Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da skal jeg endelig ha et ordentlig prosjekt.

Jeg har akkurat gått til innkjøp av en 1993 modell 530i Touring med manuell kasse.

Massevis av utstyr på bilen, så det jeg muligens skal sette over på min av utstyr er automatisk klima anlegg. Noen som vet om det er mye stress å sette over dette på en bil med kun vanlig klima?

Ellers var det M5 skinninteriør i bilen, el-vinduer, cruisecontrol, air condition, nedfellbare bakseter, tre interiør (samme som i min), original bmw business cd spiller, store kjørecomputeren, v8'er bred fronten, nivåregulering o.s.v.

Jeg kommer til å selge alle delene jeg ikke bruker, så det er jo veldig mye fint på denne bilen som jeg ikke skal bruke, blant annet m5 skinninteriøret.

Det jeg skal gjøre er å bruke girkasse, mellomaksling, pedaler, giroverføringer, oppheng fra denne bilen og sette over på min.

Vet at mange sin store drøm er 540 med manuell, og den drømmen vil jeg få oppfylt :)

Jeg skal ta noen bilder av bilen i morgen, så får dere se.

Jeg kommer til å begynne å bygge om, om en eller to uker.

Trenger svar på noen spørsmål først:

- Hvordan skal jeg få hjernen til å tro at bilen står i neutral eller park? (må dette for at bilen skal starte)

- Hva er det lurest å begynne med? Girkassa?

- Diffen på 530'en lager skrapelyder, så den kan jeg ikke bruke, så derfor tenkte jeg å bruke diffen som sitter på bilen nå, men den har kun 2.93 utveksling, og flere sier at jeg bør ha noe rundt 3.45 ellers blir bilen veldig vond å kjøre med. Hva tror dere?

- Passer alle e34 differ på hverandre?

• Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

jeg kjørte med 2:72 utv på 540'n og det funka jævli bra syns nå jeg da.. aksa mer enn greit nok opp til 220 og hadde ett forbruk på 0,7 på langkjøring i overkant av 100km.. 220 på 4gir og en teoretisk toppfart på 360km er kansje litt drøyt..

5 eller 6trinns du har kjøpt?

Skrevet
jeg kjørte med 2:72 utv på 540'n og det funka jævli bra syns nå jeg da.. aksa mer enn greit nok opp til 220 og hadde ett forbruk på 0,7 på langkjøring i overkant av 100km.. 220 på 4gir og en teoretisk toppfart på 360km er kansje litt drøyt..

Hadde du manuelt gir på din?

Så da tror du at det vil funke bra med 2.93?

Jeg har kjøpt 5 trins. 6 trins ble for dyr for meg...

Skrevet

- Hvordan skal jeg få hjernen til å tro at bilen står i neutral eller park? (må dette for at bilen skal starte)

jeg byggde om en e30 ifra automat til manuell, da var d bare og kobble sammen 2 ledninger som går inn på automatgirstanga. var et relee som klikka i dashn når jeg holdt dem sammen

Skrevet

Hadde du manuelt gir på din?

Så da tror du at det vil funke bra med 2.93?

Jeg har kjøpt 5 trins. 6 trins ble for dyr for meg...

hadde 6 trinns manuell på min og der funka det meget bra med 2:72 så jeg trur 2:93 vil funke bra men jeg ville heller satsa på 3:45 eller noe i den stilen for og få endel bedre aks... MEN aksen med 2:72 var ganske bra og 200 kom fort.. "dæven å fort 200 kom a.. detta er skikkelig mistelappen bil" <-- kamerat etter en prøvetur og han har e34 535

Skrevet

det er ikke noe problem og bruke den diffen du har nå men jo bedre det akser jo morsommere er det :D hvis du syns den aksa bra nok med automat og den diffen du har nå så er det jo ikke no vits og bytte

Skrevet

Okei, da får jeg se hva jeg gjør. Får jeg tak i en billig diff med høyere utveksling, så kjøper jeg det. Hvis ikke, så prøver jeg min.

Ja, tror det blir bra når jeg blir ferdig :)

Skrevet

Noen som vet om folk som driver med avbalansering av mellomaksler? Driver å vurderer å bruke diffen som sitter på bilen min originalt, men mellomakslingen fra 530'en passer ikke på den, så da må jeg bruke halve av min mellomaksling og halvparten av 530 mellomakslingen for å få det til å passe. Må da avbalansere det opp igjen etter det er sveist sammen.

Eller jeg kan prøve å skaffe en 530 diff til en billig penge.

• 2 weeks later...
Skrevet

Da skal jeg begynne med ombyggingen. Har nå tatt av mellomaksling, girkasse, svinghjul, clutch, pedaler og litt annet dilldall av delebilen. Har allerede gjort klart inne i bilen til å sette på manuell kassa med giroverføringer, så tenkte jeg skulle ta ned eksosanlegg og mellomaksling av min egen bil i kveld, også ta ned girkasse og sånt i morgen eller tirsdag.

Har også funnet et firma som driver med sveising og avbalansering av mellomakslinger, så hvis jeg trenger det, så bare leverer jeg det der. Men er en mulighet for at diffen er lik i innfestningen.

Skrevet
fett! :D detta blir arti å følge med på.. har endelig fått delene mine jeg også nå.. omsider.. :wink:

Da annbefaler jeg deg å gå over delene dine. Jeg fikk meg en overraskelse når jeg skulle sett på clutch pedalen. Satte på alt, og da jeg skulle sett på fjæra som sitter der, så jeg at jeg mangla noe. Jo, en liten metall brakett som er sveist på ei ramme der. Drev fælt med å få denne ut fra delebilen, men får håpe den går lettere inn på min egen. Så sjekk at du fikk med alt dette av deler:

- Ganske diger brakett som pedaler skal sitte fast i.

- Slavesylinder

- Clutch pedal

- Lang bolt (lengre enn den som sitter der grunnet at den skal også holde clutch pedalen)

- Tykk fjær

- Slanger og rør som går til slavesylinder

- Beholder for væske til slavesylinder

Du trenger også egentlig en bryter som går inn når du trykker inn clutchen, men den gir jeg faen i. Skjønner ikke helt vitsen.

Hvis du ikke visste det, så er det egen kjøling på automatkassa, så her kommer det to rør nedi til en beholder. Jeg tror disse er koblet sammen med slanger lenger opp, så jeg kommer til å sette på et skjøtestykke og skjøte sammen disse. Hvis det er metallrør hele veien, må jeg få skaffet meg noen koniske koblinger og skjøte sammen et rør, så det blir sirkulasjon der.

Mellomakslingen min er nede nå, og da fikk jeg endelig svar på at det er forskjell på 530 akselen og 540 akselen. Det er litt større innfestning til diffen på min, så jeg må dra inn til oslo med begge akslingene og få sveist over innfestningen, så jeg får brukt diffen som sitter på bilen min. Et firma i oslo som tar kun 1500kr for denne jobben. Da sveiser og avbalanserer de, så det er jo greit.

Da jeg tok ned eksosanlegget knakk to bolter, og to muttere ble helt runde, så jeg må borre opp igjen fire hull og sette i nye bolter.

På girkassa, så må jeg få skaffet meg sånn innvendig torx pipe, ellers blir de boltene fort runde. Skal få skaffa det i morgen, så da tror jeg kanskje jeg får ned girkassa i morgen.

Skal prøve å få tatt litt bilder, men er litt overivrig, så jeg glemmer det :)

Skrevet

Da er automatkasse og svinghjul tatt av. Automatkassa var noe helvetes tung. Jekka den opp under, også la jeg meg under bilen og skrudde av de siste boltene, også lirka jeg jekken med girkassa bortover gulvet. Gikk jo greit det, men da jeg og en til skulle bære den bort, kjente jeg at den veide litt ja. Veier nok godt over 60kg.

Glemte å ta bilder, men tenkte jeg skulle gjøre det i morgen. Skal montere ferdig clutch pedalen og styret der da, så skal få knipset noen bilder.

Jeg har bestilt utløserlager i dag, men glemte det andre lageret som sitter der, så skal bestille det i morgen. Ser jo fint ut det utløserlageret som sitter der, men tenkte jeg skulle bytte det for sikkerhetskyld. Kjipt å måtte ta ned alt igjen på grunn av at det ryker.

Det tar faktisk ikke mer enn maks 20 timer å bygge om til manuell hvis alt går fint og du har alle deler. Gikk veldig greit å ta ned kassa og alt har gått fint egentlig, men med meg tok det jo litt tid med delebilen, men hvis jeg ikke regner med det, så tar det ikke lange tida (forutsett at alt går bra)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...