Kobar Skrevet Oktober 22, 2007 Share Skrevet Oktober 22, 2007 driver og pusser og sparkler prosjektbilen min, og har kommet til panseret, der hvor det er en del steinsprut. først matter jeg bilen med 189 sandpapir, deretter 400 og til slutt 1200, mn hva gjør jeg med steinsprutskader som går helt til metallet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Berre83 Skrevet Oktober 22, 2007 Share Skrevet Oktober 22, 2007 burde jo ha på en form for rustgrunning der det går helt ned til metallet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rabies Skrevet Oktober 22, 2007 Share Skrevet Oktober 22, 2007 jeg fikk tips av en gammel billakerer om å bruke owatrol i stedet for typisk rustgrunning. tror det er en slags teak-olje. skal vist funke veldig bra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kobar Skrevet Oktober 22, 2007 Forfatter Share Skrevet Oktober 22, 2007 jeg fikk tips av en gammel billakerer om å bruke owatrol i stedet for typisk rustgrunning. tror det er en slags teak-olje. skal vist funke veldig bra teak-olje som man behandler treverk med? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rino Skrevet Oktober 22, 2007 Share Skrevet Oktober 22, 2007 regner med at du bruker rondell? bare og pusse ut stein sprut med 320 papir, gå over med 500 eller 600 også grunne der det har blitt blankt metall. syntes 1200 papir hørtes veldig fint ut og pusse med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rabies Skrevet Oktober 22, 2007 Share Skrevet Oktober 22, 2007 jeg fikk tips av en gammel billakerer om å bruke owatrol i stedet for typisk rustgrunning. tror det er en slags teak-olje. skal vist funke veldig bra teak-olje som man behandler treverk med? ja. han sa så... syns det hørtes rart ut selv men det var visst det han brukte, og han er et typisk ''bil-geni''. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zephyr23 Skrevet Oktober 22, 2007 Share Skrevet Oktober 22, 2007 du sliper ned hele panseret med 320 rondell, samme med steinspruta, men ikke slip de ut med kanten av rondellen, før den sakte fram og tilbake over steinsprutet for hvis ikke kan du slipe inn bulker, ang resten av slipinga di (der du er kommet til reint metall så kjøper du sikkens syregrunning, får vel kjøpt en boks på ett lokalt lakk verksted), er det grunning og fyller du sliper til? isåfall sliper du unødvendig pent, de fleste fyllerne klarer å fylle sliperiper fra selv 240 papir for hånd (selv om dette ikke er anbefalt) , og du må ikke slipe for pent over sparkelflekkene for du skal jo tenke på at fylleren skal ha heft over etterpå og jo finere du sliper, jo mindre heft, men først når du har grunna og lagt fyller så sliper du over med 400 på rondell for så å slipe over med 1000 vann, gjerne bruke noen vannslipe''puter'' som kalles abralon, vi bruker disse flittig på jobb og gir perfekt resultat hver gang! PS: veldig viktig at sliperondellen er oscillerende , hvis ikke kan du få mange ''fine'' sliperinger!! håper dette kunne hjelpe:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kobar Skrevet Oktober 23, 2007 Forfatter Share Skrevet Oktober 23, 2007 tusen takk for svar, men du sier altså at jeg ikke trenger gå over med 1200papir? planen var å få pusset ned hele bilen, og sparkle alt, så skal den grunnes i en lakkboks. bilen pusses ned med 400papir, så grunnes, også vannslipes med 1200? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zephyr23 Skrevet Oktober 23, 2007 Share Skrevet Oktober 23, 2007 du trenger ikke gå over med 1200 papir før grunning nei, da får du ikke slipt ordentlig ut eventuelle riper. Bilen pusses ned med P320 papir på rondell (også over sparkel), etter den er grunna og lagt fyller på, så sliper du over med P400 på rondell(pass på å ikke slip alt for mye igjennom siden da er pointet med fyller og grunninga borte) og så etter du har slipt tørt med 400 sliper du deretter over med P1000 eller P1200 med vann, hør med den du skal grunne bilen hos om han har det jeg nevnte i innlegget mitt over ( Abralon ) hvis ikke så skal de ha de på bilextra, disse er litt dyre, men er så absolutt å anbefale da de gir ett utrolig bra resultat, etter du har vannslipt bilen ferdig så tar du ett vått pusseskinn og drar over bilen så du fjerner det meste av slipevann fra bilen, og så blåser du den hundre prosent tørr med en blåsespiss ( viktig å blåse overallt hvor slipevann kan ha kommet og det skal lakk etterpå) for hvis dette slipevannet som har masse støv i seg tørker blir det en tjuk deig omtrent som er vanskelig å vaske vekk. husk også at når du sliper så må da ha rene hender, og ikke la hendene komme i kontakt med selve bilen etter du har holdt på med noe som kan ha silikon i seg, spessielt ikke før du skal slipe siden da kan du slipe silikonen inn i fyllern og den det kan komme fram når man lakker den! Ble litt langt det her, men håper jeg forklarte bedre denne gang:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kobar Skrevet Oktober 23, 2007 Forfatter Share Skrevet Oktober 23, 2007 planen er jo å få den pusset ned, og få lagt på grunning, og deretter gå over med vannslipepapir igjen til sommeren, for jeg har planer med lakkerer at den skal bli lakkert i sommer. er ganske lang transport til lakkboksen hans, så jeg skal grunne bilen i garasjen til onkelen min helst før jul! går vell greit at bilen står grunnet i halvt år mens jeg lager fester til styling, og fikser på understell og motor..? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå