Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden det er litt småjobbing her for tiden tenkte jeg det kunne være greit med en tråd her angående emnet.

Nå i kveld har dere nok opplevd litt ustabilitet, og det er fordi jeg har fått gjort litt diverse endringer.

Søkefunksjonen er nå oppe og går igjen.

I tillegg har jeg testet litt med database på en server via internett, men har ikke kommet til noe konklusjon der enda. Skal jeg teste dette mer blir forumet "slått av", slik at ingen kan poste. Skulle det skje vet dere nå hvorfor... :)

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Det er definitivt SQLen som er problemet, og ingenting annet.

Nå kjøres SQLen (dvs. alle databaseforespørsler) via nettet til en server et helt annet sted i landet, via internett, og bimmers.no-serveren har nå knapt last i det hele tatt. Den har normalt høy load døgnet rundt.

Desverre er serveren SQLen nå kjøres fra mindre enn bimmers-serveren, og via internett vil det alltid være mer delay enn på et lokalnettverk, så på totalen vil nok ikke dette bli noe raskere, men det gir meg ihvertfall en idé om hva som må gjøres fremover.

Så for å gjøre en lang historie kort, hvis noen kan tilby en konto på en grei MySQL-server et eller annet sted, så kan det være nok til å løse problemene. Mest optimalt ville det vært å ha websidene på samme sted, men det er verdt et forsøk med kun SQLen også. Databasen er rundt en halv gig.

Skrevet

Sitter vel noen her med litt linje som kan hjelpe til. Her på vestlandet har mange fiber fra lyse - 10/10, 25/15, 50/25.

Jeg er etterhvert på flyttefot, så jeg tror ikke jeg kan stille. Blir for mye rot.

Skrevet

SQL-databasen blir nå kjørt på Lyse-linje, som et forsøk bare for en dag.

Problemet med å kjøre hele siten på en Lyse-linje er at de ikke tillater "kommersielle" sider på privatabonnement, så da må man over på bedriftsabonnement, og helt andre priser.

I tillegg er jeg da, pga. avstanden, avhengig av at serveren/serverne står hos noen med litt peiling på data (linux), slik at de kan få serveren opp igjen om det skulle være problemer. Bare den kjører og er på nett kan jeg fikse alt annet via nettet.

Skrevet
Sjekk ut http://easyisp.no/ Kjenner dei som driver dette, og dei har svært bra peiling samt høg oppetid. Kunne kanskje være ein ide å lagt MySQL databasen der, eller kanskje heile siden.

Hmm, de har ingen pakker som er store nok for hele siten, og det er ikke så mange webleverandører som har SQL åpent for omverdenen. Som regel godtar de kun lokale connections. Vet du noe om det?

Begynner forøvrig å lure på om den eneste fornuftige løsningen er å kjøpe en helt ny server og bytte ut den vi bruker i dag.. :?

Skrevet
Sjekk ut http://easyisp.no/ Kjenner dei som driver dette, og dei har svært bra peiling samt høg oppetid. Kunne kanskje være ein ide å lagt MySQL databasen der, eller kanskje heile siden.

Hmm, de har ingen pakker som er store nok for hele siten, og det er ikke så mange webleverandører som har SQL åpent for omverdenen. Som regel godtar de kun lokale connections. Vet du noe om det?

Begynner forøvrig å lure på om den eneste fornuftige løsningen er å kjøpe en helt ny server og bytte ut den vi bruker i dag.. :?

Har sjekke nå, og dei kan opne for SQL trafikk frå din IP. Rekner med du har fast IP. Kan også kjøyre ein test dersom du ønsker det. Dei treng da ein dump av databasen da dei må importere databasen. Dersom databasen er på ein halv GB kan du gå på B1500 pakken.

Skrevet

Ok. Det finnes jo uansett hauger av hostingtjenester der ute, og det ville jo vært en fordel å ha alt på samme server.. men da er jeg avhengig av php4 og safe_mode off sånn siten er i dag.

• 2 weeks later...
Skrevet

Tester litt med en bildeopplastingsfunksjon.

Desverre er det ikke kapasitet til å kjøre bildeopplastingen på samme server som resten av siten, og hver link må derfor kopieres over i tekstfeltet over, men det skal allikevel, slik jeg ser det, være en stor forbedring. Spesielt siden alle bildene da havner på en server med god kapasitet, i motsetning til Imageshack, Photobucket og lignende. Bilder fra trege servere treger ned hele sidene her, og så er det jo greit å ha en server der bildene blir liggende.

Fint om dere tester litt og sier om det er helt håpløst forvirrende, eller om det går greit, og hvordan det fungerer ellers også. Det går ikke an å unngå å se den under meldingsfeltet når man skriver et svar. NB, den vises ikke i quick reply-feltet.

Skrevet

Gunnar

Var desværre a no go angående server plass som vi pratet om :cry:

Men en anden ting :

Var det ikke noe å få os en WIKI her på sitet?

Hadde virkeligt gjort livet så mye enklere for alle.

Tenk for et leksikon det kunne gå hen å bli :idea:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...