Gå til innhold

Datasprut?


K.T
 Share

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen kunne forklart hvordan en datasprut egentlig virker? Tenker da på virkemåten og gjerne hvordan en typisk datasprut koples til bilen og hva den da styrer..

Vet det er mange som er flinke på dette her inne, så håper dere kan bidra med noen svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kort fortalt består enmotorstyring av forskjellige ting. Den har informasjon om bensinmengde ved crancking, kaldstart, oppstart etc samt inneholder den tabeller om hvor mye bensin og hvilken tenningsgrad bilen skal ha ved gitt belastning og trykk.

Ved 80 kpa trykk og 5500 RPM skal du ha så så mange prosent bensin tenningstidspunkt etc.

Motorstyringen har da en gitt verdi hvor mye bensin det trengs per syl. fra før og legger på la oss si 150% av denne verdien ved 5500RPM og 80kpa.

Motorstyringen har diverse følere på motor som forteller den i hvilke belastninger motoren utsettes for å opererer deretter.

Du kan enkelt si at et datasprut er en programerbar motorstyring hvor du setter alle parametere selv. Da bestemmer du selv hva motoren skal ha av bensin osv. Du kan da tune etter forbruk/miljø eller effekt.

Kanskje litt kronglete forklart. noen andre kan sikkert fortelle deg den meget inviklete versjonen også - for den finnes 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det va en rydding og grei forklaring.. :) Et spørsmål til, koples en motorstyring opp i lag med hjernen på bilen i det hele tatt? Eller "lever" den sitt eget liv? Er det mye å sette seg inn i dataspruten? Har sett folk programer dei med Laptop..Er det slik at en må ha jobbet med dette lenge for å forstå å få dette til å virke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datasprut er en helt ny motorstyring. Dvs. at du fjerner alt som var på motoren fra før av hjerne, sensorer osv.

Når dataspruten (fra nå av ECU) er ny så er det bare en tom dum elektronikk plate med div motstander og chipper. Den må da læres alt det den må ha for å få motoren til å fungere.

ECU en må vite når veiven slår TDC nr1 og når kammen skal åpne på TDC nr1, hva temp innsugslufta har, vanntempen, eksostempen, eksosbaktrykk (turbo), innsugstrykk (MAP=turbo, BARO=sugemotor), gass-spjeld posisjon, tennings grader, bensintrykk, dysespenning, dutycycle (% av det dysene klarer, helst ikke over 85%). Tror jeg fikk med alt nå.

På min Autronic SM4 så kjører jeg MSD tenningsystem. Dette gir jo da en mye heftigere gnist og følger mye bedre med enn kun en vanlig coil. Du får og muligheter med coil pack, men det er lite vits under 350hk. Av sensorer bruker jeg Autronic sine hall-sensoer på veiv og på kam, en sensor på luft temp i innsuget, en på vanntemp og en på MAP.

Du kan kjøre inn bensintrykk, oljetrykk, eksostrykk, diff temp, girkasse temp og en haug med andre sensorer for å få full oversikt over motoren til en hvær tid, forudsetter at du har laptop med deg i bilen da.

Ellers så ligger prisene på alt fra jalla 2500 til skikkelige til 25-30.000.

Noe mer du lurte på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette va ein bra forklaring! :) Ser du bor på Bømlo, kanskje det deg eg skal ta kontakt med når eg en gang skal bygge i fremtiden :wink: Hvordan fungerer egentlig tillegg sprut? Hva er evetuelt bakdelen med dette? Er dette noe som anbefales til et moderat førstebygg? Fks 250-300hk..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilleggsprut kan fungere bra om det er skikkeli kalibrert. Til 250-300hk så kan du bruke tillegsprut, men du får et usakelig bensinforbruk. Du må lage deg et budsjett før du bygger, hva mål du har, hva biter du ska bruke osv. Jeg moterte ikke sprutet selv, da dette er veldig tidkrevende og du må sette deg inn i alt, og helst ikke være fargeblind. Nå snakker jeg Autronic altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er planen etterhvert er å kjøpe et "komplett" Kit, der det meste inngår..Da det blir for avansert å plukke ut bit for bit i begynnelsen..Tenker da på den type stempel, toppakning osv..Kanskje når jeg blir mer erfaren med ting kan jeg begynne slik..Er tillegg sprut like omfattende å kople opp som en fullblods datasprut? Og hvordan koples egentlig en tilleggsprut i bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...