dejavu Skrevet Oktober 24, 2007 Skrevet Oktober 24, 2007 Heisann! Siden i sommer har jeg hatt tilbakevendende problem med at motoren har gått seg varm(m50,320i-92 mod.), særlig om jeg blir stående i en bilkø,samt at jeg ved jevne mellomrom har måttet etterfylle kjølevæske. Dertil så har det vært noen vansker med å få varme ut av varmeapparat.Sluttelig kommer det betydelige mengder hvit røyk ut av eksosrøret på kald motor.Dette er da de første minuttene,kanskje 5-7 min., etter oppstart. Etter dette normaliserer eksosen seg helt. Så har jeg byttet termostat og vannpumpe.Mekaniker sa også at viskosekoblingen på kjølevifta var slitt,men at det ikke var kritisk nå som vinteren nærmet seg. Også har jeg prøvd å lufte, med midlertidig "bedring" som resultat. På langtur er temperatur normal. Kjørte 15 mil i strekk forleden, og motor holdt normal temperatur.Om toppakning var gåen,burde den ikke da gått varm?? Kan noen forklare meg hvilke mekanismer som medfører hvit røyk fra eksosen? Jeg er kjent med toppakningteorien ,men kan kondens gi hvit røyk som forsvinner etter 5-7 min.? Og hvordan oppstår denne kondensen?
Filur Skrevet Oktober 24, 2007 Skrevet Oktober 24, 2007 Har opplevd at kondens forårsaket hvit røyk som forsvant etter noen minutter på min gammle Audi, men den hadde stått i ro hele sommeren i 2 måneder før jeg startet den. Dette skjedde bare den ene gangen. Hva dette skyltes har jeg aldri fått vite...
dejavu Skrevet Oktober 24, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 24, 2007 Har opplevd at kondens forårsaket hvit røyk som forsvant etter noen minutter på min gammle Audi, men den hadde stått i ro hele sommeren i 2 måneder før jeg startet den. Dette skjedde bare den ene gangen. Hva dette skyltes har jeg aldri fått vite... Hos meg er det en daglig foreteelse!
Filur Skrevet Oktober 24, 2007 Skrevet Oktober 24, 2007 Det kan jo kanskje være en mindre lekasje en plass som tettes når motoren blir varm? Klarer du å se om det er "eggedosis" fårekommelser i oljen når det ryker?
dejavu Skrevet Oktober 24, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 24, 2007 Det kan jo kanskje være en mindre lekasje en plass som tettes når motoren blir varm? Klarer du å se om det er "eggedosis" fårekommelser i oljen når det ryker? Både under oljepåfyllingslokk og på peilepinnen, ser oljen normal ut. Dvs. ikke hvitaktig eller tykk graut av eggedosis farge.
Filur Skrevet Oktober 24, 2007 Skrevet Oktober 24, 2007 Viskosekoblingen kan være en luring, hvis du kan få tak i en ny eller brukt som virker, kan du i allefall finne ut om den har noe med varmgangen å gjøre. Røyken er vell ikke annet enn toppakkningen eller kondens som kan være årsak?
dejavu Skrevet Oktober 24, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 24, 2007 Viskosekoblingen kan være en luring, hvis du kan få tak i en ny eller brukt som virker, kan du i allefall finne ut om den har noe med varmgangen å gjøre. Røyken er vell ikke annet enn toppakkningen eller kondens som kan være årsak? Men om det er toppakningen, burde ikke røyken være der hele tiden?
Filur Skrevet Oktober 24, 2007 Skrevet Oktober 24, 2007 Skulle vell egentlig det, men spørs hvor stor lekasjen er. Kan som sagt være en minilekasje som forsvinner når motor blir varm og metallet utvider seg... Hadde lekasje på min 535 og der var den så liten at jeg måtte ha forstørrelsesglass for å se det den skikkelig...
dejavu Skrevet Oktober 24, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 24, 2007 Skulle vell egentlig det, men spørs hvor stor lekasjen er. Kan som sagt være en minilekasje som forsvinner når motor blir varm og metallet utvider seg... Hadde lekasje på min 535 og der var den så liten at jeg måtte ha forstørrelsesglass for å se det den skikkelig... Fikk du likevel misfarging av oljen?
BreitBau Skrevet Oktober 24, 2007 Skrevet Oktober 24, 2007 Har nøyaktig de samme problemene.. Min topp ble det tatt røntgen av, plana blokk og topp og ny pakning.. like hvit røyk.. det stabiliserer seg når motor er varm emn den bruker litt vann.. Er ikke nødvendigvis logikken er den rette her.. Når en motor utvider seg vil en sprekk bli større.. men en annen en kan bli mindre.. Ingen misfarging av olje her heller... Trykktestet kjølesystemet og alt var ok.. Hadde på bars leak men det hjalp ikke...
R.E.H Skrevet Oktober 24, 2007 Skrevet Oktober 24, 2007 trenger ikke å være toppakningen.. jeg får kondens i potta, og da blir det en del røyk fram til den er blitt varm og litt lengre.. men siden du har kjøleveske forbruk så er det jo en feil der som du må få sjekket..
dejavu Skrevet Oktober 24, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 24, 2007 Har nøyaktig de samme problemene.. Min topp ble det tatt røntgen av, plana blokk og topp og ny pakning.. like hvit røyk.. det stabiliserer seg når motor er varm emn den bruker litt vann..Er ikke nødvendigvis logikken er den rette her.. Når en motor utvider seg vil en sprekk bli større.. men en annen en kan bli mindre.. Ingen misfarging av olje her heller... Trykktestet kjølesystemet og alt var ok.. Hadde på bars leak men det hjalp ikke... Logikken høres grei ut den. Hva er Bars Leak og hvor får jeg kjøpt den?Får prøve det som prøves kan,innen jeg kjøper ny bil....(bortsett fra toppakningskifte)
bmwrasaren Skrevet Oktober 24, 2007 Skrevet Oktober 24, 2007 Hmm. Høres ut som toppakning da, men kan jo være sprikke i toppen.
BreitBau Skrevet Oktober 24, 2007 Skrevet Oktober 24, 2007 Hmm. Høres ut som toppakning da, men kan jo være sprikke i toppen. Ny pakning og røntgen sa ikke noe sprekk.. Blokka er støpejern.. Lite trolig det sprekker der.. Men kan jo hende det gikk oss hus forbi.. Bars leak kjøpte jeg på Vianor.. Har det sikkert på både biltema og torshov. Veldig bra middel.. blir litt skeptisk med det første.. ser ut som rustklumper i vannet.. Men det er slik det skal være
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå