Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg har en lyd fra venstre hjul forran. Tror selv det er hjullager. Når jeg svinger til høyre blir lyden høyere samme er det når jeg kjører rett fram. Og når jeg svinger til høyre så forsvinner den. Er dette hjullageret?

Dette er en E30

Håper på hurtig svar.

når du svinger til høyre blir lyden høyere men når du svinger til høyre blir den borte? borte når du svinger til venstre eller? :) er den ille når du svinger til høyre er det venstre lager som er gåent..

Skrevet

Hjullager er gåent uten tvil. Dette er simpelt å bytte å trenger LANGT IFRA presse osv osv. Var masse artige svar her :) Har du Haynes bok? Dette kan hjelpe deg veldig mye. Men sånn i bunn å grunn er det slik som det her.

Ta av senter koppen på felger, så ser du en kopp eller kanskje koppen ikke er der engang. Er den der så må du demontere hjulet å benne med en trekker for å få demontert den koppen.

Da ser du sentermutter.

Tar utgangspunkt i at du ikke har den koppen montert. (Du skjønner nok tegninga;)

Løsne hjulbolter.

Løsne sentermutter.

Jekk opp bilen.

Skru ut hjulbolter.

Ta vekk hjul.

Demonter calipter (2 skruer bak)

Demonter bremseskive (umbrako skrue)

Da ser du navet.

Skru helt av sentermutter.

Siden det er så gåent at det uler så er det bare å ta tak å dra det av. Da sitter du igjen med en hylse. Baqre bruk flittig en trekker eller en avdrager og litt oppfinnsomhet så får du nok den av på samme måte som du demonterte de andre delen til navet. ;)

skru inntil sentermutter

Monter igjen skive

Calipter

Sett på hjulet.

Monter bolter.

Sett bilen på bakken.

Stram til mutter det du er kar om (skal egentlig skrues til med moment som jeg og kan gi deg om du heller vil gjøre det helt etter boka.

Sikkert noe jeg har glemt da jeg har tatt det fra skallen å ikke lest i Haynes.

Jeg har gjort denne jobben med kun umbrako sett, skralle sett, hammer og ett par gode flatt-trekkere

Gode hjelpemideler kan være en lageravdrager med rikitig dybde. Dybde på en ca. 20 cm er vell ypperlig. Moment nøkkel. Også husk å bruk rikelig med fett!! Har du først montert lageret så kan du ikke demontere det igjen da det går i tusen frø om du prøver. ;) Sentermutter er viktig å kun stramme med bilen på hjula.Lykke til, enkel prosedyre. Spør om du lurer på no;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...