Gå til innhold

M20B25 går rett til max rpm ved start - Problem løst!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått et nytt problem med bilen.

Tenkte jeg skulle skylle ut sa kjølesystemet i dag, har ikke vært gjort selv om toppen ble byttet pga den var skjev pga overoppheting. Burde kanskje vært gjort når toppen ble byttet, men men... nå har jeg i så fall gjort det. Men nå fikk jeg også et problem som følge av dette (tror jeg). Fremgangsmåten jeg brukte, var å koble fra nederste slange på radiatoren og skylle ut av radiatoren. Etter den var ren, løsnet jeg den øverste slangen på radiatoren, og spylte med svakt trykk inn i slangen, så vannet sirkulerte i motoren og kom ut gjennom slangen som skal kobles nederst på radiatoren. Når det kun var rent vann som kom ut, koblet jeg slangene tilbake på radiatoren og forsøkte å starte bilen. Når jeg starter bilen, går den rett til max rpm med en gang. Jeg vet ikke hva dette kommer av, håper noen kan gi meg et svar?

Problemet er nå løst.

Skrevet

Gasswire har ikke hengt seg opp, har sjekket det. Får sjekke gasspjeldet i morgen, har ikke garasje, og det er litt for mørkt ute nå :P

Rart om det er gasspjeldet, har ikke vært i nærheten av det mens jeg rengjorde motoren i dag...

Skrevet

Toppen ble byttet hos BMW forhandler i Ålesund i sommer, og bilen har vært i bruk frem til i dag. Problemet oppstod i dag etter skylling av motoren.

Skrevet

Mulig det er en bagatell, men jeg er ikke noen mekaniker så jeg finner ikke ut av problemet. Men jeg takker for all hjelp.

Skrevet

Nå har jeg demontert og sjekket spjellhuset, men motoren er fortsatt like vill når den startes.

Jeg koblet fra batteriet mens jeg skrudde, så motorstyringen skulle nullstille seg. Når alt var montert igjen og jeg koblet til batteriet, startet bilen nesten normalt, den gikk noen sekund på ca 1000-1500rpm før den plutselig ga full gass.

Noen som har noen ideer å komme med?

Skrevet

Hva betyr tps? Skal prøve å legge tomgangsregulatoren i bensin, forhåpentligvis fikser det problemet...

Skrevet

Kan være dette har noe meddet elektroniske.

Hvis gasspjeldet er i orden og lukket, skal det ikke komme mer bensin og luft, enn det som er blandingen ved idell speed ,luften vil ikke komme pga av gasspjeldet er lukket. Bensinen vil bli en del kuttet pga lambadasonden sier ifra når det kommer ubrukt bensin til eksos. Dette gjør blandingen idell, jo mindre luft/oksygen som kommer, jo mindrre bensin kommer.

Hjernen (ECM`en) bruker elektroniskesignaler fra sensorer som sensoren på luftmasse/mengdemåleren. ECM`en blander da opp en riktig luft-bensin blanding, på bakgrunn av denne sensoren og flere som, rpm sensoren, kjøletempratursensoren, oksygensensoren osv.

Men skal motoren kjøre max rpm, må det jo komme max luft-bensin blanding. Men åssen kan det skje hvis ventilen på gasspjeldet er lukket. :shock:

Tror jeg hadde prøvd å koble fra batteriet, og skiftet luftmassemålersensoren, eller tatt av sensoren/ene og sett hvordan motoren oppførteseg da.

Åssen motor har du satt i, og hvilken hadde du før, for ledningsnettene er forskjellige mellom disse modellene/årsmodellene.

Hadde prøvd å tatt en diagnose hos bmw. Da kan man se med en gang om det er noe av det elektriske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...