nokian Skrevet August 24, 2007 Skrevet August 24, 2007 I dag fikk jeg alarm på kjølevæskenivået og det viser seg at det lekker kjølevæske fra termostat huset (er ikke sikker på navnet...), dvs der vannet går inn på motoren. Jeg har sjekket skruene og de sitter godt. Vannet ser ut til å komme fra undersiden av delen. Kan det være en sprekk i plasten? Er det noen som har vært borti problemt før? Er dette en del man kan bytte selv uten alt for mye skru erfaring? Jeg mener det må være del nummer 5 på -denne- tegningen.
espen lysholm Skrevet August 25, 2007 Skrevet August 25, 2007 Hei! Et helt vanlig problem på både E39 og E46 (og sikkert resterende BMW modeller med samme løsning). Termostathuset må byttes. Husk å bytte sensor i samme slengen. Koster ingenting og må uansett byttes på et tidspunkt. Har ikke gjort dette selv, men er trolig en enkel sak.
Bimmerlars Skrevet August 25, 2007 Skrevet August 25, 2007 Ta av vifte og plaststykket over vifta, så kommer du lett til. Du ser hvordan det er festa, og den er enkel å bytte.
nokian Skrevet August 26, 2007 Forfatter Skrevet August 26, 2007 Flotters, takk for svar Da blir det kjøpt/bestilt deler i morgen tenker jeg.
nokian Skrevet August 29, 2007 Forfatter Skrevet August 29, 2007 Bare en liten oppdatering... Årsaken til lekasjen var nok en sprekk i selve termostathuset. BMW hadde termostathus på lager så jeg fikk kjøpt nytt i en fei. Det var forholdsvis grei opperasjon å skifte. 3 skruer festet huset til blokken og 2 klips måtte løsnes for å få av vannslange og kobling til sensor. Det rant en god del væske ut. Var litt styr med etterfylling av kjølevæske. Virket som jeg måtte åpne lufteskrue for å få fylt nok væske på.Etter noe etterfylling den siste tiden har jeg mistet kontroll over blandingsforholdet mellom vann og kjølevæske. Bør jeg da bytte all væsken eller et det mulig å få målt blandingsforholdet på en enkel måte? Er det forresten fyfy å bruke vann fra springen og blande med konsentrert kjølevæske?
aloebiz.net Skrevet August 29, 2007 Skrevet August 29, 2007 nokian: Kan du ohme den temp sensoren som satt på termostathuset på bilen din og se hvilken verdi den har når den er kald? Sliter litt med min egen E46.. Mistenker en defekt temp sensor
nokian Skrevet August 29, 2007 Forfatter Skrevet August 29, 2007 skal prøve å måle i løpet av dagen..
nokian Skrevet August 29, 2007 Forfatter Skrevet August 29, 2007 Jeg måler 11.4 ohm over temp sensoren i romtemperatur. Håper det kan være til hjelp.
Bimmerlars Skrevet August 29, 2007 Skrevet August 29, 2007 Springvann og konsentrat er helt vanlig. Bland 50/50. Stikk innom et verksted og spør om de kan måle frostvæska for deg
K-C.Pedersen Skrevet September 28, 2007 Skrevet September 28, 2007 Jeg har samme problem på min e39 525D nå. har bytta termostathus men hjalp ikke... mistenker o-ring i plast delen på slangen ut av termostathus. for det lekker kun når termostaten åpner... noen erfainger?
ronny318 Skrevet September 29, 2007 Skrevet September 29, 2007 Springvann og konsentrat er helt vanlig. Bland 50/50. Stikk innom et verksted og spør om de kan måle frostvæska for deg fleste bensinstasjoner kan også gjøre dette
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå