Gå til innhold

Bestilt bilbøker: Terningkast "?"

E36Cab1
 Share

Anbefalte innlegg

For å friske opp i gamle kunnskaper og for å anskaffe nye har eg gått til innkjøp(bestilt) diverse bøker om motor og tilhørende emner.

Desse vart valgt ut etter anmeldelser fra andre på ulike forum,og etter interesse.

Bøkene er:

Items:

1 of: Advanced Automotive Fault Diagnosis [Paperback] by Denton, Tom

nr1yd7.jpg

1 of: Maximum Boost: Designing, Testing & Installing Turbocharger Systems...

nr5gf8.jpg

1 of: Engine Builder's Handbook [Paperback] by Monroe, Tim

nr4kq9.jpg

1 of: Automotive Gearbox Overhaul Manual (Haynes Techbooks) [Hardcover] by Barnes...

nr2yo1.jpg

1 of: Camshafts and Camshaft Tuning for High Performance Engines (Speedpro...

nr3np8.jpg

De skal sendes den 30 august etter planen,og det vil vel ta ei stund før eg får lest igjennom alle.

Men tenkte at eg kan legge ut et inntrykk eg får av de ved å skumme igjennom de viss fleire kan ha interesse av å anskaffe desse bøkene :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Maximum Boost" er en knallbok. Kanskje noe gammelt noe av de løsningene som presenteres, men den duger i høyeste grad (!).

Anbefaler også å lese "How to Tune and Modify Engine Management Systems (Motorbooks Workshop)"

Alle bøkene er å finne på amazon.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest Four Stroke Performance Tuning samt en til av Graham Bell. Gode bøker, han er flink til å forklare.

Til tider ble det litt faglig tungt, så da måtte jeg lese setningene/sidene opp igjen, samt litt kverning i topplokket, før jeg skjønte poenget.

Hvor har du kjøpt disse bøkene? Er flere av de jeg kunne tenkt meg å lest selv.

Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle ønske jeg kunne nok til å lese sånne bøker. prøver noen ganger å lese om motor-ting, men det går som regel 10 sekunder før jeg bare sitter som et spørsmålstegn. så ja.. bra jobba! :)

Jobbet som bilmek i 7 år,men er blitt noen år siden det...så tror det skal gå bra å finne ut av desse bøkene. Det var endel bøker der som var mer av den grunnleggende typen,kansje du kan begynne "lett" og arbeide deg opp fra dem da? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du har lest og forstått maximum boost og four stroke boka kan du mer enn de fleste. tenkte å gå til innkjøp av disse selv.

Hvor fant du den EMS-boka?

Ja,de har fått endel skryt av andre som har lest dem også :)

EMS boka fant eg ilag med de andre bøkene(relaterte temaer).

Direkte link:

http://www.amazon.co.uk/Engine-Manageme ... 76-2235109

Så kan du klikke på linken " Used&New" da får du eksemplarer enda billigere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Maximum Boost" er en knallbok. Kanskje noe gammelt noe av de løsningene som presenteres, men den duger i høyeste grad (!).

Anbefaler også å lese "How to Tune and Modify Engine Management Systems (Motorbooks Workshop)"

Alle bøkene er å finne på amazon.com

Tror eg fant den "How to Tune and Modify Engine Management Systems (Motorbooks Workshop)" der inne,men det virket som om den var meir grunnleggende i sin forklaring(kansje,virket bare slik...).

Denne eg har bestilt skulle vistnok ta et dypere og meir inngående for seg bl.a mapping og ECU.

Vart billigere på Amazon enn på f.eks Bokkilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest Four Stroke Performance Tuning samt en til av Graham Bell. Gode bøker, han er flink til å forklare.

Til tider ble det litt faglig tungt, så da måtte jeg lese setningene/sidene opp igjen, samt litt kverning i topplokket, før jeg skjønte poenget.

Mvh Bjørn

Hehe....og det blir jo ikkje bedre at det står på engelsk istedenfor norsk. Hadde fagengelsk på yrkeskulen men på Mercedes der eg jobba som bilmek var jo alt enten på tysk eller på dansk. Så må vel lære meg opp igjen uttrykk som washer,tie-ends,tie-rods,pulley osv... :oops:

Men det var et dansk ord som stod i desse verkstedsbøkene som eg aldri glemmer: "Pleileil" eller korleis pokker det staves :? Trur det hadde noke med veiv eller råde(lager??),men husker ikkje. Synes iallefall det hørtes heelt jalla ut,hehe :roll:

Som sagt ovenfor Bjørn,bestilte de på Amazon.uk

Bruk f.eks linken eg la inn og da kan du søke etter flere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mvh Bjørn

Hehe....og det blir jo ikkje bedre at det står på engelsk istedenfor norsk. Hadde fagengelsk på yrkeskulen men på Mercedes der eg jobba som bilmek var jo alt enten på tysk eller på dansk. Så må vel lære meg opp igjen uttrykk som washer,tie-ends,tie-rods,pulley osv... :oops:

Men det var et dansk ord som stod i desse verkstedsbøkene som eg aldri glemmer: "Pleileil" eller korleis pokker det staves :? Trur det hadde noke med veiv eller råde(lager??),men husker ikkje. Synes iallefall det hørtes heelt jalla ut,hehe :roll:

Som sagt ovenfor Bjørn,bestilte de på Amazon.uk

Bruk f.eks linken eg la inn og da kan du søke etter flere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle ønske jeg kunne nok til å lese sånne bøker. prøver noen ganger å lese om motor-ting, men det går som regel 10 sekunder før jeg bare sitter som et spørsmålstegn. så ja.. bra jobba! :)

Jobbet som bilmek i 7 år,men er blitt noen år siden det...så tror det skal gå bra å finne ut av desse bøkene. Det var endel bøker der som var mer av den grunnleggende typen,kansje du kan begynne "lett" og arbeide deg opp fra dem da? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, burde kanskje begynt med en "engine for dummies" eller noe lignende.

husker på ungdomsskolen skulle vi få et valgfag der vi skulle skru på motor, men det ble aldri noe av siden de ikke klarte å ordne transport fra skolen til verkstedet. tipper det stod om penger. i dag syns jeg det er litt synd, for tror det hadde vært veldig interessent, og et bra tilbud til "problemunga". men det var IT som stod i huet på meg, bilinteressen har kommet senere. men aldri for sent å kjøpe seg en bok sikkert. men frykten for å skru istykker bilen er veldig sterkt til stede. kan øve litt hyundaien før jeg begynner på bimmern kanskje.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, burde kanskje begynt med en "engine for dummies" eller noe lignende.

husker på ungdomsskolen skulle vi få et valgfag der vi skulle skru på motor, men det ble aldri noe av siden de ikke klarte å ordne transport fra skolen til verkstedet. tipper det stod om penger. i dag syns jeg det er litt synd, for tror det hadde vært veldig interessent, og et bra tilbud til "problemunga". men det var IT som stod i huet på meg, bilinteressen har kommet senere. men aldri for sent å kjøpe seg en bok sikkert. men frykten for å skru istykker bilen er veldig sterkt til stede. kan øve litt hyundaien før jeg begynner på bimmern kanskje.. :)

Kan lønne seg å begynne å skru på den billigeste bilen/den simpleste,hehe...

For meg begynte interessen rundt 15 års alderen med moped,tror eg demonterte/monterte motor på den minst en gang hver 2 mnd. Deretter bil. Minuset mitt er at eg aldri før nå har skrudd BMW,var hele min tid på BOS verksted(Merce,Peugeot,Daihatsu :roll: og Porsche.... Men er som sagt noken år siden,så må oppfriskes på ting&tang :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Da har eg lest halve "Four stroke performance tuning" boka(470sider,puhh...) og er litt imponert over det boka omfatter.

Den tar for seg det meste i motoren fra ventiler,plugger,ulike drivstoff etc etc....egentlig alt fra småting som en tar for gitt egentlig til større ting som innv. motorkomponenter,piggy-back,ECU,EPROM,venturi,swirl,fuelcell,plenum&runners osv osv...

Denne får terningkast 5+

De andre bøkene har eg kun skumma igjennom for å få et inntrykk av de.

Engine management Advanced Tuning:

Begynner som mangen andre bøker med å ta for seg grunnleggande ting,bl.a forgassere.

Men tar seg opp med beskrivelser av bl.a lambdaverdier(med diagrammer osv) og tar for seg input- og ouput signaler til/frå ECU. Omfatter også litt om tenning,overlading,tilpassing av fløde og kalibrering.

Denne får terningkast 4+

Maximum Boost:

Omfatter det meste innen turbobygge(design,testing og innstallering av turboer) virker det som,grundigt og med gode bilder.

Denne får terningkast 5+

Advanced Automotive Fault Diagnosis:

Denne er nesten et "must-have" for de som vil feilsøke på biler sjøl for å spare litt peng :wink:

Den tar for seg de fleste komponenter med enkle koblingskjemaer samt fremgangsmåten for feilsøkinga på komponentane. Forklarer også hvordan de virker og hvilken funksjon de har.

Denne får terningkast 5+

How to choose Camshafts:

Omfatter forklaring av virkemåte,utforming,måling av vinkler,instillinger for optimal funksjon ved NA og turbo.Samt forklaringer av duration,phasing,lobe lift,valve lift osv osv...

Denne får terningkast 5+

The Nitrous Oxide High-Performance Manual:

Som sagt,omfatter det meste av NOS. Korleis det virker,valg av utstyr,montering osv...

Virker som en bra bok(har sjølv aldri vært borti slikt...)

Denne får terningkast 5

Engine Builder's Handbook:

Tar for seg(generelt) det meste om korleis å overhale/bygge motoren din til orginal eller forbedra stand/utgave. Litt småtrim-triks er det å finne her,men mest nyttige tips og forklaringer til som sagt overhaling.

Denne får terningkast 5

Gearbox Overhaul Manual:

Denne boka er grei for det som aldri har åpna ei kasse før,tar for seg de "mest" brukte kassane på såkalla standardbiler(ingen BMW kasser...)

Både denne og Four-Stroke boka har fine omrekningstabeller for moment i de fleste måle-enheter(Nm,Pascal,trykk,masse,volum,vekt osv..)

Denne får terninkast 4+

Som sagt,dette er mine subjektive oppfattinger av bøkene og har som sagt ikkje lest alle.Men synes de fleste er faktisk å anbefale!

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...