Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Lokket til ekspansjonstanken var ikke skrudd hardt nok igjen, så når jeg stoppet etter litt kjøring, så spruta vannet ut...

Etter dette har jeg fyllt på litt vann/kjølevæske.., og prøvd å lufte med lufteskrua på toppen av radiatoren (ved siden av vannpåfyllinga).

Men når jeg kjører går nåla ofte litt over midten..., da skrur jeg på varmeanlegget for å få varmen vekk fra motoren, og da holder den seg på ca. midten.. (nåla rett opp). Ofte tar det lang tid før det kommer noe varme ut fra varmeapparatet...

Har hørt det er flere lufteskruer på 320-ene..., noen som kan fortelle meg hvor alle sitter..? Og hvordan jeg bør lufte systemet..?

Kan det være luft i systemet som gjør at den blir varm..?

Takker for alle svar og tips :-)

Skrevet

Etter hva jeg vet så har ikke 320 E36 fler lufteskruer enn 1. Skru lufteskruen helt opp, fyll på vann (motor kald) til det renner over, kjør. Etterfyll hvis nødvenig.. tro dette skal funke ;)

Skrevet

Hmm...

Skal jeg skru ut lufteskruen helt, og så fylle ekspansjonstanken til det renner helt over når motoren er kald. Og deretter kjøre motoren varm...?

Hvor blir det av vannet som er fyllt på for mye da..?

Og åssen vet jeg at det fortsatt ikke er luft igjen i systemet..?

BTW: Er det noe(n) spessiell kjølevæske som bør brukes..?

Sist fyllte jeg på litt av en som er for alu-topp ...

Takker for hjelpa :-)

Skrevet

Skru ut lufteskruen helt. Fyll på til det renner over ut luftehullet, skal kun komme vann der. Skru den igjen. Kjør bilen, er det luft i systemet så havner dette i ekspansjonstank å vannnivå vil da synke. Om du har kjørt en liten stund å ser at nivå ikke synker så kan du alltids drenere ut litt så du får vannet i henhold til merker. Men sjangsen for at det er luft i systemet ditt er stor.

Edit; Du merker at systemet er tomt for luft da temp ligger rett opp, varmen er i apparatet og nivået for vann regulerer seg ikke opp å nd som en jojo på tomgang (varm motor)

Skrevet

Takker :-)

Skal prøve dette..

Kan forresten ikke finne noen streker på ekspasjonstanken for min/maks mengde av vann.., det er bare masse like streker hele veien...

Men får håpe at dette funker.

Etter en liten kjøretur jeg hadde i stad kjente jeg på radiatoren.., og den virket ganske kald ... :?

Skrevet

Kan være termostat ikke åner som den skal , prøv først. så ser du. Maks/min står det på ekspansjonstanken din på siden der hvor alle strekene er. På en av de (noenlunde litt over mitdten) så står det " Ehen cold" tror jeg.. Noe i den duren, der skal nivået være når motoren er kald. (når du er ferdig med alt hurlumheiet)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...