Styletech Skrevet Oktober 25, 2007 Skrevet Oktober 25, 2007 hjæælp.. trenger tips å gode råd til dette problemet.. For 6 mnd siden tok jeg turen til tyskland å hentet en 1989 m5 e34, den hadde rusla 210000, dokumentert. Bilen har trim kammer og chip.. helt strøken i lakken, altså en drømmebil. For 1 mnd siden så skulle jeg på ett biltreff, men under turen kom lyden som fikk hjerte mitt til å blø. lyden var den samme som når kjea på sykkelen din "glepper". Jeg trampa inn clutchen me engang, og motoren stoppet av seg selv. Bilen ble tauet hjem, å demontering var igang, innsugsmanifold er tatt av og innsugsventilene er kommet til syne.. På sylinder 6 så er begge ventilene brukket og ligger på stempelet. ingen andre ventiler har synlige skader enda, men regner med flere.. så den ekle saken stempel 6 er skadet, toppen er mulig skadet og det ligger spon oppe på alle ventilene. håpet er at sponet ikke har kommet i sylinderene.. Søket etter ny motor her i norge eller deler er vanskelig. danmark (koed) har/hadde en motor 3,8 l men den skulle de ha igjen like mye som jeg gav for bilen i tyskland. søket i tyskland har gitt flere resulateter, mange deler til en "fornuftig" pris. Det var nok om selve problemet og ting rundt d.. Spørsmålet mitt er : hva er best for meg å gjør? overhale greia eller er det umulig å overhale d? er d best å kjøpe delebil i tyskland eller bare motor delene som jeg trenger? noen som evt kan si sånn ca pris? vet at d er vanskelig Sånn ser det ut i innsugssiden på sylinder 6 Sånn ser det ut i innsugssiden på sylinder 1
336mik Skrevet Oktober 25, 2007 Skrevet Oktober 25, 2007 Har gjort samme leksa som deg en gang,og jeg byttet topp,og skadet stempel. Har byttet bare stempler noen ganger også.
Gunnar Skrevet Oktober 25, 2007 Skrevet Oktober 25, 2007 Har du betalt avgifter for den, eller kjører du den kun på prøveskilt?
Styletech Skrevet Oktober 25, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 25, 2007 Har du betalt avgifter for den, eller kjører du den kun på prøveskilt? den er momset inn til landet bare, har en norsk 520 ia som skal ribbes og ombygges. Har gjort samme leksa som deg en gang,og jeg byttet topp,og skadet stempel.Har byttet bare stempler noen ganger også. hvor fikk du tak i deler og topp?
336mik Skrevet Oktober 25, 2007 Skrevet Oktober 25, 2007 hvor fikk du tak i deler og topp? Stempler fikk jeg tak i da jeg kjøpte ei hel blokk(kun blokk,stempler og råder),og topp kjøpte jeg av Andreas Arthurson som driver www.pure-pf.com i sverige. Tror jeg har noe stempler til m5 3.6,men disse er dessverre dreid ned.
BoSJo Skrevet Oktober 25, 2007 Skrevet Oktober 25, 2007 Uff, det så ikke bra ut. Er sikkert kjede strammeren som har løsna litt og mistet olje tryk (Typisk S38 feil) Når du bygger op eller kjøper annen motor, så bytt til S50B32 kjedestrammer, og dra den til med 70NM. Hiv av toppen og se og vurder ut fra det, men du skal nok regne med at alle ventiler er bøjt
Gunnar Skrevet Oktober 26, 2007 Skrevet Oktober 26, 2007 Siden den bare er momset inn blir jo dette en vurderingssak for hvor mye tid du vil legge i det. Du kan jo hente en ny for en slikk og ingenting, og selge den du har, enten komplett eller i deler. Det er mye bra deler på M5en som du får en del for. Interiør, styling, vrakmotor, gir, drivverk..
Larsiaman Skrevet Oktober 26, 2007 Skrevet Oktober 26, 2007 Hør med "raketten" her innpå forumet. Han har MASSE m5 motordeler til både 3.8 og 3.6 liggende i lokalet hans.
Rogern Skrevet Oktober 26, 2007 Skrevet Oktober 26, 2007 dette var kjipt.. har akkurat handlet m3 i utlandet som delebil nå og hadde motorn gått hadde mye av vitsen vært borte.. men d er lenge til våren enda så dette fikser du vell
Styletech Skrevet Oktober 28, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 28, 2007 håpet er jo klart å få til motoren til sommeren.. er i tvil om hva som er best, hente en m5 til eller overhale den jeg allerede har.. bilen skulle vinterlagres dagen etter havariet.. driver å leter etter deler i norge, sverige, danmark og tyskland nå.. skal demontere alt i neste uke, skal holde dere oppdatert med bilder osv.. kan jeg bruke strammehjulet og delene som trengs til skifting ifra en 3,8 litern til m5? ikke alle som kjøper delebil til delebila viss det er det valget jeg tar, men kom gjerne med flere tips hva jeg bør gjøre når jeg først tar ut motoren og plukker den i småbiter
kim MPower Skrevet Oktober 28, 2007 Skrevet Oktober 28, 2007 Jeg har også opplevd samme greia, det er en typisk slitasjeskade på ca 170000km, så sånn sett så har din holdt lenge. Og ja, det koster å fikse. Synest å huske reperasjonen min kostet 18-20000kr, og da gjorde jeg det selv, men det inkluderte porting av topp og innsug, pluss sliping og trykktesting av topp. Er toppen din sprekt anbefaler jeg å finne ny brukt motor for toppen på S38 er svindyr! Innsugsventilene er også veldig dyre om du skal kjøpe nye, jeg fikk tak i brukte hos Autotrim i Trondheim og sparte 7-8000kr på det. Er ikke oppdatert nå men for ett par år siden var disse motorene nesten allmannseie. En annen ting, visst jeg en dag kjøper bil med den motoren igjen kommer jeg til å bytte register å kjedestrammer nesten før jeg starter motoren og det anbefaler jeg også andre å gjøre, når man likevel må gjøre det før eller siden. Lykke til hvert fall, kongemotor når den fungerer som den skal...
Styletech Skrevet Oktober 28, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 28, 2007 hmm er ikke så ille priser på topp i tyskland.. han jeg kjøpte bilen av, har funnet ett par til meg for en pris mellom 8000-10000.. tror ikke det er sprek i toppen min, men stygge skader, så skal ta den av og kontakte autotrim trondheim, ett par kjenninger der så får de se om det er noe å reparere.. men frykter det værste.. hmm er ikke så stive priser på ventiler heller ifra koed.dk. ny priser ja. men et spm, passer strammehjulet og delene ifra 3,8 litern på 3,6 litern?
kim MPower Skrevet Oktober 28, 2007 Skrevet Oktober 28, 2007 Kjenner du Tore på AT så slipper du nok unna en del billigere, 8-10k for en topp er jo en fin pris, synest å huske at vår kjære overprisede GS skulle ha 38000,- pluss moms. Tror ikke du kan bruke 3,6 strammer men det er en stund siden jeg hlodt på med disse motorene så kan nok ikke gi deg ett sikkert svar. Litt kødd å skru på 3,8 litern, med tanke på shimsing og register montering, ett lite tips kan være å studere stilling på kammer før du demonterer..
Styletech Skrevet Oktober 28, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 28, 2007 Kjenner du Tore på AT så slipper du nok unna en del billigere, 8-10k for en topp er jo en fin pris, synest å huske at vår kjære overprisede GS skulle ha 38000,- pluss moms. Tror ikke du kan bruke 3,6 strammer men det er en stund siden jeg hlodt på med disse motorene så kan nok ikke gi deg ett sikkert svar. Litt kødd å skru på 3,8 litern, med tanke på shimsing og register montering, ett lite tips kan være å studere stilling på kammer før du demonterer.. Ja kjenner Tore, Var en stiv pris på GS sin da.. men nå er d ikke 3,8 litern jeg har men 3,6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå