Gå til innhold

Motor problemer e30/320!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

For ikke så veldig lenge siden (ca 6mnd) kjøpte eg meg en e30 320i 88mod.

Bilen har gått ca 250,000 km.

Bilen går dårlig i forhold til et par andre 320(e30) eg har testet/sittet på med.

Skiftet regg-reim for ca 2mnd å da var den ei tann feil.Og no stemmer merka heilt.Uten at bilen vart litt sprekere av den grunn.

Tenningen etter de eg har kommet til blir styrt av motorstyreenheten?

På ca 4500rpm så kjenner du kanskje pitte litt at de skjer noe,men veeeldig lite.

Var ute og testet 0-100(luket bane :P ) og de tok nesten 15sek.En passe ok 320i skal vell klare de på ca 10sek om eg ikke tar feil?

Eg lurer på om det kan vere noe med att den ikke får skikkeleg tenning. Fordi lys i dashbord og lykter forran blinker(sterkt,svakt,serkt) uansett vilket turtal eg har.(enten dynamo eller spenningsregulator.Veit ikke hva som bruker å gå oftest eller hvordan eg skal finne ut hvem av dei som er defekt.)

Om "du/dere"kanskje veit noe som kan vere årsaken til problemet eller kanskje en ide om hva de kan vere hadde eg blitt veldig happy om "du/dere" vil dele det med meg :)

Takker for alle svar og innvendinger :D

Skrevet

Høres ut som om spennsingsregulatoren din er på fjelltur, har du målt ladespenningen?

Skjekket jordingen som går fra bunnpanne til karosseri?

Skjekket reima til dynamo? slakk, stram, slitt osv.

En 320i ny skal klare 0-100 på 10.2 sekunder. Dette kommer selvfølgelig ann på hvordan giringen er.

Skrevet

Oj, de var kjapp respons! sku øsnke bmw'n min var like kjapp på gassresponsen :P

Har ikke målt ladespenningen.

Har ikke sjekket jordingen.

Har sjekket reima,den er fin fin.

10.2sekunder ja. da var mine 15 litt drøy :?

Da sjekker eg jordingen i morgen.

Skal ta å måle ladespenningen. Men du har troen på de er regulatoren?

Btw: Tror du de kan vere som sakt at den ikke får kraftig nåkk gnist? eller er eg på ville veger her? :P

Skrevet

Enig at det her kan være snakk om en gåen spenningsregulator. Ingen grunn til å skifte hele dynamoen, du får kjøpt kun spenningsregulatoren løst for noen hundre kroner. Når det gjelder akselerasjon på en 320i så er vel den heller veldig dårlig, tror ikke du kan regne med at du skal kunne kjøre fra moderne biler med den motoren der. Jeg anbefaler deg å bytte til en 325i, den har enten 170 eller 175hk og går faktisk helt ok for å være en BMW.

Skrevet

Men er vell litt tvilsomt at den sku ha SÅ mye å si.Med tanke på hvor dårlig bilen går.

Kanskje du skulde prøve med et sett nye plugger også, de kan vere et lite luretriks :wink:

Mr.M3: Rett inn skrensen da,nå har ikke han sakt noe om å kjøre fra noen eller noe. Han vil bare bilen skal gå slik den skal. å 5 sek til å fra 100 er eg good del!

Skrevet

Han skrev jo at bilen hans gikk dårlig ift hva han hadde sittet på med. Nå er det jo slik at det er ingen 320 som går bra. Skal du ha en BMW som flytter på seg på man i M-serien eller få seg en BMW alpine.

Skrevet

Les da gutten : Bilen går dårlig i forhold til et par andre 320(e30) eg har testet/sittet på med.

Den går dårlig i forhold til andre 320 e30 han har sittet på med eller testet. ikke i forhold til en kompressor mata e46 m3 :P

Men uansett. tilbake til tråden :)

Skrevet
Oj, de var kjapp respons! sku øsnke bmw'n min var like kjapp på gassresponsen :P

Har ikke målt ladespenningen.

Har ikke sjekket jordingen.

Har sjekket reima,den er fin fin.

10.2sekunder ja. da var mine 15 litt drøy :?

Da sjekker eg jordingen i morgen.

Skal ta å måle ladespenningen. Men du har troen på de er regulatoren?

Btw: Tror du de kan vere som sakt at den ikke får kraftig nåkk gnist? eller er eg på ville veger her? :P

Jeg har trua på regulatoren ja, men du kjøper børstebru med regulator. Så får du bytta børstene også ;) Regulatoren har som oppgave å holde gjevn spenning om du kjører på 1000 eller 6000 omdreinger. Så høres ut som den ikke gjør jobben sin. Kan være innmaten i dynamoen som begynner å bli nokså slitt også, men dette kan man få fikset. Er dynamoen veldig slitt (når du ser inn i dynamoen når du har tatt ut børstebrua så ser du rett ned på ett hjul som jeg ikke husker hva heter i farta.) Er det dype spor der så vil de nye børstene dine bli slitet ut veldig kvikt. Men prøv først du ;)

Om du tar av plugghettene på samtlige plugger å stikker f.eks en avkuttet trekker inn i plugghetten å legger den til gods skal du se gnistene godt når du kinner. Du kan og bruke pluggen til dette. Sammenlign gjerne gnist med trekker å gnist med plugg for å se om du ser noe forskjell. Er den dårlig så kan du gjøre det samme med tennspolen. Er det dårlig gnist så kan det være tennspolen som danser siste dans (Rotor og fordelerlokk er også ett alternativ) men prøv tennspolen først..

Helt til slutt i innlegget mitt, prøv å bytt spenningsregulator (med børstebru) først å se. Da blir du ivartfall kvitt det ustadige lyset vil jeg tro;)

Skrevet
har ladinga noe med gnisten å gjøre? trodde tenningsspole var for å generere gnist, vil ikke bilen bare stoppe hvis den ikke lader da hjernen ikke får strøm?

Tenningsspolen genererer gnisten. Er spenningen inn på batteri ustadig, så blir spenningen til hjerne og ustabil da den henter følgelig spenningen fra batteriet til syvende og sist. Vil da tro at gnisten og da ikke blir helt hundre. Men der kan det godt hende jeg tar grådig feil :) Men lov å prøve;)

Skrevet

Målte ladespenningen i sta å den varierte opp og ned mellom 14,90v til 15,96v.

Så de var ikke vansklig å finne ut at en ny regulator var et triks :P

Byttet den og nå ligger den på ca 14,6v stabilt.

Men bilen blei ikke noe kvikkere av den grunn.

Bilen fjusker ikke eller noe. ikke så en merker da,går gjevnt over hele rigisteret. ligger gjevnt på 800omd.

Noen andre tips eller triks?

Takker for alle svar så langt.

Ps: Lysa er i alle fall "stødig" nå ;)

Skrevet

Sa får du te å skjekke gnisten. Den skal som sagt være godt synlig å ikke en sånn svak gnist som du skimter i det fjerne.

Skjekk gnist ut a tennspole, ut av tennkabler, ut a plugger.

Du kan og foreta deg en komp test.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...