Gå til innhold

Innkjøp av e46 m3

Storkaren
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har no fått finansieringen i orden og jakter no på en e46 m3. Regner med å gå for en 2002 modell eventuelt 2003. Men er vel lurt og vente til vinteren er over så den ikke blir kræsjet med en gang jeg får den. Så da lurer jeg på hva jeg bør se etter for å finne en bil som vil holde seg greit i pris, og ikke by på mye utlegg? Er SMG versjonen dyrere fra frabrikk? eventuelt hvor mye dyrere? Hvilken kilometerstand bør jeg sikte meg inn på? ca 70.000 på en 2002 modell? Er det noen typiske feil på disse? Såg det var en tilsalgs som var skiftet motor i! På hvilken km-stand er det vanlig å bytte slitedeler som bremser/foringer o.l på disse? Hvilken farge som er fin å se på? Eventuelt andre tips og ting jeg bør ta med i betrakningen??

Takker for alle svar:)

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil tro du kan få dem billigere nå enn til våren.

er liksom utafor sesongen for sånne biler nå snart.

spørsmålet er jo om du har plass til å vinterlagre den eller ikke.

skal du kjøre den året rundt ville jeg kjøpt den nå.

personlig ville jeg ikke kjørt den på vinteren, men det er jo opp til deg.

har sett flere med motorbytte jeg også.

vet at det har vært en del bytte på garanti, men vet ikke hvorfor.

motoren har jo vunnet sin klasse 6 år på rad eller noe sånn, så den er nok ikke helt ille :P

smg er dyrere enn manuell, men det er jo også en smakssak.

er en god del til salgs nå, så det er bare å velge :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur faktisk prisen variere lite om det er sommer eller vinter på desse bilane. Mange står lenge til salgs, men dei som har rett farge og rett utstyr går fortare. Vil anbefale å kjøpe ein med alt eller i alle fall det meste av utstyr. Desse er generelt sett lettare og få solgt når den dagen kjem. Dei som kjøper M3 har ein del peng og er ganske kresen, så da trur eg utstyrs nivå er viktigare enn pris. Om du skal ha manuell eller SMG er ein smaksak. Eg ville valgt SMG, men mange meiner att SMG giringa er litt for brutal til vanlig bruk. Vil anbefale deg å gå for 2002 eller nyare. Sjølv om dei ser like ut, er det faktisk ganske mykje ny som kom på 2002 modellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal kjøpe en så heftig bil vil i alle fall jeg anbefale deg NAF's grundige test. Kan også være hensiktsmessig å ta bilen til et BMW-verksted og la de teste bilen for å se at alt er som det skal. Ikke noe gøy å legge så mye penger på bordet for en bil som ikke er 100%.

Ta deg også god tid. tenk mer på bilens tekniske stand enn kilometerstand og utstyr.

Jeg syns SMG-kassen er veldig morsom, men den gir mest mening når man skal kjøre aktivt. Til vanlig bruk kan den være litt irriterende. Husk også at clutch slites hurtigere på en bil med SMG.

Se om det er noen mulighet for at du kan få noen slags (seriøs) garanti på bilen. Kanskje fra en BMW-forhandler? Det kan lønne seg.

For øvrig er det flere long term tests med BMW E46 M3 i det engelske bilbladet EVO. Disse ligger nå ute på internett. Dette kan kanskje være nyttig å lese over.

http://www.evo.co.uk/carreviews/evolong ... s/archive/

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flotte svar! Ser at det er mange til salgs fortiden og at noen står lenge. Når jeg skal bruke såpass mye penger på en bil regner jeg med å bruke litt tid på å finne en som passer akkurat min smak, med farge utvendig og innvendig samt utstyr. Prøver nok å finne en med det meste av utstyr da det virker som disse er de mest populære. Navi er jo greit å ha når man skal runt omkring på biltreff.

Men er veldig i tvil om jeg burde velge SMG eller vanlig manuell. Jeg er glad i automat da jeg hadde dette på 523en og dette var veldig greit. Men dersom SMG ikke er noe særlig når det gjelder holdbarhet mm, så tror jeg at jeg prøver og styre unna dette.

Ja full naf-test og eventuelt en form for test fra et BMW verksted må jeg nok ha. De kan jo være skamkjørt disse bilene som alle andre. Får vel en form for garanti fra naf dersom den går igjennom naf-testen uten anmerkinger. Men dette er jo bare 3 måneder, men hjelper no på.

Ser det er noen biler som er litt stylet utenom det orginale, ka mener folket om dette? Burde vel hatt en som var mer eller mindre orginal tror jeg... Burde jeg styre unna de rød fargede bilene? Mange som sier at rød er en dum farge på bil, men jeg synes dette var ganske kult på en m3!

Den siden med long time tests var forresten veldig greit at du nevnte håkon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt siden var til nytte.

Mht SMG vs manuell er dette noe du må prøve deg frem til. SMG kan på ingen måte sammenliknes med automat, men det fungerer helt greit i automatmodus. (litt rykk og napp blir det selvsagt)

Om du er spesielt kresen går det også å få noen til å finne riktig bil til deg.

Jeg kan anbefale Autostrada på det varmeste. Veldig hyggelig og profesjonelle folk som ganske sikkert kan skaffe deg den bilen du vil ha, i den fargekombinasjonen du ønsker, og i den tekniske standen du er ute etter.

Jeg tror ikke de har noen M3 til salgs nå, men det går likevel ann å ta en prat. Jeg opplever dem som svært hjelpsomme og flinke!

www.autostrada.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt siden var til nytte.

Mht SMG vs manuell er dette noe du må prøve deg frem til. SMG kan på ingen måte sammenliknes med automat, men det fungerer helt greit i automatmodus. (litt rykk og napp blir det selvsagt)

Om du er spesielt kresen går det også å få noen til å finne riktig bil til deg.

Jeg kan anbefale Autostrada på det varmeste. Veldig hyggelig og profesjonelle folk som ganske sikkert kan skaffe deg den bilen du vil ha, i den fargekombinasjonen du ønsker, og i den tekniske standen du er ute etter.

Jeg tror ikke de har noen M3 til salgs nå, men det går likevel ann å ta en prat. Jeg opplever dem som svært hjelpsomme og flinke!

www.autostrada.com

Jeg tenkte på automatmodus når jeg nevnte at jeg likte automat :) Får ta og kontakte de om jeg ikke finner noe jeg liker her i landet. Jeg tror ikke jeg begir meg ut på bruktmarkedet i utlandet med så lite kunnskap om import som jeg har. Men har sneket litt på tyske sider, men med importavgiften så er no prisen omtrent samme som de ligger på i norge! Men fordelen er jo at det er mye større utvalg, så det er jo et alternativ om jeg ikke finner noe her i landet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Håkon sier så kan ikke automatmodus på SMG II kassa sammenlignes med en vanlig automatkasse. Blir noe mer rykk og napp, du får ikke den fine overgangen mellom girene. Det skyldes jo selvfølgelig at det er en manuell kasse, hvor bilen clutcher for deg.

Men jeg personlig ville aldri byttet tilbake til manuell igjen, den gjør halve bilen etter min mening.

Når det gjelder holdbarhet, så er det ikke noe forskjell mellom manuell og SMG så vidt meg bekjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...