323i Skrevet September 15, 2007 Skrevet September 15, 2007 Vannpumpen svikta og temperaturen steg til max, det kokte litt over ekspansjonstanken.. byttet pumpe og termostat men har fått en tydelig "tikkelyd" som kommer og går når bilen går på tomgang. tikkelyden varer i noen sekunder der den stadig øker i styrke før det brått blir helt stille, etter noen sekunder kommer lyden tilbake igjen.. slik forsetter det i nesten fast intervall... tikk tikk tikk.......pause......tikk tikk tikk.......pause......., osv... Her er selvfølgelig flere ting som kan ha skjedd pga varmgang men håper det ikke har gått alt for gale Noen som har opplevd dette og vet hva det er?? Ser ikke for meg at det er noe gale med ventiler eller ventilløftere siden lyden forsvinder og kommer i et slikt mønster, kansje vanos?
Mikke1981 Skrevet September 15, 2007 Skrevet September 15, 2007 Tror nesten kan si at det er ventilløftere dine,om det hadde vært vanos så hadde det vært mer sånn
kazynor Skrevet September 15, 2007 Skrevet September 15, 2007 hadde det samme problemet med en mercedes w124...det var ventilløfterne som hadde blitt fulle av koks osv...
Mikke1981 Skrevet September 15, 2007 Skrevet September 15, 2007 Mener det var sånn at koksen bygger seg opp når man ikke lar motor bli skikkelig varm og man bare kjører sånne korte turer der den blir halv varm.. Er ikke helt sikker på åssen man for det bort,men jeg tror det kunne være lurt med tynnere olje.
kazynor Skrevet September 16, 2007 Skrevet September 16, 2007 jeg tok ut ventilløfterne og rensa de i ny, tynn motorolje, og det virka
323i Skrevet September 16, 2007 Forfatter Skrevet September 16, 2007 Mye arbeid og ta ut ventilløfterene??
Inline six Skrevet September 16, 2007 Skrevet September 16, 2007 Mye arbeid og ta ut ventilløfterene?? Prøv en motorenstilsetning i oljen først så kan du spare deg masse bry
323i Skrevet September 27, 2007 Forfatter Skrevet September 27, 2007 Har tatt oljerens på motoren og byttet til biltema 5-40 syntetisk olje, tikkingen ble gradvis litt verre.. Byttet så igår denne oljen ut med Mobil1 5W-50 Rally Formula da jeg fikk denne av en bekjent som mente den var verd og prøve.. Etter oljeskift ble bare tikkingen/klappringen tydligere og verre, kommer etter at motor er varm på tomgang.. Det høres meget tydlig når panseret er igjen og jeg står ett stykke fra bilen. Så nå står bilen til jeg finner løsningen på det.. Lyden er sterkest i område rundt vanos mener eg.. Mye arbeid og eventuelt bytte den uten spesialverktøy? Skal ta en tur på BMW idag så kan de få lytte litt på motoren, men håper på og kunne gjøre jobben selv..
Dirty Skrevet September 27, 2007 Skrevet September 27, 2007 hvorfor kjører du på så tynn olje? kjør på med 10-40 bytt oljefilter og!
323i Skrevet September 28, 2007 Forfatter Skrevet September 28, 2007 10-40 oljen er tykkere i kald tillstand og det er når oljen blir godt varm probleme kommer, der er 5-50 oljen tykkere.. Men problemet er løst, hadde oppe ventildekselet igår og merket slakk/klaring på 3 ventilløftere.
Radeon Skrevet September 28, 2007 Skrevet September 28, 2007 Tror nesten kan si at det er ventilløftere dine,om det hadde vært vanos så hadde det vært mer sånn Hadde sånn lyd i min og. Var ikke vanos som var no galt med. Kjørte på for gammel tykk olje så stramhjulet på registerkjede strammet seg ikke godt nok. Byttet olje og lyden forsvant.
conan Skrevet September 29, 2007 Skrevet September 29, 2007 Har også hørt at ved tette dyser får man en tikkelyd som minner om ventil tikk, stemmer dette?
ConCon Skrevet Juni 3, 2008 Skrevet Juni 3, 2008 Vannpumpen svikta og temperaturen steg til max, det kokte litt over ekspansjonstanken.. byttet pumpe og termostat men har fått en tydelig "tikkelyd" som kommer og går når bilen går på tomgang. tikkelyden varer i noen sekunder der den stadig øker i styrke før det brått blir helt stille, etter noen sekunder kommer lyden tilbake igjen.. slik forsetter det i nesten fast intervall... tikk tikk tikk.......pause......tikk tikk tikk.......pause......., osv... Skjedde akkurat det samme med min 320i her om dagen, har M52 motor. Den kokte ikke, men ble varm =/ Tikker på samme måte som trådstarter beskriver... Olje og filter ble byttet for ca 3000 km siden.. og det er blitt brukt fullsyntetisk Agip olje på den de 3 siste årene (jeg kjøpte bilen på lørdag og vannpumpen røk dagen etter). Bilen har ikke blitt kjørt hardt, om dette kan ha noen betydning på løsningen av tikkingen?! Hva gjør jeg for å bli kvitt tikkingen? noen nevner ventilløftere og motorrens eller oljeskift... hva er mest sansynlig at vil hjelpe? Er forresten Agip en god olje for denne motoren? Eller er Valvoline Maxlife 10 40 oljen bedre? (har brukt denne på mine tidligere biler). Jeg er ikke bilkyndig, så om noen skal sjekke ventilene/ventilløfterne så må jeg ha den på verksted.. er dette kostbart? Takker for svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå