Gå til innhold

Rengjøring/rensing av LMM

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 2 typer LMM som er aktuelle her.

Den eldre lufMENGDEmåleren med klaff som kan rengjøres for bedre funksjon mekanisk.

Og den nye typen luftMASSemåler med glødetråd.

Det er kommet en type spesialspray som hevdes å kunne gjøre ren glødetråden.

Og det var vel denne sprayen det ble siktet til.

For å forstå hvorfor man tror en rens kan bedre funksjonen kan det hjelpe å forstå konstruksjon og funksjon av en moderne glødetråds LMM.

Linken over her beskrev vel rengjøring av tomgangsmotor ol, og ikke LMM av glødetrådstypen som jeg kunne se.

Det er forøvrig i verkstedslitteratur poengtert at en slik LMM IKKE inneholder deler som man kan reparere selv....

Skrevet
Jeg rengjør min med en flaske startspray med godt resultat hvert oljeskift,(nytt luftfilter og rengjøring av LLM)dette er på e39.

som det er nevnt tidligere. er din lmm med gløde tråd eller mekanisk? har ikke peiling så, bare lurer:)

Skrevet
Jeg rengjør min med en flaske startspray med godt resultat hvert oljeskift,(nytt luftfilter og rengjøring av LLM)dette er på e39.

Fjerner du bare gitteret og sprayer på startgass og tørker av da eller?

Skrevet

Har glødetråd,jeg bare sprayer gjennom gitteret,følger med plastrør med flasken,sprayer lenge 8-10 ganger til flaska er tom,trykket fra boksen er nok til å blåse den ren,ikke rør den med qtips eller lignende,Fikk tipset på bmw verksted da jeg skulle kjøpe ny llm som mitt kn filter hadde ødelagt(aldri mer åpent filter på meg)Lurt å rengjøre ved skift av luftfilter,dvs ca 1 gang i året.

Skrevet
Har glødetråd,jeg bare sprayer gjennom gitteret,følger med plastrør med flasken,sprayer lenge 8-10 ganger til flaska er tom,trykket fra boksen er nok til å blåse den ren,ikke rør den med qtips eller lignende,Fikk tipset på bmw verksted da jeg skulle kjøpe ny llm som mitt kn filter hadde ødelagt(aldri mer åpent filter på meg)Lurt å rengjøre ved skift av luftfilter,dvs ca 1 gang i året.

Flaske med vanlig trykkluft?

Skrevet

Var det jeg mente i innlegget over i forhold til å forstå virkemåte til en glødetrådsLMM...

Hver gang du slår av tenningen vil den (glødetråden) varmes opp til over 500

grader Celsius, dette for å svi tråden ren for urenheter.

I bruk vil tråden varmes til ca 200 grader.

Funksjonen er da slik at luften som passerer vil senke temp og styreenhet får beskjed om hvor mye spenning som skal til for å holde 200 grader, dette omregnes til å tilsvare massen av luftmolekyler som passerer( kjøler tråden).

Er LMM i orden vil man ved å se inn gjennom gitteret se denne glødingen noen sekunder hver gang man slår av tenning.

Tråden er rimelig tynn og tåler lite mekanisk og kjemisk påvirkning.

Det er derfor den ikke kan "repareres".

Spørsmålet her var vel hva den kunne rengjøres med, og da finnes det produkter som sier de kan fjerne forurensing på tråden uten å legge igjen kjemikalier eller annet belegg som dreper funksjonen neste gang den gløder.

Denne glødetrådsLMM ble avløst av en litt mer robust HETFILMS LMM, og den kan være enklere å rengjøre vil jeg tro...

Ser slik ut fig 1:

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=13&fg=15

Og vil tro Bjalle fikk tips om rens på en slik?

Skrevet

Grunnen til at jeg vil rengjøre LLM er at jeg fikk lakasje på en servoslange, og har en misstanke om at noe av oljen kan ha kommet på mitt åpene luftfilter og deretter ha lakt seg på glødetråen til LLM. Bilen går ugjevnt og responderer tregt ved gasspådrag. Tenker jeg prøver meg med en boks startgass i morgen og ser hvordan resultatet blir....Takker for alle svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...