Gå til innhold

Kobling av elektriske vinduer (bryterproblem?)


Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver å ettermonterer elektriske vinduer. Men heisen på venstre side er forskjellig fra høyre side. Dette byr på noen problemer da jeg ikke har -litt- greie på hva som er hva og hvordan dette skal kobles på førerdøren.

Førerdør:

vside1.jpg

Her er det en brun (jord), en rød (strøm vel?), en lilla, en svart og en rød/hvit. What's what?

Passasjerdør:

hside1.jpg

Hvor finner jeg koblingsskjema? Heisene stammer fra 93 modell sedan og monteres på 04/92 modell sedan.

Skrevet

Høyre side: Sort/grå fra bryter til sort i dørstolpe(motor)

Lilla/grå fra bryter til blå i dørstolpe(motor)

Venstre side: rød/hvit B+ fra sikring 30, 14 eller 33

Brun til 12V-

rød fra komfortrele B+(evt B+ fra sikring 1 eller tilsvarende)

Lilla og sort som andre siden

Tror dette skulle bli greit.

Skrevet

Takker!! Men hvorfor er det ECU kun på førersiden? Hva stopper vinduet når det er nådd toppen?

Og har ikke kontakter til bryterene mine, og etter hva jeg husker er det vel 4 eller 5 kontakter på de (førersiden har litt annen kontakt enn passasjersiden)

Skrevet

Noen av dere med el.vindu som vet om lyset i bryteren dimmes når du dimmer resten av instrumentbelysningen? Er ikke sånn i Volvoen vår hvertfall. Kun instrument og A/C som dimmes.

Skrevet

Orker ikke starte ny topic for nytt spm :P

Noen som vet hva denne mikrobryteren gjør? Fant den slengende i passasjerdøren, og lurer på om den kan være ødelagt. Virker som den skal sitte montert rett over låsen der man stikker nøkkelen inn.

Skrevet

Har kobla opp alt etter skjema nå. Passasjerdøra funker, men får ikke motoren på førerdøra til å gå. Er en slik ECU-boks på den, vet ikke om det er den, bryteren eller logikken min som svikter.

Noen innspill?

Bryteren til førerdøren har grønn sokkel og 4 små pins. Passasjerdørbryteren har hvit sokkel med fire tjukke pinner på.

EDIT: Har ikke komfortrelé så har kobla B+ på ACC fra tenningslåsen, som går via 15 amp sikring.

Noen som egentlig vet hva pinnene på førerdørmotoren er??

Skrevet

hei. den ACC som du koblet deg på, er det en tjukk grønn ledning?

Har ikke peil på hva det kan være som feiler dine el-vinduer desverre. Mine har ikke ECU, så de var lettere å koble. Et spm til, stopper vinduet av seg selv når det kommer opp?

Skrevet

Nei var ikke grønn. Fant et koblingsskjema til tenningslåsen, og det viste seg at ACC kontakten til radioen (den du kobler på om du vil at spilleren skrur seg av når tenningen er av) kommer fra tenningslåsen i ACC pos, gjennom en 15 amp sikring. Så satte en tjuvklemme på den. Den er litt tjukkere enn f.eks høytalerkablene, og er hvit/lilla.

Vinduet stopper ikke av seg selv nei. Ser ikke ut som det er mekanisme for det i den "enkle" motoren.

Skrevet

oki. Jeg målte meg frem til en tykk grønn ledning som jeg fant under rattstammen. Loddet meg inn på den, da jeg fant ut at den fikk 12V pluss med tenningsnøkkelen i pos II. Vet ikke om det er så lurt, tror du det kan skade noe? Aner ikke hvor den ender.. Men har sat på 20 A sikring til vinduene da..

Skrevet

Ouuuh, fikk heisen til å gå.

Nå er eneste problemet at jeg ikke får den til å gå når jeg kobler inn bryteren. Er det ofte at disse ryker?

Skrevet

Det er ikke like ;)

Bryteren på førersiden får B+ og jord inn, og når du trykker på opp, sendes jord gjennom ene styrestrømkabelen. Når du trykker ned sendes jord gjennom den andre. Ved auto-open sendes først jord gjennom ene, så gjennom andre (må skje relativt raskt). Motsatt rekkefølge med auto-close.

På passasjersiden er det en vanlig bryter med B+ og jord inn, som snur strømretningen på de to kablene ut alt etter om det er opp eller ned vinduet skal :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...