Gå til innhold

Død basser!


zHk
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Har kjøpt meg ny basser, den funka i noen min.. men plutselig tok den kveld? skrudde ikke høyt opp ellernoe? Forsterker lyser grønt og er på 2000w!

2x12" Proson tror jeg.. noen som har peil ?

Sjekka ledningene til elementene i kassa? Er vel jall lodding på proson.

åssen merke er forsterkern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jall lodding som var problemet.. Fikset :-) Har Boss C1000 2000w forsterker forresten! Nå dunker det :D Men noen som vet åssen jeg kobler til neon lys? :S

ok, det var jo bra! Det jeg viste at loddinga var gåen...

Neon lys ? snakker vi noe på forsterkern eller vanlig neon lys..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vilkle ikke koblet vanlige neon lys på forsterkeren. Ville heller dratt kabel rett fra batteriet også lagd til en bruter forann eller noe... Men kan jo så klart koble mellom minus og remote pluggen på forsterkeren. Men ikke på høytaler utgangene hvertfall, da tar de bare kvelden etter hvert!

Hmm, sjekket at alt av strøm ledninger er godt inni hverandre og ikke innpå hverandre. Eller at kanskje noen høytaler kabler ligger innpå hverandre?! Hvertfall eneste gangen jeg har fått protect på forsterkeren min, det var når høytalerkablene lå litt innpå hverandre..

Og siden sikringen forann også har gått kan det se ut som noe ligger innpå noe den ikke skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, nå skjer det ting her!

Plutselig har anlegget tatt kvelden.. Forsterkeren lyser grønt i 2-3 sekunder.. også plutselig går den i protect.. sikringen foran ved batteriet gikk.. Hva har skjedd? :(

det som normalt skjer er at noen prøver å spille høyere enn hva deres kombinasjon av subwoofere og forsterkere tåler...

tast ned hva du har av :

-kabler, tykkelse og hva de er til..

-sikring-størrelse på strømkabel..

-hvor jordingen er festet og tykkelse.. og pusset du vekk grunning så kabelsko ligger mot rent stål?

-hvilke amper sikring på forsterker(e) og hva den/de er til..

-og hvor mange volt ladder dynamo med,

-evnt hvor mange volt på strømterminal på forsterker, uten og under spilling høyt og lavt..

boss c1000 er vel rundt 5-700wrms såvidt jeg husker..og ikke omtalt for å vere veldig stabil..med tanke på å vere pålitelig...og proson er ikke blitt omtalt for å vere det som tåler mest..desverre..

men koble ut kablene , på forsterker , til subbene og se om forsterker kobler ut fortsatt..

så kobler du til et 1.5v AA batt på kablene til subbene, og da skal de bevege seg...ihvertfall høre en tikke/klikke lyd fra de..-om du hører det, er de mest sannsynlig ikke sprengt..

er alt berre rot , så prøv en annen forsterker på subbene dine, og/eller andre subber på forsterkeren din.

-stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for langt svar stig!

Skal teste dette så fort jeg får tid. Har en på saken ;)

Jeg nekter og tro at noe har gått i stykker.. Jeg har bare spilt inn bassern.. så skjedde det.. kablene ligger hulter til bulter baki der, så ikke vet jeg hva som har skjedd.. Men ja, det kan jo hende at noe har vært nær..

Skal sjekke og holde dere oppdatert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går sikkert an å fikse , er det strømmangel under spilling som har gjort skaden blir det oftest litt lukt og røyk..

er det kortslutning av feks plussen over til jordinga, eller plussen komt borti chassi.. eller høyttaler-kabler som kortslutter...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket hva som er ødelagt inne i forsterkeren?!

Den ene forsterkeren min tok kvelden også plutselig... Det var bare 2kondensatorer inne i forsterkeren som hadde blitt brent... Fikk tak i 2 nye og loddet de inn.. Den har funket fett etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mhm, rart forsterken din tok kvelden først da, var jo nesten spilleren din som skulle gjort det visst dte var noe jording eller noe sånt som eventuelt kunne være problemet.

Da er det nok forsterkeren din som enten er out of date og ikke klarer det eller så er det en kortslutting.. men det at den lyser i det helletatt vil si det er LIV i den.. så ta og dobbelsjekk med noen som HAR PEILING!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...