Gå til innhold

Bytte av kjølevæske gikk ikke som planlagt, trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen,

Jeg har kjøpt en bmw 520ia E34 fra 1992 med M50B20 motor. Siden det kommer frost av og til så tenkte jeg å bytte kjølevæske (vet ikke når det ble gjort sist pga jeg kjøpte bilen brukt i sommer). Så jeg kjøpte en 5l kanne av Comma sin "xstream green" anti-freeze(godkjent for bmw M50 motor). I instruksene stod det at det går 10,5/11l oppi kjølesystemet og at frostvæsken skal blandes ut 1:1.

Så jeg fant et stort men lavt kar, satt det under radiatoren, skrudde av korken på kjølevæsketanken, tok av slangen nederst ved radiatoren, ventet til det sluttet å renne, stappet hageslangen ned i kjølevæsketanken, flushet alt ut til det kom bare rent vann ut av radiatoren, tok slangen på igjen, skrudde av "bleed" ventilen, fyllet på med utblandet forstvæske og fikk fyllet på bare 3l før det var fullt! Skal det ikke være plass til 10-11liter???

Jeg er klar over at det var litt vann i systemet etter "flushingen" men det kan umuligt være 7 liter!?

Trenger hjelp sårt, frosten kommer inatt :(

Skrevet

Skal jeg skru på korken og bleed ventilen før jeg starter motoren eller skal en av de være på plass og den andre av? Kjølevæsken er over "cold engine" grensen i tanken også...

Skrevet

Ha lokket av og bleed vent. åpen.

Sluker det unna etter kort tid, så etterfyller du etterhvert.

Men følg med på temp.

Kommer det masse vann og null luft i bleed vent'n, så er det teoretisk fullt i systemet.

Skrevet

Hvis jeg klemmer på slangene i kjølesystemet så kommer det væske ut av bleedventilen. Kan det fortsatt være luft i systemet? angående det med tappepluggen, så er jeg klar over at den er der, men rampene jeg har ble ødelagt etter at naboen lånte de uten å si ifra at han sko bruke de til en amerikansk van (en rampe tåler kun 500kg). Skal ut og starte motoren nå. Er tilbake ASAP.

P.s

Bilen står helt vannrett

Skrevet

sett bilen med snuten i nedoverbakke for å tømme systemet :) snu den med snuten oppover å start å fyll, slå i til det er fult start bilen, slik att det synker holdt på noen timer sist gang jeg gjorde det, men pass på temp !! å luft kan sitte lenge i systemet :)

Skrevet

Kan tilføye at jeg sto vannrett med bilen og fylte på så mye jeg fikk på før jeg startet motoren.

Deretter var det bare og fylle etter litt ettehvert til det omtrent ikke fantes bobler i vannet som kom ut bleed ventilen.

Tightet til bleed og tut og kjør.

Dette var i forbindelse med vannpumpeskift, så den var så godt som tom for vann for og si det sånn.

Har ikke trengt og etterfylle noe som helst etter dette.

Legge til at bleed sitter på radiator på min bil, og det er en m50 motor.

Skrevet

Ser ut som at det fungerte, men jeg tror at jeg må tilsette litt konsentrert frostvæske slik at forholdet er riktig... Den ble blandet ut litt siden det var "vann" i systemet fra før...

Skrevet
Ser ut som at det fungerte, men jeg tror at jeg må tilsette litt konsentrert frostvæske slik at forholdet er riktig... Den ble blandet ut litt siden det var "vann" i systemet fra før...

Nydelig. :D

Da åpner du bleed igjen og etterfyller med konsentrert frostveske etterhvert som det forsvinner i beholder.

Litt sløs med frostveske blir det jo, men lett og gjøre. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...