sh0rty^ Skrevet Oktober 7, 2007 Share Skrevet Oktober 7, 2007 Heisann På bakgrunn av detonasjonsproblemer med m20b25turbo motoren min prøver jeg å avklare det rette kompresjonsforholdet da jeg mistenker at jeg har noe høy kompresjon. Har tatt utgangspunkt i denne utregningskalkulatoren http://www.bgsoflex.com/cr.html Eneste jeg mangler er Head Volume in CC: Deck height in Inches ( som jeg er usikker på hva er? ) Noen som vet, eller har muligheten til å finne ut av hva Volumet er i en 325 m20 topp? Det jeg tror går ann, er å fylle et av forbrenningskammerne med vann ( altså når man har toppen demontert ) og fylle opp til vannet når kanten, med et sprøyte eller lignende, for så å vite hvor mye man fyller oppi. Burde ikke dette gå? mvh Lars Olafsen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Oktober 7, 2007 Share Skrevet Oktober 7, 2007 Ta deg en time eller 4 på dette forumet http://www.pure-pf.com/phpBB2/search.php?mode=results&sid=2d67ed206b95ab65264c5d80193aeeef Du har sikkert vært innom der før kanskje, men det du ikke finner der inne, finner du omtrent ikke har jeg skjønt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Oktober 7, 2007 Share Skrevet Oktober 7, 2007 Hvis alt er orginalt, altså ikke planet topp/blokk, ikke neddreide stempler og orginal tykkelse på toppakning så har du 47,8ccm i forbrenningskammeret på pre-facelift motoren og 53,3 på kat motoren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
integrale8v / ELS Tuning Skrevet Oktober 7, 2007 Share Skrevet Oktober 7, 2007 Den sikreste måtenm er å fylle olje nede i plugg hullet og måle hvor mye du får plass til, når motoren står i TDC på kompresjonstakta. Kjøp en sprøyte med fin indeling og fyll opp til der pluggjengene begynner. og bruk deretter denne formelen: v1= sylinder volum v2= kompresjons volum (altså når stempel er på topp) komp= v1+v2 --------- v2 La oss si du får plass til 70cc når stempel er på topp: 448+70 delt på 70 = 7,4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Oktober 7, 2007 Share Skrevet Oktober 7, 2007 Den sikreste måtenm er å fylle olje nede i plugg hullet og måle hvor mye du får plass til, når motoren står i TDC på kompresjonstakta. Kjøp en sprøyte med fin indeling og fyll opp til der pluggjengene begynner.og bruk deretter denne formelen: v1= sylinder volum v2= kompresjons volum (altså når stempel er på topp) komp= v1+v2 --------- v2 La oss si du får plass til 70cc når stempel er på topp: 448+70 delt på 70 = 7,4 Vil stempelringene garantert klare å holde på oljen på denne måten? Hvis ringene er noe slitt vil vel kanskje noe av oljen kunne renne forbi?!? Selv om jeg tror det er lite sansynlig at den gjør det... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sh0rty^ Skrevet Oktober 7, 2007 Forfatter Share Skrevet Oktober 7, 2007 Takk for mange gode svar Var litt fortvilt en stund, men må jo bare si at den fremgangsmåten som integrale8v forteller om her virker jo veldig enkel og grei. Men det er jo som bogen nevner angående dette med at ringene holder tett da. Og motoren vil vel kanskje ryke litt første oppstart etter denne prosedyren? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skautroll Skrevet Oktober 7, 2007 Share Skrevet Oktober 7, 2007 komptester til 100kr på biltema Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Oktober 7, 2007 Share Skrevet Oktober 7, 2007 komptester til 100kr på biltema Kompresjon og kompresjonsforhold er ikke det samme Så det hjelper nok lite med en komptester Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sh0rty^ Skrevet Oktober 7, 2007 Forfatter Share Skrevet Oktober 7, 2007 komptester til 100kr på biltema Du får dessverre ikke noe mål på vilke Kompresjons forhold du har med en slik en, men om du i det hele tatt har kompresjon kan du måle med denne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå