323tic Skrevet Oktober 20, 2007 Skrevet Oktober 20, 2007 Hei, Er rykende ferskt medlem av forument, og har fulgt med på salgsforumet i det siste. Har siklet etter BMW en god stund, og tror jeg kanskje har funnet bilen. Jeg har ikke spesielt peiling på bil sånn teknisk sett, og lurte derfor på om noen her har noen tips rundt hva jeg bør sjekke. Bilen det er snakk om er den 1998 E36 323 TIC compact. Det finnes ingen salgsannonse da eieren er en bekjent. Har har vært ute og prøvd bilen, og den er veldig tight og fin selv om den har gått langt. Telleren sier ikke så mye, men den er byttet av forrige eier og bilen har gått ca 340 000. Det jeg er mest nysgjerrig på er hva man bør sjekke ekstra nøye når den har gått så langt? Er det noen her som har erfaringer med NAF test? Dette er jo en ganske skjelden bil. Det er ikke byttet motor i den, og det er en original 323 solgt ny i Norge. Noen som har noen formeninger om prisnivå? Vanskelig å finne noe å sammenligne med. På meg virker det som at det meste er i orden på bilen, med noen få unntak. Jeg har ikke vært under, men det er antydning til overflaterust på fremre hjulbuer nederst i bakkant. Det er ikke mye, men noe er det jo. Er rust et problem på disse? Det er ganske nylig satt på bakaksel med diffsperre som skal byttes tilbake til den originale da jeg ikke har noen ambisjoner om å kjøre på bane, og diffen bråker en del. Det er også an antydning til noe lyd når man tråkker inn kløtsjen. Ikke noen følelse av at det er noen galt med den når man kjører, men den er vistnok ikke byttet tidligere?!?. Utløserlager? Noen som har erfaring på om dette er dyrt å gjøre noe med (bytte lager og kløtsj?) Det står også en ganske bra Alpine spiller i bilen som går helt bananas innimellom. Vriker som om den kutter ut. Oppfører ser meget rart. Er mest sannsynlig spilleren, men det jeg er litt redd for er om det kan være noe med det elektriske. Ikke noe annet som tyder på det da... Noen som vet om det er et kjent problem, eller bare spilleren som har sett bedre dager? Flott om det er noen som tar seg tid til å gi en fersking noen tips
Ad|oS Skrevet Oktober 20, 2007 Skrevet Oktober 20, 2007 Når det gjelde hva du bør sjekke så har du en grei liste her: http://www.autopower.se/begagnatguiden/E36/ Når det gjelder NAF-test gir det en grei pekepinne på hvordan stand bilen er i, men det er visstnok ikke alle steder de er like flink til å påpeke feil. Har vært oppe på forumet her før at grove feil har blitt oversett. Men for all del, det er nok ikke dumt å få tatt en test. Prisnivået på 323 ligger på rundt 80 og oppover. Er bilen bra holdt vil det jo gi en bedre pris, men bilen har gått langt, uansett hvor godt holdt den er. Med TIC, er det bare at det er en 323TI eller at det er turbo i den du mener? I såfall, at bilen har turbo vil jo øke prisen litt, men hvis den ikke er godkjent med turbo vil det jo ikke øke prisen like mye. At det er en compact trekker vel ikke prisen opp i hvertfall (ikke meningen å disse compact her ) Rust i hjulbuen er et problem på E36, ja. Du kan lese om det i linken lengre opp. Når det gjelder spilleren bør du forklare litt mer. Hvis den bare plutselig mister all strøm kan det jo være noe så enkelt som dårlige kontakter/ledninger som er årsaken. Litt mer info om hva som er galt vil nok få de som er mer rutinerte innen det til å gi en bedre forklaring... Og forresten, velkommen som ny medlem
323tic Skrevet Oktober 20, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 20, 2007 Takk for tilbakemelding! Den linken var veldig nyttig. Sånn jeg skjønner det så er det kjeddrift på disse motorene (M52) og ikke registerreim. Er det et utskiftningsintervall på disse? Noe som bør sjekkes nøye hvis det må byttes og er dyrt? Det stemmer helt riktig som du sier at den heter 323TI. Det er ikke turbo i den. Det som er gjort med motoren er chip og vistnok er det tatt bort katalysator. I følge eier er det 190 hk i den. Om det er et nøyaktig tall vet jeg ikke. Litt skeptisk til at katalysatoren er tatt bort. Jeg glemte å si at det er justerbart senkesett på denne. Hvilke type det er vet jeg ikke. Når jeg prøvde den var den stilt på hardeste innstilling. Over humpler ol. var den helt eksemplarisk. Ingen ulyder, og tok ugjevnheter helt glimrende Når det gjelder spilleren er det et mysterium. Det virker som om den både kutter (strømmen) og innimellom blir displayet bare sort og man får ikke gjort noe. Spilleren spiller fortsatt cd. Det er vel derfor jeg setter en knapp på at det er noe galt med spilleren, og ikke det elektriske. Jeg er ganske sikker på at det er en Alpine CDA 9855. Den ser helt lik ut på bilder. Bruker man fjærnkontrollen som følger med ser den ut til å virke uten alt for merkelig oppførsel. Jeg har heller aldri vært en fan av compact, men denne er ganske tøff (syntes jeg da), også har den delskinn sportsstoler som ser veldig fine ut. Det er ganske viktig for meg som har fått tildelt rikelig med lengde på kroppen. Bilen har per i dag ikke vinterdekk så det trengs i tilfelle. Noen som har tips om hvem som er rimelige på sånt? Bør vel ha minst 16" for at det skal være noe greie på utseende.
Ad|oS Skrevet Oktober 20, 2007 Skrevet Oktober 20, 2007 Det er vel kjededrift på alle E36 med over 2-liters motor. Kjedet skal ikke skiftes, men har hørt flere som sier at det bør skiftes etter ca200' km. Selv mener/håper/tror jeg at det ikke skal skiftes, men jeg er jo ikke noen mekaniker akkurat Du får nok desverre ikke 190hk i en slik motor med slike modifikasjoner. Chip i sugemotor uten andre forbedringer vil kanskje gi deg et par hk ekstra. Om ikke annet får du økt sperra på den litt så du får kjørt den litt høyere på turtallet før du må gire, men det er nok ikke så mye mer heller... At katalysatoren kan hjelpe litt, men gir deg nok ikke 15-20hk ekstra desverre. Er spilleren din slik at du vipper frem displayet for å sette inn CD'er? I såfall kan det hende det er dårlig kontakt mellom displayet og selve spilleren. Neste gang spilleren spiller men displayet slår seg av kan du prøve å trykke displayet inn mot spilleren å se om det kommer lys på den igjen. Jaja, smaken er som baken. Jeg er ikke fan av compact uansett hvordan de er stylet, men syns du den ser bra ut er det jo ikke noe som er bedre Når det gjelder vinterdekk så er midt beste tips Finn. Finner mye bra her til en rimelig pris. Orginale felger er vel uaktuelt da prisen er såpass høy hehe
320it Skrevet Oktober 20, 2007 Skrevet Oktober 20, 2007 angående naf test, så er min erfaring elendig. mulig det var et engangstilfelle men. bilen var full av rust, og ingenting nevnt i testen. klagde på det, men fikk til svar at rust er vanlig på biler som er 10 år gamle. helt på tryne. var forresten i haugesund.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå