Gå til innhold

Personlig logikk dilemma - mer hk, mer forbruk.


javewl
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har lurt på en ting når det kommer til forbruk i bensinmotorer.

Man har en NA 2.0 på 150hk. Den er 4 cyl. Den har et forbruk på så og så mye etter hvilken kjøring og kjøremiljø.

Man har også denne samme motoren i nyere versjon. Forsatt en NA 2 liter, men nå på 165hk. Den yter dette på samme turtall som forgjengeren.

Bilene veier like mye. HVORFOR bruker bil nr 2 mer bensin? Det er nå snakk om rolig landeveiskjøring med samme gassbruk. Aldri mer enn halv gass.

Den burde heller brukt mindre, da den er mer optimert enn forgjengeren sin.

Den kan ikke ha mer motstand i drivverk og motor, pga av det er likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til:

En bensinmotor sies å ha den mest effektive sylinder når den er 500ccm.

Men hvorfor bruker en 3l 6cyl mer bensin enn hva er 2,5l 6cyl gjør? Samme effekt på de 2.

3.0 vs 2,5 har samma effekt men 3literen har meir Dreimoment en 2.5 derfor den bruker meir.

men e veit ikke kordan motor du tenker på no.

man må også tenk på års modelan på motoran. en motor i fra 80tallet bruker litt meir bensin en motor ble produsert i 90 eller 00 tallet.

Du ser no amerikanske biler med masse vis av kubbik og har bare 130-150hk og drekk bensin som bare juling og du har en opel motor eks som er nyere og har 150hk bruker sikker 2-3liter mindre en amrikaneren.

bensin forbruket er hvordan motoren er bygget opp med hk og dreimoment, slag lenden + antall volum luft man får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til:

En bensinmotor sies å ha den mest effektive sylinder når den er 500ccm.

Men hvorfor bruker en 3l 6cyl mer bensin enn hva er 2,5l 6cyl gjør? Samme effekt på de 2.

3.0 vs 2,5 har samma effekt men 3literen har meir Dreimoment en 2.5 derfor den bruker meir.

Eeh, hvordan forklarer du det?

Har nok mer med at en større motor trenger mer suppe for å få rette blandingsforholdet tror jeg. Og dermed får den vel også følgelig mer Nm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ganske lett egentlig.

Bruker du like mye bensin på og fyre en 2.0l motor, som på en 2.5l, da vil det være mindre bensin som tenner et større stempel, og da blir det mindre hester. Mere bensin->større smell->mere hester.

Er jo simpelt, egentlig.

Ja viss du ikke tenker gjennom det, kan din forklaring virke logisk.

Større smell = mer kraft. Men det skal ikke en større smell til, for den skal ikke kjøre noe fortere. Som jeg sa, 500ccm skal jo være den mest effektive sylinderen.

Men det var ingen så kunne sie noe om det første poenget mitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til:

En bensinmotor sies å ha den mest effektive sylinder når den er 500ccm.

Men hvorfor bruker en 3l 6cyl mer bensin enn hva er 2,5l 6cyl gjør? Samme effekt på de 2.

3.0 vs 2,5 har samma effekt men 3literen har meir Dreimoment en 2.5 derfor den bruker meir.

men e veit ikke kordan motor du tenker på no.

man må også tenk på års modelan på motoran. en motor i fra 80tallet bruker litt meir bensin en motor ble produsert i 90 eller 00 tallet.

Du ser no amerikanske biler med masse vis av kubbik og har bare 130-150hk og drekk bensin som bare juling og du har en opel motor eks som er nyere og har 150hk bruker sikker 2-3liter mindre en amrikaneren.

bensin forbruket er hvordan motoren er bygget opp med hk og dreimoment, slag lenden + antall volum luft man får.

Det var ikke det jeg tenkte på. Produsert på samme dag. Dette var rent teoretisk. En motor med mer dreiemoment bruker ikke automatisk mer bensin. Hvordan vil du forklare det i et dieselmotor tilfelle?

Det jeg vil frem til at det er litt morsomt å se en optimalisert motor bruke mer bensin enn det en ikkeoptimalisert gjør.

Tror 336mik har mest rett angående tilfelle nr 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke forstår spørsmålene dine.

Du sier at den nyere motoren som har 15hk mer bruker MER bensin, men i bilverden er det jo absolutt ikke slik - en nyere motor, på tross av mer hk, bruker som regel MINDRE bensin enn forgjengeren. Forvirret er svaret mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette finnes det gode formler for, men de kan jeg ikke lengre desverre, men problematikken rundt 2 like motorer som du nevner, men som yter forskjellig effekt skyldes at man idag fortsatt ikke har oppfunnet evighetsmaskinen. For å skape ett arbeid(effekt) må man tilføre en energikilde. Og med to helt kliss like motorer som du nevner her kan mann faktisk både få økt forbruk og lavere forbruk. Det er flere parrameter som må på plass.

En chip i min skal ifølge oppgitte data minske forbruket tross 30-40hk ekstra. Det som gjør utslaget med en Dieselmotor tror jeg skyldes det faktum at momentet øker såpass drastisk(80Nm) og som kjent så drar normalt ikke en Diesel maskin særlig lengre en det magiske punktet på 5252rpm hvor Hk og Nm møtes, alltid tror jeg? Uansett, man kjenner mellomregistreret i en Dieselbil ganske godt grunnet sitt høye moment. Utover nenvte turtall over så er det efekten som overtar mer og mer. Altså, på lave turtall er effekten(Husk behovet for tilført energi) lav, mens momentet er høyt, og dermed så bruker Diesel`n kanskje mindre boost. Bare en teori, men jeg kan ikke være så langt unna, håper jeg :?

Men grunnprinnsippet, ved f.eks to like motorer i benk uten særlig last men noe turtall, vil gi høyere forbruk på den med mest hk. Den vil kreve mere "mat". Man vil også merke dette ved to like motorer at effektapet er noe høyere, for effekt skaper varme, og varmetapet er med på å stjele effekt igjen. Det merkes på mange nyere diesel biler hvor det har vært høyt prioritert å få bukt med varmetapet. Man får en mere effektiv motor, men trenger hjelpevarme i kalde norge, og man kan da spørre seg hvor effekten da blir av :roll:

No føle æ at dette ble rotete, men det er sikkert noen som kommer og korrigerer meg, jeg er "flink" til det 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Twin_Turbo

Hvis du har tat forbruket ut fra 2 biler som du har kjørt, da er det mange ting som spiller inn.

Kansje den nyere bil har feil i form av dårligt luftfilter, plugger, coiler, LMM, dekk osv.

Vanligvis brukere nyere motor mindre bensin selvom de yter mere.

De blir jo flinkere og flinkere til å optimere luft/bensin blandingen i forhold til komp. bedre flow i systemet, Vanos systemer, sprøjte bilde fra dyser og hvad har vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...