Gå til innhold

Kompresjonsforhold m20b25


sh0rty^
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann

På bakgrunn av detonasjonsproblemer med m20b25turbo motoren min prøver jeg å avklare det rette kompresjonsforholdet da jeg mistenker at jeg har noe høy kompresjon.

Har tatt utgangspunkt i denne utregningskalkulatoren

http://www.bgsoflex.com/cr.html

Eneste jeg mangler er

Head Volume in CC:

Deck height in Inches ( som jeg er usikker på hva er? )

Noen som vet, eller har muligheten til å finne ut av hva Volumet er i en 325 m20 topp? Det jeg tror går ann, er å fylle et av forbrenningskammerne med vann ( altså når man har toppen demontert ) og fylle opp til vannet når kanten, med et sprøyte eller lignende, for så å vite hvor mye man fyller oppi. Burde ikke dette gå?

mvh Lars Olafsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alt er orginalt, altså ikke planet topp/blokk, ikke neddreide stempler og orginal tykkelse på toppakning så har du 47,8ccm i forbrenningskammeret på pre-facelift motoren og 53,3 på kat motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sikreste måtenm er å fylle olje nede i plugg hullet og måle hvor mye du får plass til, når motoren står i TDC på kompresjonstakta. Kjøp en sprøyte med fin indeling og fyll opp til der pluggjengene begynner.

og bruk deretter denne formelen:

v1= sylinder volum

v2= kompresjons volum (altså når stempel er på topp)

komp=

v1+v2

---------

v2

La oss si du får plass til 70cc når stempel er på topp:

448+70 delt på 70 = 7,4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sikreste måtenm er å fylle olje nede i plugg hullet og måle hvor mye du får plass til, når motoren står i TDC på kompresjonstakta. Kjøp en sprøyte med fin indeling og fyll opp til der pluggjengene begynner.

og bruk deretter denne formelen:

v1= sylinder volum

v2= kompresjons volum (altså når stempel er på topp)

komp=

v1+v2

---------

v2

La oss si du får plass til 70cc når stempel er på topp:

448+70 delt på 70 = 7,4

Vil stempelringene garantert klare å holde på oljen på denne måten?

Hvis ringene er noe slitt vil vel kanskje noe av oljen kunne renne forbi?!?

Selv om jeg tror det er lite sansynlig at den gjør det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar :)

Var litt fortvilt en stund, men må jo bare si at den fremgangsmåten som integrale8v forteller om her virker jo veldig enkel og grei. Men det er jo som bogen nevner angående dette med at ringene holder tett da.

Og motoren vil vel kanskje ryke litt første oppstart etter denne prosedyren? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...