Gå til innhold

Langtur, bardufoss -> drammen, t/r

Swoop
 Share

Anbefalte innlegg

Da er det på tide å kjøre hjem for første gang med bilen og hente litt hifiutstyr som jeg skal ha med opp.

Det jeg lurer på nå, er om dere har tips til hva jeg bør sjekke på bilen før jeg begir meg ut på denne 3000km lange turen. Bilen har vært på insp. I og har fått nye bremsetromler bak siden jeg kjøpte den, fått ny olje, nye plugger, samt sjekk av kjøleanlegg. (regreim var byttet på 140.000, bilen har nå gått 167k)

så hvis naf sin ruteplanlegger er nøyaktig, vil turen koste meg ca 2800kr i bensin utgifter. (hvis da ingenting ryker på bilen)

Og er det noen her som har kjørt strekket før? jeg har tenkt tanken på å kjøre gjennom sverige, da jeg har hørt det er finere veier der, og ca 250km lengre å kjøre. samt 10kr for bensin (i norske kroner).

eneste jeg er litt skeptisk til er at bilen er en 93 modell og kan kanskje finne på noe rart på veien?

planlegger å kjøre ned i uke 36 en gang, og oppover i uke 37, så hvis noen trenger haik er det bare å si ifra. (blir muligens begrenset med plass oppover :P)

uansett, håper noen kan komme med litt innspill til rutevalg og stoppesteder, samt sjekkpunkter på bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si at jeg slev har kjørt, men har sittet på denne ruten (halden-st.nes) et utallige ganger.

Vil anbefale deg å ta turen gjennom sverige.

Norge er svingete og med (godt kjente) dårlige veier.

Standaren i sverige er en helt annen. De 25milene du sparer på å kjøre Norge taper du i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også anbefale deg å kjøre swerige, vært der på ferie med bimmern min å er gode veier, litt hardt å møte dumper i veien i 140 med senk å 35profil på dekkene men er verdt det. 1000 ganger bedre veier da. Er gode veier fra bardu å ned til narvik, var der en tur i helga så ;)

Er jo ikke så lang tur, er jo ikke gumball du legger ut på, peil olja av å til bare får å være sikker, å sjekk kjøleveske nivået når du stopper på en bensin stasjon. Du har jo ny å go bil så ingen problem. e34 mi har holdt langt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør innlandsvegen riksveg 45 nedover og kjør inn ved torsby og inn mot kongsvinger.

Denne turen kjører jeg ca 2 til 3 ganger i året. eneste er at jeg kommer over graddis altså litt lenger ned enn kiruna.

En gang kjørte jeg over bjørnefjell, forbi kiruna og nedover innlandsvegen helt kurant det og.

Du kjører ihvertfall ikke til e4!! Det blir en syk lang omvei for deg isåfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk kjølevæske, olje, lufttrykk og alle andre beholder i motorrommet og rydd og vask bilen før start :wink: Ha med extra dekk og litt verktøy for hjulskift og slikt.

Ta å stopp ca hver 500km å sjekk rundt bilen og inni motorrom, vis du mener det er en hensikt for det.

Og for all del, IKKE kjør gjennom norge, da kan det godt hende at noe ryker, kommer du i en hump og flyr ut av veien. Vil tro det går raskere gjennom svergie uansett om det er 25mil lengere+at du får sett på brudar :lol:

Husk å ikke kjøre når du er skikkelig trøtt, husk å ta pauser,gjerne sove et par timer.

Sist men ikke minst, god tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...