Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter snart 3 år med e36 så vurderer jeg å gå opp et hakk og koste på meg en annen bil til våren.. Vurderer såklart bmw da jeg har hatt bare positivt å si om e36'n. Har da tenkt på en E39 520 m/2,2L 170hk eller 520 diesel m/136hk, men må si bensin frister mer, men vil høre hva dere mener..

Burde jeg velge diesel eller bensin? Er det merkbart bedre comfort i denne enn i e36? Hva burde jeg se etter? noen barnesykdommer? tenkte da fra 2001 modell og opp..

Har som sagt tenkt å bruke litt tid å finne den rette bilen og spare opp litt penger sånn at jeg ikke forhaster meg med så mye penger..

morten

Skrevet

Hadde nok gått for bensin utgaven.

Ville lagt mer vekt på å se etter slitasje enn å tenke på barnefeil. Håndbrekk som ikke fungerer, airbag som må byttes, sliten clutch, radiator osv. Regner ikke med at alt dette er tilfelle når det er snakk om 2001 mod. og oppover, men det kan være greit å sjekke.

Skrevet

Sjekk også om det er vibrasjoner i bilen. Mange forskjellige ting kan føre til dette, så det er ikke så lett å finne en eventuell feil.

Skrevet

ok. takk for svar.. men hvordan er 520 diesel? noen erfaringer? eller er det bare å satse på 170 hk bensin? bilen går max 10000 km i året så det stopper ikke på bensin utgifter.

Skrevet

Jeg har en 520i med 150hk om manuelt gear. Den går i beste fall greit nok. Tipper at en diesel vil føles vel treg.

Og så er det jo lyden fra bensin-rekkesekseren da :)

Skrevet

Jeg har en 520D 2001 modell, og selv om den kun har 136 hk, så syns jeg den er rimelig sprek. Er jo ingen racer, særlig i forbikjøringer, men 280 nm allerede ved 1750 rpm er ganske fornøyelig. I tillegg går det over 1200 km på en tank.

Nå kjøpte jeg min som en ren bruksbil, så den har original styling og felger, men er til gjengjeld meget godt utstyrt. Mangler omtrent bare tv og navigasjon.

Skal du ha en entusiast E39, så gå for bensin eller 525D/530D. Når det gjelder komfort er E39 helt fantastisk. Hører ikke mye støy der i gården. Morsom bil å kjøre og kan ikke sammenlignes med E36. Går nok ikke tilbake jeg nei ;)

Skrevet

Jeg har en 520 ia 150hk,hadde 528 før så jeg har nedgradert,måtte glise litt for med selv i sommer når jeg lå i 210 på autobahn og bilen gikk som på skinner,den er litt treig fra 0-100 men absolutt ingen sinke på skikkelig motorvei,viser den farten riktig så fikk jeg presset den til 225,med 170hk hadde jeg sikkert klart 235.

Skrevet

Må nok geare litt mer med en bensiner ja. eElers kan jeg skrive under på at bilen er stille og behagelig å kjøre. Har fått mangen komentarer på dette fra folk som sitter på.

Det er vanskelig å la bilen stå parkert to dager, da må jeg finne på en unskyldning for å ta en tur :)

Skrevet

takker for svar. er veldig usikker på hva man skal velge. men en chip på 520 diesel må da hjelpe meget bra i forhold til en 170hk bensin? er liksom ikke det letteste å få tak i en 520 2,2 170 hk i rimelig prisklasse..

Dessuten, jeg har ikke hatt "sekserlyden" som alle mener man må ha for å kjøre bmw så jeg kommer ikke til å savne den om jeg velger en 520 diesel, men det har merket på panseret for det..

kvaliteten vet jeg at er der... så derfor velger man bmw igjen ikke sant? :)

Skrevet

Kan ikke se at du nevner facelift som noe krav/behov???

Jeg valgte selv å gå for en sen 2000mod(520d kom som kjent i 2001) og jeg tar facelift når/om behovet skulle melde seg. Uansett så åpner det for bredere utvalg av motorer kontra å gå for 2001 eller nyere i samme prisleie.

Jeg synes pris spranget fra 2000 til 2001 er i overkant. Min tiln.fullutstyrte helnorske 530d med dokumenterte 103.000km hadde ikke blitt rimligere som 2001 520d. Man får både 525 og 530Diesel for tilnærmet samme pris som en knapt nyere 520d.

520i er klart det rimligste å handle, men til gjengjeld virker de også å falle raskere i pris samt være mindre etterspurt på markedet. Får mye bil for pengene der da. Men det er en til tross begrenset effekt en deilig motor det også. At den er så mye kjappere en 520d tror jeg derimot ikke, spesielt i de mest merkbare registrene som forbikjøringer mm. Måtte da evt blitt 170hk utg. i 0-100displinen. Og som nevnt, en chip ville vel utjevnet dette, og kanskje vel så det (kjenner ikke data på disse helt)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...