Gå til innhold

Feilvisning på kjørecomputer/for høyt dieselforbruk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte på om det er noen som har noe greie på dette. Det gjelder en 02 320dt. Hvordan fungerer måleren? Tenker da på det computeren.Hvilke sensorer har med utregningen å gjøre?

Problemet er at utregningen til computeren er bestandig feil. Den viser mellom 0,2 og 0.35 pr. mil for lite. Feks. når jeg driver kun med småkjøring så pleier den å vise 0,57-0,59. Bilen min bruker på denne kjøringen 0,7-0,8. På lankjøring viser computeren ,45-,49 Da måler jeg bilen til 0,64

Er det noen som har vert borti noe av dette før? Er det reelle fobruket mitt også for høyt? Det er ivertfall høyere en det som står i manualen.

Skrevet

Kjenner ikke til hvilke sensorer og verdier din mod tar målingen fra.

Men har vært et problem med eldre OBC at målinger (gjennomsnitt) har vært for lave...

Dette kommer gjerne av måten en slik gjennomsnittsmåling er programmert.

Ser ut som det blir tatt mer hensyn til lite pådrag, enn høyt, og kan virke som det er slik fordi bilene er "konstruert" for annen kjøring enn på Norske veier.

Vil altså være temmelig nøyaktig hvis du bare kan ligge og cruise i samme hastighet.

På OBC til feks E34 kan man justere verdien på faktoren som blir brukt for å komme nærmere forbruk.

Eller man kan gå inn på låste funksjoner og foreta øyeblikksmålinger som gir et direkte bilde av aktuelt forbruk

Skrevet

Jeg har akuratt samma problem på bilen min..viser det samme verdiene som du har. tror kansje jeg har finni feilen nå da..har i senere tid fått problemer med at bilen er lei å starte når den er varm. så var på ett diesel verksted hvor de fant ut at 2 av dysene lekker.. noe som da drar forbruke opp også

Skrevet

Har feil på min kjørecomputer også.. Altså temperaturen ute vises -37 grader.. Det er jo helt merkelig.. Også ser jeg pæren på det displayet klokken skal vises, så er lyset gåent.

Hva gjør jeg for å få ordnet dette?

Skrevet
Sannsynligvis tempføler som er defekt.

Lys er sikkert en defekt pære?

Høres jo logisk ut det ja..

Vanskelig å få tak på denne føleren? Hvor sitter den? ;)

• 2 weeks later...
Skrevet
Sannsynligvis tempføler som er defekt.

Lys er sikkert en defekt pære?

Høres jo logisk ut det ja..

Vanskelig å få tak på denne føleren? Hvor sitter den? ;)

På E36 ligger den i bremsekanalen på venstre siden

• 7 months later...
Skrevet
Lurte på om det er noen som har noe greie på dette. Det gjelder en 02 320dt. Hvordan fungerer måleren? Tenker da på det computeren.Hvilke sensorer har med utregningen å gjøre?

Problemet er at utregningen til computeren er bestandig feil. Den viser mellom 0,2 og 0.35 pr. mil for lite. Feks. når jeg driver kun med småkjøring så pleier den å vise 0,57-0,59. Bilen min bruker på denne kjøringen 0,7-0,8. På lankjøring viser computeren ,45-,49 Da måler jeg bilen til 0,64

Er det noen som har vert borti noe av dette før? Er det reelle fobruket mitt også for høyt? Det er ivertfall høyere en det som står i manualen.

Jeg fant en gang noe på e60.net forumet, har oppskriften hjemme, men er bortreist på jobb til fredag. Haster det så kan du jo søke litt rundt på forumet der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...