Gå til innhold

Hvordan rengjøre en motor invendig?

Anbefalte innlegg

• Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg hadde en Rover V8 med tikking fra hydraulisk ventilløfter. Fikk tips om å kjøre ett oljeskift med 10 % automatolje. Det gjorde jeg, lyden ble borte og kom ikke tilbake.

Skrevet

er jo ikke akkuratt mye motstand i en motor på tomgang da.. så ti min trur jeg ikke tar noe skade.. har jo jaggu kjørt 5 dager med 9l vann i olje på en jordebil jeg hadde :D og der blei det ikke ventiltikk engang...

Skrevet
har jo jaggu kjørt 5 dager med 9l vann i olje på en jordebil jeg hadde :D og der blei det ikke ventiltikk engang...

men det betyr jo ikke at den hadde godt av det?

Skrevet

for guds skyld, ikke bruk bensin/diesel som motorvask innvendig, dette ødelegger oljefilmen, bruk heller spesial egna middel eller kjøp billig olje fra biltema og bytt ett par ganger..

Skrevet

Har brukt dyse rens som jeg heller på i en full bensin tank,og den kjøper jeg på mekonomen :) Motoren går litt bedre på bunn å går mer rolig etterpå. STP COMPLETE SYSTEM CLEANER heter den å koster ca 199,-

Skrevet

så med andre ord kan du gjennomføre den uten å måtte bytte olje etterpå siden du bruker den på bensintanken ?

er dette noe som ikke bør brukes for ofte eller noe slikt ?

jeg er litt usikker på hvordan den kan rense systemet ? den renser vel i så fall bare bensinsystemet som bensinen i utgangspunktet bør holde ren av seg selv, eller.....?

dem som noen nevner her som man heller på i oljepåfyllinga renser vel mere selve motoren gjør det ikke?

men da må man vel også bytte olje når man er ferdig ? eller er det bare jeg som har misforstått her ?

Skrevet

Jeg kjørte gjennom en parafin/diesel blanding når jeg byttet olje sist, blandet 50-50 med olje og helte det på med det gamle filteret fremdeles i. Kjørte bilen på tomgang i 1-2 minutt, litt rusing av motor, så tappet jeg alt av, helte gjennom litt ren olje. byttet så filter og helte så på olje igjen. har ikke hørt noe tikking fra motoren min siden. en M40 motor vel og merke...kom noe sinnsykt med drit ut etter at parafinen hadde vært igjennom.

kan faktisk anbefalles :)

Skrevet
diesel vil vel virke etsende på pakninger og legeringer i motoren.. tror ikke jeg blir å prøve det iallefall..

Er jo ikkje akkurat snakk om å køyre lenge med det...eit minutt eller to er alt...

Skrevet
så med andre ord kan du gjennomføre den uten å måtte bytte olje etterpå siden du bruker den på bensintanken ?

er dette noe som ikke bør brukes for ofte eller noe slikt ?

jeg er litt usikker på hvordan den kan rense systemet ? den renser vel i så fall bare bensinsystemet som bensinen i utgangspunktet bør holde ren av seg selv, eller.....?

dem som noen nevner her som man heller på i oljepåfyllinga renser vel mere selve motoren gjør det ikke?

men da må man vel også bytte olje når man er ferdig ? eller er det bare jeg som har misforstått her ?

Ja behøver ikke bytte olje etter en sånn rens,og bør ikke brukes for ofte! sånn ca mellom vær 5000km. Det renser bensinsystemet.Ikke no mer en det vill jeg tro.

Er nok bra med en sånn innvedig motor rens å,bruker vel no sånn teflon eller hva det heter som er et veldig glatt smøre middel. Sånn at ting går enda lettere..

Skrevet

kunne tenkt meg å prøve begge disse tingene, men da må jeg ha bilen på grava for å tappe olje.

noen sier diesel ikke er bra , noen sier diesel blandet med parafin osv. hva skal jeg bruke ?

noen tips til noen midler som faktisk er laget for dette formålet som er bra ?? noe man kan blande i olja for å rense innvendig i motor som er beregnet til slikt?

jeg er veldig fersk på bil, men jeg fortår det at fremgangsmåten blir som dette:

Fyll på med rensemiddel der hvor man fyller på olje på bilen , etter anvist dosering på middel beregnet til dette bruket etc etc, kjøre bilen 2-5 min på tomgang , kanskje ruse LITT? Tapp ut olja som er blandet med rensemiddel, sett i nytt oljefilter og fyll på med ny olje , vips ferdig?

har det noe å si om motoren er varm eller kald når man gjør dette ?

Er det noe mere som må gjøres ?

Skrevet

med litt søking på nettet vil du nok komme opp med flere alternativer.. Fortè har et stoff som heter engineflush(trur eg). dette er et stoff som er beregnet kun for å rense motoren. brukes av mange verksted og er veldig bra! personlig ville eg aldri anbefalt deg å helle diesel i olja.. :) kanskje et verksted kan hjelpe deg med hva du skal kjøpe? forhør deg litt rundt! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...