ekstra fra den nye motoren som gikk til boksen der ecuen sitter, denna har jeg bare latt være. så den ligger løs. mulig det oxo er denne som gjør at det ikke skjer noe når jeg vrir på nøkkelen.

Vel, selv om den plastringen ikke er der, så skal motoren gå rundt, men bare ikke starte. Ang gasswire, Dette burde jeg ha tenkt på, for jeg visste det jo egentlig. Derfor jeg ikke bygde om til M54. Du kan jo sjekke om det ligger et pot meter på gasspedalen din, isåtilfelle kan det være håp om at det finnes et ekstra ledningsnett som kan ettermonteres. Hvis ikke, så må du nesten flytte over gasspsjeldet fra gammelmotoren, og bruke vaier. Spørsmålet er jo da om du må til med en M52b28 styreenhet for og få dette til og fungere i det hele tatt. Men, har du byttet tenningslås og alt det dær?

Isåfall blir jeg litt imponert, for det var et j.... pirk og få ut låset :wink:

Tror jeg kanskje kan ordne med koblings skjema hvis du må måle hvor strømmen blir av mellom tennings låset og motor.

Men der tar vi på pm/sms :wink:

Skrevet

er du sikker på det med at motoren skal gå rundt selv om ikke den får riktig signal ifra den ringen?

har ikke byttet tenningslås, har bare plukket av ringen og lagt den nøkkelen som fulgte med motoren inni den.

så det at det ble mye arbeid og bytte hele låsen ja.

skal skjekke det med pot meteret imorgen, men tviler på at det sitter der da bilen er en 98 mod.

alternativet blir vell kanskje og bytte gasspjelhuset til det som satt på m52 motoren. vet ikke om alt det blir riktig men kan ikke sjkønne hvorfor jeg skal ha en ecu fra en m52b28, hvordan dette eventuelt blir riktig.

skulle ha funnet ut om det er mulig og få tak i det ustyret jeg trenger for og få gasspedalen til og fungere med elektronisk gasspjel..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...