Gå til innhold

Merkelig fuskeproblem M40, TPS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har støtt på et rimelig merkelig fuskeproblem på M40 motoren, fuskinga er like ille kald som driftsvarm. I alle hastigheter over 40km/t /2000rpm i alle gir ved alle slags gassposisjoner så plustselig kutter den skikkelig og det føles som motoren bare "slipper" gassen og turtallet daler ned til tomgang... men etter noen sekunder tar det tak igjen (siden jeg hele tiden holder gassen inne) og går vanlig.

Er som sagt et ganske random problem som kan komme med 20 min, 1min og 3 timers mellomrom.

Motoren har nylig fått skiftet fordelerlokk, innslag, lmm, tennplugger, alle pakninger på utsiden av motor. Falskluft eksisterer ikke. Tomgangsregulatoren er også rensket.

Så det jeg begynner å lure på er om det er gasspjeldgiveren/TPS som kødder, siden det alltid er ved fartsendring/turtallsendring jeg opplever denne fuskinga.

Planlegger å skifte over hele innsuget fra en delemotor jeg har i helga, slik at alle sensorer blir byttet, så får vi se..

Er det ikke TPS så står vi igjen med triggersensor, coil, lambda og ECU.

Kan byttesjekke alt utenom triggersensor og ECU.

Forresten noen som har ohm verdier på disse komponentene, slik at jeg kan måle de korrekt?

EDIT: Kan også legge til at motoren har litt problemer med tomgangen rett etter oppstart, i ca 2-3 min, der den fort kan dale ned på 3-400rpm og nesten kvele seg, i noen tilfeller kvele seg helt. Dette er en motor som har gått så og si helt plettfritt i snart 2 år.

Bensinpumpe/bensintrykk er i orden.

Skrevet

Har tatt diagnose, ikke funnet noen feil. Er tydelig en periodisk feil iallefall.

Bensinfilter er ganske nytt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...