Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan få kjøpt en e-34 520i med gåen toppakning. er det verdt å koste på ny pakning eller er det billigere/bedre å skifte hele motoren? veit ikke om det er 24v eller ikke. og hva er egentlig motorkoden på disse motorene? har sett litt her og er litt forvirra. er helt fersk på bmw men har skrudd mye ford.

Skrevet

Motorkoder står det noe om på denne sida under motorguide - kanskje ikke så lett å linke den opp mot hvilken bil du har... Men har du en e-34 520, så har du enten m20b20(tidlig-til ca '90) eller m50b20.

Hvis du ser på: http://www.bmwccn.no/nor/kapittel2/index.htm under motorvarianter og chassivarianter så kan du finne ut hvilke bil som har hvilke motor.

Å bytte en toppakning eller bytte motor krever at du kan å skru litt bil. Er det en m20motor som du vet det bare er toppakningen det er noe galt med så hadde jeg uten tvil byttet bare toppakningen - men husk at du bør(absolutt) bytte strekkbolter også når du tar av toppakningen. Mange vil sikkert mene at du også bør plane toppen(noe jeg kan være enig i - lang alutopp vrir seg lett!)

Alt er jo avhengig av hva du må betale for en brukt motor også. Og man vet jo aldri(uansett hva selger av motoren sier) hva slags stand motoren er i.

Skrevet

har skrudd en del bil... mest ford men bmw er vel ikke så veldig forskjellig fra det. skal finne ut åssen motor det er i den. toppakning kommer jeg nok ikke til å bytte sjøl fordi jeg ikke liker å gjøre sånt sjøl. men motor bytte er jo egentlig bare plug and play. får se. må se litt mer på bilen og få stilt en skikkelig diagnose. hva er en bil med def. toppakning verdt? så jeg veit om selgerns bud er fornuftig eller ikke.

takker for bra og raskt svar :D

Skrevet

Da må vi nesten se bilen først. Evnt. en detaljert beskrivelse.

Plan toppen, skift pakning og bolter. Evnt. overhal toppen med tetninger, sliping av ventiler og seter++ om du skal ha bilen en stund.

Kan jo selvsagt også skifte motor, men da har du igjen ingen garanti på hvordan den du setter i er.

Skrevet

Strengt tatt bør man vel også bytte reim også hvis det er en m20-motor. Hvertfall hvis en ikke vet hvor langt den eksisterende reima har gått. Jeg for min del hadde heller ordnet en motor en har, enn å skaffe en brukt man ikke vet noe om. Men alt er avhengig av hvor lenge man skal ha bilen og hvor mye penger man vil legge i det med en gang-det kan jo tross alt bli dyrere å bytte motor hvis den er like dårlig som den du har nå. Er det en m20b20 du har, og vil prøve å holde kostnadene ned går det jo an å prøve å kjøpe slipesett og reim fra Biltema - De har det der. Har ikke peiling på kvaliteten...

Skrevet

har finni ut at bilen er en 94 modell. det er vel da en m50 b20 motor? hørt rykter om at toppen blir fort skeiv på de. noen som veit hva et toppakningskifte koster sånn ca på verksted?

Skrevet
har finni ut at bilen er en 94 modell. det er vel da en m50 b20 motor? hørt rykter om at toppen blir fort skeiv på de. noen som veit hva et toppakningskifte koster sånn ca på verksted?

ca. 10.000,- for kun pakning og boltskifte med plansliping.

Skrevet

har sett på bilen nå. blir nok ikke noe kjøp gitt. selgern var litt uærlig med tilstanden på bilen. halve kanalen var byggskum å eksos anlegget var borte. ikke veldig intressant :cry:

takker for alle flotte svar. må si at dette er nok det beste forumet jeg har vært borti :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...