Gå til innhold

Prøvekjørte BMW 335d E92 idag


quentez
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, idag fikk jeg en times tid med BMW 335d coupé. Turen gikk fra Strandveien Auto som ligger langs omkjøringsveien i Trondheim, og sørover opp Okstadbakkene. Videre inn mot Tonstadkrysset og mot Byåsen, så ned til Sluppenbrua og videre nordover på E6 til Strandveien igjen.

Vel, det første jeg kan si er at den selvfølgelig var spekket av utstyr. Sportsseter i skinn, sportsautomatkasse (kommer tilbake til den senere), m-sportsratt, 19" hjul, sportsunderstell og masse annet snacks.

Det første jeg merket var hvor stivt chassiet var. Med 19-tommere og sportsunderstell er det begrenset hva man har av komfort, og det merket jeg godt. Hver eneste liten hump i veibanen merket jeg godt, så jeg ville nok ha foretrukket 18" på en slik bil, selvfølgelig med sportsunderstell.

Motoren var mer sofistikert enn vår 3-liter med singelturbo. Gassresponsen var mer tilstede, men selve draget synes jeg var minst like godt, om ikke bedre (!) i vår. Muligens p.g.a. noe med ketsjupeffekten man får av én turbo kontra de to som jobber sammen i 335d. Fra 0-100 opplevdes den som jevnbyrdig med 530en, men oppover fra 100 var nok akselerasjonen en god del bedre. Men jeg hadde igrunn forventet litt mer fra 80 hestekrefter ekstra og litt over hundre kilo mindre. Lyden var selvfølgelig lekker, og på tomgang var det ikke antydning til dieselkakling. Men jeg tror at 530en med chip (265 hk/580 nm) ikke vil ha noen problemer med å holde greit følge med en original 335d.

Så var det automatkassa da. Jeg er ikke den største automattilhengeren, og etter å ha prøvd det som skal være sportsautomat i dag kan jeg ikke si å ha blitt overbevist enda. I vanlig drive-mode giret den silkemykt og pent, og funket veldig bra til normal kjøring. Så prøvde jeg litt akselerasjon med rattgiringen, og jeg synes den giret litt treigt. Synes jeg girer bedre og raskere manuelt, og føler jeg har mer kontroll da. Oppsettet var forøvrig helt håpløst i mine øyne. Jeg trodde det var høyre, opp og venstre, ned, men for å gire opp må man ta den mot seg, og fra seg for å gire ned. Føltes helt feil der jeg satt, men krever sikkert litt tilvenning.

Så alt i alt er og blir nok dette en bil jeg aldri vil brukt en million norske kroner på. Fortsatt vanvittig fin, men jeg hadde egentlig forventet litt mer. Nå skal det sies at det er begrenset hvilket inntrykk man får av en times kjøring, men litt skuffet må jeg si at jeg er. Skulle jeg hatt meg en coupé så ville nok definitivt Porsche 911 997 stått høyere i kurs enn denne, selv om Porsche'n ikke er fullt så praktisk. Jeg merket også hvor mye, MYE mer komfortabel 5-serien var, men noe annet er vel egentlig ikke å forvente.

Selv om jeg er fan av diesel, ville jeg utvilsomt ha foretrukket 335i med manuell kasse foran 335d (som kun leveres med automat).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang motsatt giring på automatkassen skiftet de dette i rundt 99 på flere modeller.

hvordan 530d referer du til? man, sedan,touring?

En ting er hvordan man føler hvem som er raskest og en er hvem som faktisk er raskest.

0-100 på 335d er oppgitt 6.1

0-100 på 530d e60 7.1 (7.3aut)

Blir nesten som en e36 328 mot e36 m3 :)

Men hadde nok heller valgt en 997 også, evt 335i eller Audi S5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har diesel karavanne til BMW norge kommet seg til trondheim nå? Fikk du prøvd 535d også? Fikk prøvd de for 2 uker siden og jeg må si jeg ble skuffet over 335d Gikk kjempe bra men hadde forventet med enda litt mer. Bilen hadde ikke sluppet enda, hadde bare gått 2000km så kan være en grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...