Jotte Skrevet Oktober 15, 2007 Skrevet Oktober 15, 2007 Hei Jeg har en 93 530ia i dag reg som varebil. Bilen har veldig lite rust og er egentlig relativt pen og se på. Men motoren har litt småproblemer, den går ikke på alle sylindre og når jeg tok ut injektorene var disse ganske dårlige, 2 åpnet ikke og flere var sprukket i "hatten" rundt dyseåpningen. Dette er jo en smal sak og bytte, men motoren har gått snart 300k og kompressjonen er noe ujevn. Såvidt meg bekjent er dette en motor med Nicasil legering og det har jeg lest mye dårlig om, da denne blir oppspist av nye lav octan bensin. (svovel) Vil det lønne seg og gjøre noe med denne motoren eller burde jeg finne meg en ny? Jeg kan gjøre det meste av mekking selv, men må evnt sende bort blokk til maskinering osv. Hvordan er det evnt og sette inn en 4 liter i stedet? Jeg kunne ha lyst på en 4 liter med ESS kompressor, men beholder 3 litern om det ikke koster skjorta og få denne igang igjen. Hvordan er det evnt. med girkasse på 4 litern vs 4 litern? Motorstyring, eksos osv? All hjelp mottas med takk, andre forslag vil også vurderes (Nei bilen er for god til og kastes!) Bilen er original med M-tech understell og kjører som en drøm, elsker bilen og vil bare ha den på veien igjen så raskt som mulig. Jotte
Jotte Skrevet Oktober 15, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 15, 2007 "Hvordan er det evnt. med girkasse på 4 litern vs 4 litern? Motorstyring, eksos osv?" --- Skulle seff være 3 liter vs 4 liter..
propan Skrevet Oktober 15, 2007 Skrevet Oktober 15, 2007 Det vil vel "lønne" seg å beholde den du har og få den i orden kontra å gå til innkjøp av komplett 540i motor med girkasse. Begge motorene er såvidt jeg vet M60,så kassen skal jo passe,men har sikkert med utveksling etc å gjøre. Så til syvende å sist er vel egentlig spørsmålet hva du vil og ikke hva som er billigst.
Mikke1981 Skrevet Oktober 15, 2007 Skrevet Oktober 15, 2007 Tror nok jeg ville ha overhalt den motoren du har,da du vet helt sikkert at motorern er i 100% god stand etterpå. Blir nok billigere en å bytte motor.
Gunnar Skrevet Oktober 15, 2007 Skrevet Oktober 15, 2007 Såvidt meg bekjent er dette en motor med Nicasil legering og det har jeg lest mye dårlig om, da denne blir oppspist av nye lav octan bensin. (svovel) Dette er nok hovedsaklig et amerikansk fenomen som hypokondere tar med seg til Europa. Svovelinnholdet i norsk bensin er en god del lavere enn i bensin i Nord-Amerika. På 90-tallet hadde de opp til 800ppm på lavoktanbensin, og en del mindre i høyoktan. Nå tror jeg grensa der borte er 80ppm, mens i følge Steffan C. her inne (jobber hos Esso) har ingen bensin her til lands svovelinnhold over 10ppm, uansett oktan. Jeg vet ikke hvor lenge svovelinnholdet har vært så lavt her, men det har såvidt jeg har forstått alltid vært en god del lavere enn i Nord-Amerika. Og så lenge motoren har holdt så lenge, så burde den jo ikke skades noe mer nå som svovelinnholdet er nesten eliminert. Det er mulig noen har hatt problemer med det her også, men jeg har ikke hørt om et eneste konkret tilfelle som skyldes akkurat det.. selv om de sikkert finnes. Ofte er det sikkert uvitenhet, men noen ganger er det litt for mye info fra nettet - om ting som ikke er relevant for oss.
Jotte Skrevet Oktober 15, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 15, 2007 Takker for alle gode svar, det er godt og høre det med svovel innholdet, har bekymret meg en del for akkurat den biten der, fantasert om og sette inn løse sylinderforinger mm. Jeg får vel ta og overhale toppene da og sjekke bunnen og oljesumpen så kanskje det blir liv i noen år til, det hadde jammen ikke gjort noe. Kjører for tiden engelsk bil, og ære være Rover for og ha holdt så godt som den har, men komforten er litt under par sammenlignet med 5 serien Da tror jeg at jeg overhaler den motoren jeg har.. men hvordan er det med bærelager mm på veiva når motoren har gått så langt? Jeg fantaserer jo om og få litt mer futt i motoren og den har jo veldig mange km.. men skal jeg først overhale forsvinner det jo en del km så og si. Er det helt dustete og tenke på en ESS kompressor løsning på denne maskin fks?`Er det andre rimereligere triks som fungerer fint på denne motoren? Andre dyser og chip? Jeg forsøkte med chip i fra turboteknikk en gang, men det gikk skikkelig dårlig, vet ikke helt hva han gjorde, men den ville omtrent ikke tenne (virket som ett startsperre problem, tok 15 sek sveiving før den ville) og girkassa gikk helt i frø og gikk i nødprogram der den sto i 3 gir til jeg stoppet på motorveien hjem og skrudde av tenninga... Kjørte rett tilbake og fikk satt i original chip`n og alt var som det skulle igjen.. Jeg er mer vant med trimming av gamle VW produkter og Mopar produkter enn disse "nymotens" sakene Takker for eventuelle svar.
Bimmerlars Skrevet Oktober 17, 2007 Skrevet Oktober 17, 2007 Hadde prøvd å få tak i en 4 liter fra en krasja bil med lav km f. eks.. Er jo en som selger M60B40 relativt billig her på forumet. Full overhaling av bunndel og topplokk koster en del, ihvertfall om alle deler må kjøpes for full pris og maskinering må settes bort til full pris. Men jeg er helt enig i at det er en god følelse å vite at motoren er 100% etter overhaling. Blir en vurderingssak for deg til syvende og sist. Pålitelighet eller mer morro
Gunnar Skrevet Oktober 17, 2007 Skrevet Oktober 17, 2007 Du kan jo gå for en 4 eller 4.4-liter uten at verkstedet/Biltilsyn vil heve øyenbryna.. ikke akkurat lett å se. Og sånn ellers så koster det mindre for en M5-motor enn ESS-kompressor...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå