Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei eg har m50b25 motor i ein e30.

den koker å det er ikkje varm luft i varmeapparatet, nåken som veit ka så kan vera gale?

har sjekka:

vannpumpa (den såg bra ut)

termostaten virker

vifta går som den skal

har skjiftet eit røyr som går fra torpedoveggen inn til varmeapparatet pga da lekte.

håper nåken kan hjelpe meg litt:)

Skrevet

hvis problemet ikke var der før du bytta d røret da er d nok lufting som gjelder.

kjør bilen med fronten opp imot en bakke med motorn igang og luft.

går også an å sette en trakt i ekspansjonstanken (tett med en fille)og fyll opp med vann mens bilen går å luft

Skrevet

kan jo være vasspompen.. før du skifter pumpen kan du jo ta av slangene inn til varmeregisteret og fylle vann inn til d kommer ut andre hullet og gjøre d samme med alle slanger

Skrevet

prøvde på det men er fortsatt kald luft og den koker :(

nåken som har peiling på ka som kan være gale??

skal det komme vann ut av begge slangene som går inn i torpedoveggen til varmeapparatet? synst det virker litt løye

Skrevet

Jeg hadde nøyaktig samme problemet ! Du kan lese mer om det her:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=52267&postdays=0&postorder=asc&start=0

Men det som var feilen hos meg var en slange, den som går inn på varmeregisteret, som lakk. Den lå og sprutet kjøleveske på blokka og da såg det ut som at motoren kokte.

Radiatoren var også tett/skadet, så jeg vil anbefale deg å trykkteste systemet ditt og se grundig over radiatoren og sjekke at du har skikkelig sirkulasjon.

Etter at jeg byttet slangen og radiatoren er alt i skjønneste orden. Men tro meg jeg har lett lenge etter hva som har vert feil. Vi såg hvor det lakk da vi trykktestet systemet når motoren var varm og igang.

Håper du finner ut av det !

M.v.h

restify

Skrevet
løye? noen ord jeg ikke forsto her.. men det skal ikke komme vann ut av begge kanalene..

løye/merkligt. ka som gjør at det kommer vann ut av begge slangene da?

Skrevet
Jeg hadde nøyaktig samme problemet ! Du kan lese mer om det her:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=52267&postdays=0&postorder=asc&start=0

Men det som var feilen hos meg var en slange, den som går inn på varmeregisteret, som lakk. Den lå og sprutet kjøleveske på blokka og da såg det ut som at motoren kokte.

Radiatoren var også tett/skadet, så jeg vil anbefale deg å trykkteste systemet ditt og se grundig over radiatoren og sjekke at du har skikkelig sirkulasjon.

Etter at jeg byttet slangen og radiatoren er alt i skjønneste orden. Men tro meg jeg har lett lenge etter hva som har vert feil. Vi såg hvor det lakk da vi trykktestet systemet når motoren var varm og igang.

Håper du finner ut av det !

M.v.h

restify

bra du har fått bilen din til:)

men kos skal eg trykkteste systemet då?

Skrevet

Jeg fikk gjort det på verksted, kjenner en fyr. Men om du ikke kjenner noen så mener jeg det vil lønne seg å ta det opp med skikkelige fagfolk fra bynnelsen av. Det vil lønne seg for deg å dra på et verksted å få noen til å bruke 20min på å se over og finne ut hva som er galt og hva du må gjøre. Jeg angrer bittert på at jeg ikke gjorde det selv fra bynnelsen av. Kunne spart meg mange penger og myyye tid.

De setter i praksis bare på en pumpe med et manometer på der du fyller kjøleveske. Så pumper de opp trykket og ser om det holder seg. Hvis ikke så har du lekkasje. Dette bør gjøres også når motoren er igang, for evt små hull vil ikke lekke med mindre der er godt trykk på. (som når motoren er under belastning)

Så det du kan gjøre er å stikke til et verksted du er fortrolig med, jeg valgte et bmw-verksted. Å få de til å trykkteste kjølesystemet ditt. Hvis du er kyndig nok selv er det ikke noe problem å gjøre dette selv, har du rette utstyret.

Det jeg fryktet var at toppen var gådd, for jeg hadde trodd den kokte så mange ganger, da det faktisk bare var damp fra det som lekte ut av den skadede slangen. Det er altså ofte lurt å sjekke de billigste tingene først.

*Man kan se etter kjølevann i oljen (fremstår som majones-aktig gufse rundt oljepåfylligs-lokk og på peilepinne)

*Se etter olje i kjølevannet. Man kan f.eks. tappe av litt og inspisere (gir brun/grå aktig gufse i kjølevannet.)

*Man kan sjekke om eksosen er fuktigere en hva som er normalt. (holde hånda foran eksosrøret og kjenne om det blir veldig fuktig)

*Så kan man ta trykktest av kjølesystemet. (pumpe og manometer på ekspansjonstanken)

*Så kan en evt. trykkteste hver og enkelt syllinder (for å utelukke topp/toppakning)

*Så kan man ta av toppen og ta en nøye visuell inspeksjon. Også ta videre og mer grundig trykktesting av toppen i seg selv.

Håper dette hjelper !

Du burde lese over "havari"tråden min å se om der er symptomer som du også har. Jeg har nå ført opp løsningen der.

M.v.h

restify

Skrevet

Prøv å ta av den store slangen øverst på radiatoren, vri den oppover og fyll kjøleveske direkte inn i slangen. Fyll helt til det renner ut av radiatoren, det kan renne litt sakte så ver tolmodig. På denne måten er du sikrere på at vannpumpen får "tak" i vannet og begynner å pumpe skikkelig. Dette har helpt meg mer enn en gang på Bmw.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...