Gå til innhold

Tips til vinterlagring av bil om vinteren?

sdfdsfds
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg vil ikke kjøre med BMWen min til vinteren og lurer på om noen har tips om hva jeg burde kjøre. Det som bekymrer meg mest er event mus, at de kommer inni bilen eller spiser opp alt som er av slanger i motorrommet.

Jeg kan kansje sette bilen på låven til en fetter av meg, det har ikke vært dyr der på mange år og det er forsatt ikke dyr der, men er vel forsatt mus :x

Noen som vet hva det koster å sette in bilen på plasser som de lagrer biler om vinteren? Og hva jeg eventuelt kan gjøre får at mus ikke spiser opp ting i motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt min lagret på låve igjennom 3 vintre nå, det har gått smertefritt. eneste jeg har gjort er å legge ut litt gift på noen plasser.

Har kjøpt en heldekkende tophatt fra "HTS"? til bilen, da slipper man unna å få bilen nedstøvet. Sett rutene litt på gløtt,å sjekk en gang i uka at alt er som det skal. Så går det nok bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å ha litt gjennomtrekk (liten gløtt på rutene), så slepp du å få så "innestengd" luft til våren. Så kan du gjerne ha batteriet på lading viss det er straum der. Og ha full tank før du parkerer, så unngår du å få for mykje kondens...

Og som sagt er det lurt å kikke innom ein gong i blant...kan gjerne også starte motoren eit øyeblikk når du er innom der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde nok IKKE starte motoren for og la den svive noen få minutter.

Om så, så sørg for at den går lenge så den blir gjennomvarm og mer til.

Ellers lager du bare unødvendig mye kondens i både motor og eksosanlegg.

Personlig ville jeg staret og latt den gå seg god og varm et par ganger i løpet av vinteren, men er nok ikke noe vits i egentlig.

Kan være smart og avlaste dekk litt også, men igjen bare en fanatisk tanke.

Ta en service på bilen med oljeskift osv, og en polering, så har nok bilen det godt.

Det mest ideelle er jo en oppvarmet lagringsplass, men dog med varme på over 15 grader visstnok. (noe jeg har lest et sted en gang)

Har vist med kondens og gjøre det også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du bekymra for å få mus i bilen???? :lol:

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Kansje en god ide å få bremseklosser løftet/trekt litt ut ifra skiverne så de ikke kommer til å henge seg fast.

Husk å kople fra batteriet, bare å ta av minus.

Og så er det vel egentligt en god ide å starte bilen en gang imellom, for å sørge for at alle tetninger i motoren ikke står og tørker ut. Men ja la bilen bli skikkelig varm som tidligere nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Ballder sier om å avlaste dekk høres ikke så dumt ut om man først skal være skikkelig pirkete.

Dekkene blir missformede om de står nedtrykt på et sted.

Ha i allefall for mye luft i de så de blir helt rundt, man kan merke vibrasjoner etter lengre tid hvis dekkene har stått i samme posisjon.

Setter man bilen på noen støttebukker f.eks så unngår man missformingen av dekkene, OG man avlaster dempere, som med tiden vil bli veldig nedtrykt og myke hvis de står med vekt på i ro over lengere tid.

Ellers:

Ha vinduer på gløtt litt, og det er lurt å finne seg et litt luftig sted, blir ikke så stygg lukt i bilen da, og luften blir ikke så klam (noe som har med rust og kondens å gjøre)

For at ikke motordeler skal tørke opp i vinter, så er det lurt å ha start på bilen og la den gå seg driftsvarm minst 3 ganger iløpet av vinteren, slik at den får smøring og væske fordelt rundtom.

Sørg også for å ta en grundig vask før du plasserer bort bilen, og ha full tank som en her har nevnt tidligere. Ikke bare unngår man en god del kondens da, men også noe rust som kan finne veien til tanken din hvis den står tørr. (som kjen ruster ikke ståltanker fra innsiden såfremst de fyllt opp med bensin, altså veggene dekket av bensin)

Alt av bevegelige deler anbefales å sette i "standard" posisjonen hvor de står mest naturlig.

Ettersom tingene kan "forme" seg hvis de står i feil possisjon over lengre tid.

Spesiellt viktig er det at fremhjulene står i posisjonen rett frem, man bør egentlig aldri parkere en bil med hjulene svingt over mot en eller annen side, for dette kan føre i dårlige foringer og slikt blant annet.

Lykke til med bilen.

Høres strøken ut siden du ikke våger å bruke den på vinteren.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke kjøre med BMWen min til vinteren og lurer på om noen har tips om hva jeg burde kjøre. Det som bekymrer meg mest er event mus, at de kommer inni bilen eller spiser opp alt som er av slanger i motorrommet.

Jeg kan kansje sette bilen på låven til en fetter av meg, det har ikke vært dyr der på mange år og det er forsatt ikke dyr der, men er vel forsatt mus :x

Noen som vet hva det koster å sette in bilen på plasser som de lagrer biler om vinteren? Og hva jeg eventuelt kan gjøre får at mus ikke spiser opp ting i motoren.

Bra du startet med en tråd som dette da jeg også snart skal sette igang med vinterforberedelser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du burde kjøre?? Du burde kjøre BMWen som du vurderer å parkere! Vinteren er halve moroa med å eie BMW, og gleden med å kunne leke seg hele veien til jobb mens man ser på alle de kjedelige gnagerne er enorm!

Men.. skal du først parkere, så syns jeg egentlig at det alltid går bra samma hvordan ting blir parkert..

Minien til svigermor parkeres hver vinter. I fjor stod den på en fuktig låve med presenning over, og vinduene på gløtt. Batteriet frakobla. Lada den opp og starta på første forsøk i vår.

Året før stod den i en rekkegarasje med grusgulv, vinduer lukket, batteri frakoblet. Jeg kjørte den en gang og to midt på vinteren for å få slitt bort rust på bremseskivene og unngått at den ble stående hele vinteren på samme sted på dekkene.

Merket igrunnen ikke så mye forskjell på vinduer åpne eller lukka. Faktisk var det mer fuktighet i bilen med vinduene på gløtt (litt mugg), og det hadde også kommet inn en og annen edderkopp som hadde etterlatt seg litt spindelvev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet om ett sted i oslo som tar rundt 3000kr for å ha vinterlagret bil..men til gjengjeld får man ca 20grader..kjeller..vakt hele døgnet..kun adgang med nøkkelkort...og gjerne hjelp med å fikse det man trenger før man lagrer bilen..garasjen eies av en fyr som bygger fete porscher..hehe...og garasjen er midt i oslo sentrum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som kjører den blå 325 coupé'en ? :)

Uansett, PM meg om du finner ut av noe. Jeg må også finne en plass å sette tralla i vinter. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vinduene på gløtt er egentlig ingen vits. du burde i stedet legge litt avispapir rundt i bilen. skru av batteripolene. start opp noen ganger i løpet av vinteren. trill/kjør gjerne litt frem og tilbake om du har plass. ha over en duk med lufting i. så det ikke blir kondens mellom den og bilen. låve er btw noe av det beste du kan ha en bil i bortsett fra oppvarmet garasje og slik. legg en bit musegift i hvert hjørne utenfor bilen på gulvet for å være sikker. møllkuler er også bra. en låve er tørr og det lufter godt der. blir aldri så tett. snakker av erfaring da vi har hatt en del biler på låven gjennom årene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...