Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei...

De siste dagene har bilen begynt å "hoppe" veldig når jeg skal kjøre igang f.eks ut av kryss. Det gir seg ikke før jeg trykker inn clutchen og slipper den på nytt veeeldig rolig. Hva kommer dette av? Det er ikke så veldig lenge siden jeg kjøpte bilen, og de første dagene syntes jeg å merke at clutchen var merkelig.

Et eksempel: Hvis jeg ruser motoren, og slipper clutchen (i en ganske lav hastighet) så er det akuratt som jeg holder den halveis inne, altså den slurer en del, helt til den går tilbake til vanlig igjen... Litt vanskelig å forklare, men det er som om jeg skulle sluret veldig, istedet for å at den skulle rykket til i bilen og tatt tak med en gang.

Det er vel bare clutchen som er slitt? Litt redd pga den "hoppinga" har ikke opplevd det med en slitt clutch før.

Skrevet

Det er vel ingen som vet hva slags bil dette gjelder men det kan jo høres ut som sliten clutch hvis den ikke griper etter at du ruser noe og slipper clutchen.

Skrevet

At biler hopper ved igangkjøring er ikke unormalt. Kalles at clutchen høgger. Bytte cluch er løsningen da. Se nøye på svinghjulet etter varmeflekker og sprekker. Drei/skift om nødvendig, hvis ikke vil du få akkurat samme symptomer med ny clutch montert..

Skrevet

høres ut som det kan være olje på clutch lamellen eller trykkplata som gjør at den ikke griper skikkelig...

har samme problem på samboeren sin Civic..

husk og sjekke simmer-ring bak svinghjul. kan være den svetter olje som skvetter over på clutchen...

og bytte clutch er nok beste løsning her ja..

Skrevet

Jepp, okay! Takk for gode svar, blir nok clutch skifte, og hvis den ikke er synderen skader det vel ikke med et bytte uansett... Bilen har rullet 160 000km (men den er nok skrudd tilbake, den er importert fra tyskland i 2001)

Glemte å nevne hvilken bil dette dreier seg om. Det er en BMW E36 318i. Skal sette det i siggen jeg =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...