Gå til innhold

Bilen min bruker 1,4 liter på mila. E39

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sagaen fortsetter.

Jeg var for en stund siden grinete fordi bilen, en 523ia, går så dårlig. Problemet ble sporet tilbake til en gåen katalysator.

(Hele historen i denne tråden)

Etter skiftet av kata var jeg ganske happy, siden det var penere lyd i bilen, og den virket en del sprekere.

Men så måtte jeg sjekke 0-100 km/t igjen, og fant ut at bilen fortsatt ligger på ca 14 sekunder. Og det er jo helt røv.

Jeg har lenge tenkt på at bilen bruker endel bensin, men siden jeg ikke har kjørecomputer, så har jeg ikke gjort noen forsøk på å regne ut hvor mye bilen faktisk bruker.

Så her om dagen tenkte jeg at jeg skulle sjekke. Jeg fylte på 20 liter på tanken i det varsellampa for benisnnivå begynte å lyse, kjørte pent og rolig, og leste av tripteller når lampe begynte å lyse igjen. Resultat: 1,4 liter pr mil.

Og det er jo ganske mye?

Og så er det olja da. Jeg har ikke tenkt veldig mye over det faktum at jeg må fylle på ca 1 liter pr 100 mil. Er det normalt? Nå har jeg jo vanligvis en fæl uvane med å akse som en tulling og generelt oppføre meg som en rallysjåfør (ikke når jeg sjekket forbruket dog). Vil oljeforbruke øke mye da?

Og hva er egentlig et normalt forbruk?

Puh... Dette var mye. Håper noen har giddet å lese alt og har noen gode innspill. :-)

Skrevet

Du kan ikke måle slik, den lampa kommer ikke alltid på til samme tid. Den kan komme på for tidlig om du kjører i en bakke eller aqkser litt, så kan den forsvinne enstund igjenn,. Skal du måle uten computer må du fylle tanken helt opp, kjøre mange mil for så å fylle tanken igjenn.

Skrevet

det oljeforbruket ditt var vel litt veeel høyt??

jeg kjører som om det var rally akershus hver dag og bruker ikke såå mye olje..

og da ligger gjennomsnitsforbruket på bensin på 1.4 liter per mil..

og det er med 100kg nyttelast i bilen..

ta en diagnose på bilen din :P

koster vel ikke så mye hos et bmw verksted?

Skrevet

Kjør på med prolong motorrens før neste oljeskift. Gjorde dette på min e39 523i 97mod som brukte litt mer olje enn hva jeg likte og etter dette har den ikke brukt noe olje! Er noen mil siden jeg byttet også. Kjører også med oljetilsetningen fra Prolong. Fungerer som bare juling;)

Skrevet

1 liter olje per 100 mil er mye!. Du bør sjekke dette ganske snart før det tar knekken på katalysatoren din igjen :? Et tips: Du bør ikke begynne å akse for hardt før du har driftsvarm motor.

Angående bensinforbruket: Sjekk om oksygensensorene virker som de skal.

Skrevet

Prøv å koble fra luftmengdemåleren og se om det har noen effekt. Disse LMM er skrøpelige på BMW og de ikke helt til å stole på.

Bare en liten kontakt rett etter luftfilteret ditt. men NB: ikke kjør som Martin Schanke da.. det kan bli dyrt.

Ellers tror jeg at jeg hadde tittet litt på det oljeforbruket ditt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...