Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

S50B30

Claimed data:

Horsepower 286 Hp at 7000 rev/min

Torque 320 Nm at 3600 rev/min

Actual data:

Horsepower 295.5 Hp at 6590 rev/min

Torque 340 Nm at 5060 rev/min

Effektanlegg: (SS)

Actual data: Horsepower 302.0 Hp at 6710 rev/min

Torque 345 Nm at 4950 rev/min

Uten kat, forsatt med samme eff anlegg:

Actual data: Horsepower 304.6 Hp at 6690 rev/min

Torque 353 Nm at 4090 rev/min

S50B32

Claimed data:

Horsepower 321 Hp at 7400 rev/min

Torque 350 Nm at 3250 rev/min

Actual data:

Horsepower 299.2 Hp at 6420 rev/min

Torque 360 Nm at 3690 rev/min

Effektanlegg: (SS)

Actual data: Horsepower 302.0 Hp at 6390 rev/min

Torque 362.5 Nm at 3370 rev/min

Uten kat, samme effanlegg:

Actual data: Horsepower 302.0 Hp at 6370 rev/min

Torque 360.5 Nm at 3740 rev/min

Skrevet

Utfra dette er jo de to bilene ganske like ytelsesmessig.

Det stod aldri noen om km stand, eller motorens stand ved bremsing så det kan være noe av forklaringen kansje.

Noen som har testa disse bilene opp mot hverandre i drag?

Skrevet

hadde vært moro å testet sin i benk. min er klin original og motor har gått straks 130.000. ser ut til at jeg må bytte bakpotte snart da d ytterste laget på potten har rusthull...

tips til effektpotte? kjører du med originalpotte Twin_Turbo?

Skrevet

Ja min er også helt orginal (B30) motormessig.

Jeg hadde supersprint på min forrige 325i, meget fornøyd. Den hørtes bedre ut enn M3'n gjør nå når den er orginal. Å den høres jo den =)

Når jeg i tillegg leser dette så tror jeg at jeg vil prøve SS igjen. Dersom jeg monterer før deg skal jeg gi deg en lyd om hvordan det ble!

Skrevet

Det er jo en kjent sak at M3 med 321 hk bare yter 300 hk, men jeg ser at de reelle 300 hk ligger 1000 omdr. under de 321 hk som er oppgitt. Den mangler altså det lille ekstra helt på toppen som BMW påstår at den har.

Skrevet

Fishy bremsing.. eller fishy 3.2-liter. Den skal ikke ha makseffekt så tidlig som 6400rpm. Det hadde vært interessant å se bremsepapirer på en som faktisk yter 321hk ved 7400rpm - kanskje den har ca. 299hk ved 6400rpm?

Skrevet

Er vel ikke helt reelt, kan bremse helt vidt forskjellige effekter på samme benk fra dag til dag. Er jo bare at det ikke er satt inn helt korrekte data på luftfuktighet osv, så kan det gi sprik i effekta. Å bremse to forskjellige motorer med forskjellig KM-stand og tilstand vil vel aldri være helt rettferdig...

Skrevet

SuperSprint skal nok bare vise effektøkning med egne produkter (som de jo viser på begge bilene), så utgangspunktet og riktigheten i målingene er vel ikke det største fokuset for de.

Bilene er sikkert rimelig tilfeldige kundebiler som de ikke kan si noe om tilstanden på. Hvis 3.2-literen ikke drar lenger enn til 6400rpm er det definitivt noe galt. Kanskje de slutter draget der, eller kanskje den er i nødmodus/toppfartssperre. S38 sperrer på ca. 6500rpm i alle gir når den mangler speedosignal.

Skrevet
Ja min er også helt orginal (B30) motormessig.

Jeg hadde supersprint på min forrige 325i, meget fornøyd. Den hørtes bedre ut enn M3'n gjør nå når den er orginal. Å den høres jo den =)

Når jeg i tillegg leser dette så tror jeg at jeg vil prøve SS igjen. Dersom jeg monterer før deg skal jeg gi deg en lyd om hvordan det ble!

ja gjør d. send gjerne link til pris o.l

Skrevet

litt tricky å teste 3.2 mot 3.0 da de ikke har samme utveksling på gir.

med lik effekt og vekt vil 3.2 være raskere pga 6trinnskassa.

jeg testa både 3.0 og 3.2 på samme strekning en gang. da fikk jeg 150km/t med org 3.2, 135km/t med org 3.0 og 150 km/t med chip i 3.0.

at min 3.0 er litt lettere enn en 3.2 veier akkurat opp for utvekslinga på den strekka jeg testa.

det er jo en "kjent" sak at 3.0 yter mer enn 286 org, men jeg har vanskelig for å tro at en frisk 3.2 yter under 321. motorene til BMW er jo "kjent" for å yte litt mer enn oppgitt, spesielt de litt større.

som nevnt har ikke supersprint noe annet formål enn å vise effektøkning med sine rør og det viser de jo.

skal sette på supersprint på min også, har kat.erstatter som vises på bremsepapirene. satser på å få kjøpt grenrør og bakre del til neste år, med carbon innsug å chip tror jeg det skal gå ganske bra. kanskje 340hk?

Skrevet

0-200kmt skiller det 0.5sek på M3 3.0 og 3.2. Dette ble målt igjennom flere titalls tester av tyske magasiner og nettsider, men m3 3.2 er en bedre motor på mange andre områder enn generelt kun effekt vil jeg tro. Nyere konstruksjon :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...