Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg kommer snart til å skaffe meg et E30 prosjekt (om det blir facelift eller pre-facelift er derimot ikke bestemt enda). 316 og 318 ligger jo endel lavere i pris enn 320, 323 og 325, så jeg hadde tenkt til å skaffe en med firer, og så bytte til seksermotor. Men hvordan er det å bytte motor, da? Må jeg fjerne de gamle festene og sveise på nye, og er det noe annet som må tilpasses osv? Og hva med girkasse? Kan jeg bruke girkasse fra 316 og 318 med de 6-sylindra motorene? Hvis ikke, hvordan er det å bytte girkasse osv?

Ble noen spørsmål det, men forventer ikke at en person skal svare på alle. Så hvis du kan svare meg på noe, så hadde jeg blitt glad!

Takk på forhånd!

Skrevet

Du bruker motorlabbene du får med sekseren, du trenger ikke sveise å kødde. Motoren passer rett oppi uten modifikasjoner.. Du kan ikke bruke girkasse fra 316/318, det er M10 motor og sekser motoren til E30 heter M20. DVS. Du kjøper motor med girkasse, så tenker du ikke mer over det.

En firer ligger vell lavere i pris. Men kjøp deg en med sekser orginalt. Hvorfor ikke. ;)

Skrevet

Du må bytte motor, gir, el nett og mellomaksel for å få den kjørbar. Du bruker motorfestene fra den motoren du skal ha, trenger ikke tilpasse de så lenge det er en M20 motor du skal ha i. Det er kurant å bytte motor i E30 dersom du kan litt grunnleggende skruing, har litt system osv.. Eneste er at kanskje det elektriske må kobles om.

Skal du ha bilen godkjent med motor må du også bytte til større fjærbein fremme samt bremser hele veien. Og diff bør vel også byttes for å få det mest mulig holdbart og for å få rett utveksling.

Skrevet

Med andre ord, kjøp deg heller en bil med 6'er, skiller ikke så mye i pris hvis du regner me pris for motor, gir osv + x-ant timer det vil ta deg i garasjen hvis du ikke har skrudd mye e30 før.

Skrevet

Takk for svar folkens!

Dette blir mitt første prosjekt og jeg har igrunn veldig lite erfaring med skruing bortsett fra de gangene jeg har skrudd litt på den gamle bilen til mor sammen med far. :P Det høres vel igrunn endel enklere ut å kjøpe en bil med sekser orginalt, ja. Greia er at jeg har nesten to år på meg til å bli ferdig med bilen, så det er meninga at jeg skal ha litt å gjøre liksom. Så hvis det ikke er så alt for avansert å skifte til M20 motor fra en med M10 orginalt, så tror jeg egentlig at jeg kommer til å gjøre det. De fleste som har sekser orginalt i min prisklasse ser jo ganske så rævkjørt og overprisa ut (jeg hadde ikke planer om å betale noe særlig mer enn 20k for selve bilen, og så har jeg rundt 30k til å bruke på bilen etter det, men det blir mer etterhvert), og i tillegg ligger jo 325i (og de som evnt. har byttet til M20B25) ganske høyt i pris.

Faren min har egentlig ganske bra peiling på skruing, selv om han ikke er bilmekaniker. Så motorbytte burde vel ikke være umulig, ihvertfall ikke så lenge jeg kan spørre her på forumet. :P Han er elektriker også, så elnettet burde ikke være noe særlig problem hvis vi skaffer et koblingsskjema, eller hva?

Har fundert litt på M50(B25) og M30(B34) også, hvordan er det å få disse ned i en E30 med M10 orginalt? Og er det egentlig verdt det i forhold til en M20B25? Må vel bytte girkasse her også, regner jeg med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...